Illegaal zakelijk gebruik Waarneming.nl

Gestart door Dylan, oktober 06, 2014, 08:15:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

Via gebruikers, via onze partner de NDFF en uit eigen onderzoek merken wij dat er gebruikers zijn die Waarneming.nl illegaal zakelijk gebruiken. Zakelijk gebruik van Waarneming.nl is zoals bekend niet toegestaan, behoudens in het kader van voorlichting, educatie en wetenschappelijk onderzoek.

Via dit topic op het forum willen we iedereen op de hoogte houden van stappen die we gaan zetten om illegaal gebruik van Waarneming.nl terug te dringen. Waarneming.nl gaat ervan uit dat alle gebruikers van goede wil zijn. Ons doel is samenwerking met alle mogelijke gebruikers en organisaties, waarbij we uiteraard werken binnen de kaders van reeds gesloten overeenkomsten, zoals die met de NDFF.

Daarom beginnen we met duidelijk maken welke vormen van illegaal zakelijk gebruik wij zien, waarom dat niet is toegestaan, en een oproep aan iedereen die Waarneming.nl nu nog illegaal gebruikt om met ons in contact te treden om goede werkafspraken te maken.

Welk illegaal gebruik van Waarneming.nl zien wij, en waarom is het schadelijk voor Waarneming.nl?

Wij constateren twee hoofdcategoriën van illegaal zakelijk gebruik, die elkaar niet uitsluiten:

1) Gebruik van data van Waarneming.nl voor zakelijke rapportages en in vergunningtrajecten

Wat we o.a. zien is:
het noemen van Waarneming.nl als literatuurbron in een rapport, zonder nadere duiding waarvoor de data gebruikt is en met welke toestemming;
in een rapport Waarneming.nl noemen als primaire bron van aan- of afwezigheid van soorten;
gebruik van kaart- en/of beeldmateriaal uit Waarneming.nl in rapporten, al dan niet met bronvermelding

Er zit uiteraard een groot verschil tussen het noemen van Waarneming.nl als extra controle na eigen veldwerk en het opleveren van een rapport van 60 pagina's dat voor meer dan 60% bestaat uit screenshots van Waarneming.nl. Van beide uitersten hebben we voorbeelden. Wat we niet kunnen zien, maar wat ongetwijfeld ook voorkomt, is het zonder bronvermelding gebruiken van Waarneming.nl als primaire of ondersteunende data bij het produceren van een zakelijke rapportage.

Waarneming.nl is gratis en zonder reclame beschikbaar voor particulier gebruik, voor onderzoek, educatie en publieksinformatie , mede dankzij financiering door een contract met de Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF). Onderdeel van dat contract is dat data van Waarneming.nl voor vergunningtrajecten, wettelijk verplichte rapportages en dergelijke alleen zakelijk gebruikt mag worden via een abonnement op de NDFF, of een levering via Het Natuurloket. Als Waarneming.nl-data toch illegaal wordt gebruikt voor dit soort opdrachten, loopt de NDFF inkomsten mis, wat ook de financiering van Waarneming.nl in gevaar brengt.

2) Gebruik van techniek en faciliteiten van Waarneming.nl

Dit betreft het gebruik van Waarneming.nl en mobiele apps voor het invoeren en beheren van data ten behoeve van voornoemde zakelijke doelen. In het ergste geval worden via vervaging en embargo de verzamelde waarnemingen ook nog eens afgeschermd van andere gebruikers, en/of snel weer verwijderd van Waarneming.nl.

Het zonder toestemming gebruiken van Waarneming.nl voor het uitvoeren van betaalde opdrachten is vergelijkbaar met het gebruiken van een illegale versie van Word of ArcGIS. Als de zakelijk verzamelde data in Waarneming.nl blijft staan dan is dat een goede stap, maar legitimeert geen illegaal gebruik, en vereist nog steeds toestemming.

Wat wil Waarneming.nl nu?

Als eerste willen we al onze gebruikers goed informeren waarom we tegen illegaal zakelijk gebruik van Waarneming.nl zijn. Als dit vragen oproept, mail ons dan op help@waarneming.nl. We zullen alle e-mail vertrouwelijk behandelen.

Herken je bij jezelf een vorm van illegaal zakelijk gebruik van Waarneming.nl? Mail ons dan ook op help@waarneming.nl. We zullen alle e-mail vertrouwelijk behandelen, en vervolgens in overleg gaan om te komen tot een oplossing die wel past binnen de voorwaarden van Waarneming.nl.

Dank voor jullie aandacht, veel plezier met Waarneming.nl.




GEWIJZIGD 3 nov 2014: contactadres help@waarneming.nl om berichten over zakelijk gebruik te scheiden van andere berichten. Dank voor alle reacties!
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Tello Neckheim

Ik heb regelmatig data van Waarneming gebruikt voor artikeltjes over slakken (niet commercieel), dan verwijs ik naar Waarneming.nl of naar de waarnemer. Maar gegevens in Waarneming.nl gaan ook naar PGO's, toch? En daarvan krijg ik dan weer gegevens om een bijv. rapport te maken, waar ik een onkostenvergoeding voor krijg. Dat gaat dan over de Nauwe korfslak (bescherming habitat). Is dat dan wel legaal gebruik? Daarnaast heb ik gegevens van Waarneming.nl gebruikt voor het maken van een jubileumboek. Dat boek wordt wel verkocht (kost hoogstwaarschijnlijk veel meer dan de vermoedelijke opbrengst, gaat bijvoorbeeld gratis naar de leden). Ik wil niet de indruk wekken dat ik illegaal gebruik maak van de gegevens, doe ik denk ik ook niet, maar wil ik graag wel verifiëren. Misschien is het handig als er een richtlijn komt over hoe je aan Waarneming.nl moet refereren? Moet je de site noemen, en zo ja hoe? Moet je de waarnemer noemen of juist niet, en zo ja op wat voor manier? Ik wil niet meer werk bezorgen maar misschien is dat wel helpend om legaal en illegaal gebruik beter uit elkaar te houden.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim