ObsMapp 4. Vragen, bugs, opmerkingen

Gestart door Alex Kwak, oktober 05, 2014, 17:42:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Martijn Renders op oktober 10, 2014, 09:35:13 AM
ik kan in de nieuwe versie van OpsMapp geen locatie meer selecteren bij het invoeren van een waarneming. Ik kan wel de pointer ergens op de kaart plaatsen, maar opslaan lukt niet. Als ik het scherm dan verlaat, wordt ook aangegeven dat de locatie niet is opgeslagen.

Voor het opslaan gebruik je onderstaand icoontje:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Martijn Renders

Dank! Een waarneming zo uitgeprobeerd en gelukt!

vr.gr.
Martijn
Martijn Renders

Alex Kwak

Klaarblijkelijk is dat icoontje dus niet duidelijk, gaan we aan werken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Guido van Haaften

Gisteravond probeerde ik in de recentste Obsmapp een gekopieerde waarneming (een vogel) te veranderen in een zoogdier. Het wijzigen ging wel maar daarna kon ik de waarneming niet meer opslaan. Ook 3x een crash toe ik de tijd wilde veranderen.

Met groeten van Guido

Alex Kwak

Citaat van: Guido van Haaften op oktober 10, 2014, 15:05:22 PM
Gisteravond probeerde ik in de recentste Obsmapp een gekopieerde waarneming (een vogel) te veranderen in een zoogdier. Het wijzigen ging wel maar daarna kon ik de waarneming niet meer opslaan. Ook 3x een crash toe ik de tijd wilde veranderen.

Heb je een rapport kunnen versturen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Alex Kwak op oktober 10, 2014, 10:03:45 AM
Klaarblijkelijk is dat icoontje dus niet duidelijk, gaan we aan werken.

Als suggestie: Gewoon een  :right:?
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

betreft 4.2.4
ik heb ingesteld dat mij toetsenbord gelijk gestart wordt.
dat werkt nog steeds, alleen moet ik wel eerst even met mijn vingers in het invoerveld klikken voordat ik kan gaan typen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op oktober 11, 2014, 09:18:01 AM
betreft 4.2.4
ik heb ingesteld dat mij toetsenbord gelijk gestart wordt.
dat werkt nog steeds, alleen moet ik wel eerst even met mijn vingers in het invoerveld klikken voordat ik kan gaan typen.

Ik ben aan het klooien geweest met dat toetsenbord. Wordt vanavond gerepareerd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 10, 2014, 17:21:27 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 10, 2014, 10:03:45 AM
Klaarblijkelijk is dat icoontje dus niet duidelijk, gaan we aan werken.

Als suggestie: Gewoon een  :right:?

Of een index? (aanwijzen)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 11, 2014, 11:08:11 AM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 10, 2014, 17:21:27 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 10, 2014, 10:03:45 AM
Klaarblijkelijk is dat icoontje dus niet duidelijk, gaan we aan werken.

Als suggestie: Gewoon een  :right:?

Of een index? (aanwijzen)

Bedenk wel dat er twee iconen zijn met vergelijkbare functionaliteit:
1) Selecteer de positie en keer terug naar het invoerscherm
2) Gebruik deze positie, sla de waarneming op, en blijf op de kaart voor een volgende waarneming

Zomaar een idee: voor 1 een vinkje, voor 2 een vinkje met een +?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op oktober 11, 2014, 12:29:20 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 11, 2014, 11:08:11 AM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 10, 2014, 17:21:27 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 10, 2014, 10:03:45 AM
Klaarblijkelijk is dat icoontje dus niet duidelijk, gaan we aan werken.

Als suggestie: Gewoon een  :right:?

Of een index? (aanwijzen)

Bedenk wel dat er twee iconen zijn met vergelijkbare functionaliteit:
1) Selecteer de positie en keer terug naar het invoerscherm
2) Gebruik deze positie, sla de waarneming op, en blijf op de kaart voor een volgende waarneming

Zomaar een idee: voor 1 een vinkje, voor 2 een vinkje met een +?

Zoiets?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op oktober 11, 2014, 12:40:19 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 11, 2014, 12:36:52 PM
Zoiets?

Precies, dat bedoel ik. Wat vindt "men" hiervan?!

Ik vind het prima en duidelijk. Ik stuur je zo de icons conform de vereiste specs.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: René Bult op oktober 08, 2014, 20:46:26 PM
Het probleem met de pijltjestoetsen treedt op bij het softkeyboard van Swiftkey (het Samsung keyboard heeft geen pijltjestoetsen).


Voor de return/enter toets van beide softkeyboards geldt trouwens wel ongeveer hetzelfde. Bij Samsung hangt de het gedrag van de enter key nl af van wat de App moet doen
(misschien ook wel bij andere smartphones, maar dat weet ik niet).
In ObsMapp is het gedrag van de enter toets bij invoer van een soort  "Next" . Hierdoor blijft het softkeyboard in beeld als je op enter drukt.
Bij tekstvelden in ObsMapp (zoals bijv bij Toelichting in "Extra info" is de functie "Done" en wordt het softkeyboard gesloten.

Ik heb hier mee zitten stoeien, en heb in ieder geval de fout er uit gehaald dat je twee keer moet klikken om het keyboard weer weg te krijgen.
Verder heb ik een Done/Klaar-button toegevoegd die de eerste soort in de lijst selecteert.
Dit zit straks in 4.2.5 die waarschijnlijk in de tweede helft van de middag beschikbaar zou moeten zijn.
Hetzelfde moet overigens nog gebeuren voor het opmerkingenveld in het invoerscherm, maar ik wacht eerst even de reacties af.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Ik had vandaag wederom "problemen" met het feit dat obsmapp meerdere keren gelijktijdig gestart werd... is dit probleem nou weer geherintroduceerd of was het nooit opgelost?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op oktober 11, 2014, 14:39:40 PM
Ik had vandaag wederom "problemen" met het feit dat obsmapp meerdere keren gelijktijdig gestart werd... is dit probleem nou weer geherintroduceerd of was het nooit opgelost?

Voor zover ik weet is het in zoverre opgelost dat dit euvel alleen nog vookomt na het starten van een neiwue versie vanuit Google Play.
Voor de rest houdt het voor mij een beetje op: ik 'vertel' Android dat de app maar 1 keer mag worden opgestart, en als Android daar niet aan voldoet houdt het een beetje op...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

René Bult

Geen opmerking over bug maar meer een verzoek/idee over trouwens deze mooie App.


Wat me vandaag zo bij het gebruik van versie 4.x opviel is dat de fotoknop links zit en de opnameknop voor geluid rechts op het scherm.
Bij eenhandig gebruik van je smartphone (voor rechtshandigen) zit  de geluidsopname knop veel gunstiger dan de fotoknop, nl direct on de duim.
Nu heb je steeds vele rek-en-strek bewegingen met je duim.
Waarschijnlijk wordt de fotoknop (veel)meer gebruikt dan de opnameknop.


Wellicht een idee om dit om te draaien of instelbaar te maken (linkshandig/rechtshandig gebruik).





met vriendelijke groet,
René

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: René Bult op oktober 12, 2014, 23:24:01 PM
Wat me vandaag zo bij het gebruik van versie 4.x opviel is dat de fotoknop links zit en de opnameknop voor geluid rechts op het scherm.
Bij eenhandig gebruik van je smartphone (voor rechtshandigen) zit  de geluidsopname knop veel gunstiger dan de fotoknop, nl direct on de duim.
Nu heb je steeds vele rek-en-strek bewegingen met je duim.
Waarschijnlijk wordt de fotoknop (veel)meer gebruikt dan de opnameknop.

Dat zou dan een instelling moeten worden (Ja Hisko  ;) ) want iemand anders die ook rechtshandig is houdt de mobiel in de linkerhand, want in de rechterhand heb je de verrekijker...
Maar, als iemand een foto wil gaan nemen, neem je dan niet sowieso de mobiel met de ene hand vast en bedien je 'm met de andere? En dan maakt de plaats van de knop niet meer uit.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

opties ?
dan krijg je dus 'ik ben links/rechtshandig'
en
' ik maak meer fotos dan geluidsopnamen'
ARGH
ik ben zo iemand die vaker een geluid opneemt dan een foto upload en linkshandig. maar gebruik mijn gsm altijd met de rechterhand (3 nieuwe parameters?)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wespenbuizerd

Dag Alex,


Ik heb verschillende opmerkingen bij de laatste versie van ObsMapp (4.2.5), ik gebruik de Bing Hybrid Maps :


1) het geslacht wordt niet terug op de standaardwaarde gebracht, bij het invoeren van een waarneming van een andere soort,
2) het is niet meer mogelijk om even accuraat als vroeger (= versie 3 van ObsMapp) het pinnetje waarmee de locatie van een waarneming wordt aangeduid op het kaartje, te plaatsen , het pinnetje springt automatisch naar de plaats waar het spontaan stond na het oproepen van het kaartje, zelfs bij een grote (of de grootste) uitvergroting van het kaartje betekent dat in de praktijk een verschil van (20 à) 40 m naargelang van de uitvergroting, tot de plaats waar men het pinnetje zou willen plaatsen, er verschijnt dan op het scherm een klein zwart rechthoekje,
3) af en toe komt ongevraagd het beginscherm of het scherm met de lijst van reeds ingevoerde waarnemingen ertussen bij het oproepen van het kaartje,
4) het oproepen van het kaartje verloopt af en toe stroef of komt helemaal niet binnen, ook als er geldige coördinaten zijn (= een goede fix),
5) ik heb de indruk dat de kaartjes die je thuis via draadloze netwerkverbinding had gedownload op het toestel, op het terrein niet kunnen worden opgeroepen, wanneer je geen mobiele internetverbinding hebt.

Ik zie niet direct een of ander patroon voor de opgenoemde bemerkingen, ik heb wel telkens de rapporten van de foutmeldingen verstuurd.
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op oktober 13, 2014, 18:34:20 PM
1) het geslacht wordt niet terug op de standaardwaarde gebracht, bij het invoeren van een waarneming van een andere soort,
2) het is niet meer mogelijk om even accuraat als vroeger (= versie 3 van ObsMapp) het pinnetje waarmee de locatie van een waarneming wordt aangeduid op het kaartje, te plaatsen , het pinnetje springt automatisch naar de plaats waar het spontaan stond na het oproepen van het kaartje, zelfs bij een grote (of de grootste) uitvergroting van het kaartje betekent dat in de praktijk een verschil van (20 à) 40 m naargelang van de uitvergroting, tot de plaats waar men het pinnetje zou willen plaatsen, er verschijnt dan op het scherm een klein zwart rechthoekje,
3) af en toe komt ongevraagd het beginscherm of het scherm met de lijst van reeds ingevoerde waarnemingen ertussen bij het oproepen van het kaartje,
4) het oproepen van het kaartje verloopt af en toe stroef of komt helemaal niet binnen, ook als er geldige coördinaten zijn (= een goede fix),
5) ik heb de indruk dat de kaartjes die je thuis via draadloze netwerkverbinding had gedownload op het toestel, op het terrein niet kunnen worden opgeroepen, wanneer je geen mobiele internetverbinding hebt.

Ik zie niet direct een of ander patroon voor de opgenoemde bemerkingen, ik heb wel telkens de rapporten van de foutmeldingen verstuurd.

1) Kan je een voorbeeld geven van zo'n situatie? Als ik wissel van soortgroep gaat het geslacht terug naar onbekend. Als ik wissel van soort dan (uiteraard?) niet. Dat lijkt mij correct gedrag.
2) Je kan zelfs heel erg precies de locatie aangeven, maar dat is een beetje verborgen: klik op het gele icoon en houdt het icoon aangeklikt. Na ongeveer een seconde verplaatst het icoon naar rechtsboven (zodat 'ie weer goed zichtbaar is en niet door de vinger wordt verborgen), en nu kan je deze heel precies verplaatsen. Precieser dan ooit mogelijk is geweest :-)
3) Ik herken dat niet, en als het niet reproduceerbaar is is het ook niet oplosbaar.
4) zie 3
5) Klopt, dat is niet meer toegestaan door Meneer Google :-(

Kan je als je een rapport verstuurd je naam bij de opmerkingen plaatsen? Dan weet ik van wie ze komen. Meldingen op zich zijn anoniem.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hans Verdaat

o.a. bij Download staat nog de naam Observado.org we zouden overstappen op het gebruik van de naam Observation.org  :duim:

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op oktober 13, 2014, 20:54:23 PM
o.a. bij Download staat nog de naam Observado.org we zouden overstappen op het gebruik van de naam Observation.org  :duim:

Ik ben zo gehecht aan Observado  :'(   :P
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

#88
Citaat van: Alex Kwak op oktober 13, 2014, 19:16:04 PM
Citaat van: wespenbuizerd op oktober 13, 2014, 18:34:20 PM
1) het geslacht wordt niet terug op de standaardwaarde gebracht, bij het invoeren van een waarneming van een anderesoort,
2) het is niet meer mogelijk om even accuraat als vroeger (= versie 3 van ObsMapp) het pinnetje waarmee de locatie van een waarneming wordt aangeduid op het kaartje, te plaatsen , het pinnetje springt automatisch naar de plaats waar het spontaan stond na het oproepen van het kaartje, zelfs bij een grote (of de grootste) uitvergroting van het kaartje betekent dat in de praktijk een verschil van (20 à) 40 m naargelang van de uitvergroting, tot de plaats waar men het pinnetje zou willen plaatsen, er verschijnt dan op het scherm een klein zwart rechthoekje,
3) af en toe komt ongevraagd het beginscherm of het scherm met de lijst van reeds ingevoerde waarnemingen ertussen bij het oproepen van het kaartje,
4) het oproepen van het kaartje verloopt af en toe stroef of komt helemaal niet binnen, ook als er geldige coördinaten zijn (= een goede fix),
5) ik heb de indruk dat de kaartjes die je thuis via draadloze netwerkverbinding had gedownload op het toestel, op het terrein niet kunnen worden opgeroepen, wanneer je geen mobiele internetverbinding hebt.

Ik zie niet direct een of ander patroon voor de opgenoemde bemerkingen, ik heb wel telkens de rapporten van de foutmeldingen verstuurd.

1) Kan je een voorbeeld geven van zo'n situatie? Als ik wissel van soortgroep gaat het geslacht terug naar onbekend. Als ik wissel van soort dan (uiteraard?) niet. Dat lijkt mij correct gedrag.
2) Je kan zelfs heel erg precies de locatie aangeven, maar dat is een beetje verborgen: klik op het gele icoon en houdt het icoon aangeklikt. Na ongeveer een seconde verplaatst het icoon naar rechtsboven (zodat 'ie weer goed zichtbaar is en niet door de vinger wordt verborgen), en nu kan je deze heel precies verplaatsen. Precieser dan ooit mogelijk is geweest :-)
3) Ik herken dat niet, en als het niet reproduceerbaar is is het ook niet oplosbaar.
4) zie 3
5) Klopt, dat is niet meer toegestaan door Meneer Google :-(

Kan je als je een rapport verstuurd je naam bij de opmerkingen plaatsen? Dan weet ik van wie ze komen. Meldingen op zich zijn anoniem.


Ik zal in het vervolg mijn naam meegeven bij de verstuurde rapporten.
1) stel mijn standaardwaarde bij geslacht is 'onbekend'. Als ik een waarneming van een andere soort ingeef, zelfs van een zelfde soortgroep, vb. 'vogels', dan zou dat na het ingeven van een waarneming , vb. 1 mannetje goudvink roepend, opnieuw op geslacht 'onbekend' moeten komen. Wanneer ik na het invoeren van de waarneming '1 mannetje goudvink roepend', vb. '2 goudhaantjes roepend' (zonder het geslacht ervan te weten en dus ook niet handmatig in te geven) wens in te geven, krijg ik in de huidige versie van ObsMapp als ik niet handmatig het geslacht opnieuw op 'onbekend' breng, dat er '2 mannetjes goudhaantjes roepend' wordt opgeslagen. Dat was tot nu toe niet het geval in ObsMapp en indertijd in WnPda. Dat lijkt mij dus een 'bug'.
2) Ok , dat is dus opgelost,
3) en 4) komen soms voor, ik zal er in het vervolg proberen meer aandacht aan te schenken en proberen zelf de omstandigheden of  oorzaken ervan te schetsen.
4) komt blijkbaar het vaakst voor bij het ingeven van de eerste waarneming van de dag (na het aanzetten van de smartphone) of minder vaak bij het ingeven van de eerste waarneming van een reeks waarnemingen,
5) Ok, dat dacht ik al.
Dirk

Alex Kwak

4) De kaartjes worden wel (door Google zelf) tijdelijk gecached. Dat zou kunnen verklaren dat als je bijvoorbeeld een matige internetverbinding hebt de kaartjes eerst slecht binnen komen, en later 9de gecached kaartjes) beter.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!