ObsMapp 4. Vragen, bugs, opmerkingen

Gestart door Alex Kwak, oktober 05, 2014, 17:42:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Denro

Citaat van: Alex Kwak op oktober 07, 2014, 16:10:57 PM
Citaat van: Denro op oktober 07, 2014, 16:02:54 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 07, 2014, 08:37:52 AM
Dan vermoed ik dat het bestand corrupt is geraakt. Probeer eens via het menu de kaart van Nederland te downloaden en te gebruiken.
Net geprobeerd.  Niet gelukt. Hij staat er niet bij als optie. Ik zag wel dat er een halve seconde een melding (bij het kaartscherm) over storage tevoorschijn kwam maar dat kon ik niet zo snel lezen.

Probeer het dan nog een keer en probeer die melding te lezen. Ben je misschien door de diskruimte heen?

Lukt echt niet om de melding te lezen. Ik vermoed nu zelf dat er mappen niet goed staan of dat bestanden naar 'foute' mappen worden weggeschreven. In principe mag de hele app op de interne schijf staan met uitzondering van de osm- kaarten en de multimedia? !
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Alex Kwak

Citaat van: Denro op oktober 07, 2014, 16:34:31 PM
In principe mag de hele app op de interne schijf staan met uitzondering van de osm- kaarten en de multimedia? !

Nee, een aantal directories staat altijd op de sd-kaart.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Denro

Citaat van: Alex Kwak op oktober 07, 2014, 16:38:36 PM
Citaat van: Denro op oktober 07, 2014, 16:34:31 PM
In principe mag de hele app op de interne schijf staan met uitzondering van de osm- kaarten en de multimedia? !

Nee, een aantal directories staat altijd op de sd-kaart.

Hmmm... ik ga denk ik alles van obsmapp verwijderen en opnoeuw installeren. Kijken wat ie doet. ....
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Denro

Citaat van: Denro op oktober 07, 2014, 16:51:34 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 07, 2014, 16:38:36 PM
Citaat van: Denro op oktober 07, 2014, 16:34:31 PM
In principe mag de hele app op de interne schijf staan met uitzondering van de osm- kaarten en de multimedia? !

Nee, een aantal directories staat altijd op de sd-kaart.

Hmmm... ik ga denk ik alles van obsmapp verwijderen en opnoeuw installeren. Kijken wat ie doet. ....

Doet het nu weer ok. Bedankt voor het meedenken Alex.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Alex Kwak

Citaat van: Denro op oktober 07, 2014, 19:54:04 PM
Doet het nu weer ok. Bedankt voor het meedenken Alex.

Graag gedaan, hou even in de gaten dat er waarschijnlijk iets met je geheugenkaart is. Gewoon vol of beschadigd?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Denro

Citaat van: Alex Kwak op oktober 07, 2014, 19:55:09 PM
Citaat van: Denro op oktober 07, 2014, 19:54:04 PM
Doet het nu weer ok. Bedankt voor het meedenken Alex.

Graag gedaan, hou even in de gaten dat er waarschijnlijk iets met je geheugenkaart is. Gewoon vol of beschadigd?

Ik had in ieder geval genoeg ruimte. Ik zie nu dat alle mappen (incl osm-kaart nl) in mijn device storage staat behalve 1 map met 1 submap. Namelijk obsmapp - cache. Ik heb de osm-kaart en de multimedia liever op mijn sd-kaart staan. Dit was eerder ook het geval. Maar ja, nu doet hij het in ieder geval.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Alex Kwak

Citaat van: Denro op oktober 07, 2014, 20:06:42 PM
Ik heb de osm-kaart en de multimedia liever op mijn sd-kaart staan. Dit was eerder ook het geval. Maar ja, nu doet hij het in ieder geval.

Dat kan, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1364313#msg1364313
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Denro

Citaat van: Alex Kwak op oktober 07, 2014, 20:20:40 PM
Citaat van: Denro op oktober 07, 2014, 20:06:42 PM
Ik heb de osm-kaart en de multimedia liever op mijn sd-kaart staan. Dit was eerder ook het geval. Maar ja, nu doet hij het in ieder geval.

Dat kan, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1364313#msg1364313

Dank maar weer.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Jean Claessens

Hallo Alex,

Sinds de nieuwe update crasht de app steeds als ik een kaart aanroep vanuit de verschillende menu's. Ik kan echter wel gewoon observaties invoeren, waarbij de juiste locatie aangegeven wordt. Ik heb al Obsmapp in zijn totaliteit verwijderd (inclusief alle mappen op de SD-kaart), maar kan nog steeds geen kaart bekijken. Enig idee waar dit aan ligt? Mijn telefoon gebruikt android 2.3.
groeten, Jean

Denro

Citaat van: Denro op oktober 07, 2014, 20:49:45 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 07, 2014, 20:20:40 PM
Citaat van: Denro op oktober 07, 2014, 20:06:42 PM
Ik heb de osm-kaart en de multimedia liever op mijn sd-kaart staan. Dit was eerder ook het geval. Maar ja, nu doet hij het in ieder geval.

Dat kan, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1364313#msg1364313

Dank maar weer.

Vreemd hoor. Net geprobeerd om mappen naar de externe schijf te verhuizen (heet bij mij /storage/extSdCard/) en wederom hetzelfde als in eerste instantie het probleem was. De kaart is wel te zien in het overzicht lijsttype en ik krijg wederom een melding die een halve seconde zichtbaar is over storage welke ik echt niet kan lezen.
Naar mijn weten werkt de sd-kaart voor de rest gewoon goed.

Kan het dan toch een beschadiging zijn?
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Alex Kwak

Citaat van: Denro op oktober 07, 2014, 21:41:33 PM
Vreemd hoor. Net geprobeerd om mappen naar de externe schijf te verhuizen (heet bij mij /storage/extSdCard/) en wederom hetzelfde als in eerste instantie het probleem was. De kaart is wel te zien in het overzicht lijsttype en ik krijg wederom een melding die een halve seconde zichtbaar is over storage welke ik echt niet kan lezen.
Naar mijn weten werkt de sd-kaart voor de rest gewoon goed.

Kan het dan toch een beschadiging zijn?

Zet er eens een ander kaartje i, die dingen kosten een paar euro.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jean Claessens op oktober 07, 2014, 20:58:27 PM
Sinds de nieuwe update crasht de app steeds als ik een kaart aanroep vanuit de verschillende menu's. Ik kan echter wel gewoon observaties invoeren, waarbij de juiste locatie aangegeven wordt. Ik heb al Obsmapp in zijn totaliteit verwijderd (inclusief alle mappen op de SD-kaart), maar kan nog steeds geen kaart bekijken. Enig idee waar dit aan ligt? Mijn telefoon gebruikt android 2.3.

Heb je toevallig een Alcatel One Touch? En heb je al een aantal malen een rapport verstuurd?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jean Claessens


Alex Kwak

Citaat van: Jean Claessens op oktober 07, 2014, 22:00:00 PM
Klopt,dat was ik.
groet, Jean

Mooi!  ;D
Ik ben het aan het onderzoeken, op jouw toestel kan de hele nieuwe kaartenmodule niet worden geïnitialiseerd. Waarom weet ik nog niet.
Ik heb waarschijnlijk binnenkort nog wel een paar vragen voor je, die stel ik wel per PM. Akkoord?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Denro

Citaat van: Alex Kwak op oktober 07, 2014, 21:50:15 PM
Citaat van: Denro op oktober 07, 2014, 21:41:33 PM
Vreemd hoor. Net geprobeerd om mappen naar de externe schijf te verhuizen (heet bij mij /storage/extSdCard/) en wederom hetzelfde als in eerste instantie het probleem was. De kaart is wel te zien in het overzicht lijsttype en ik krijg wederom een melding die een halve seconde zichtbaar is over storage welke ik echt niet kan lezen.
Naar mijn weten werkt de sd-kaart voor de rest gewoon goed.

Kan het dan toch een beschadiging zijn?

Zet er eens een ander kaartje i, die dingen kosten een paar euro.

Ik ga het uitproberen!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Jean Claessens

Prima, bedankt alvast voor je hulp!!!
groeten, Jean

Bas vd Burg

Sinds gisteren Obsmapp 4.2.1 op mijn Samsung Galaxy S4 staan (android 4.4.2).


Ik heb sindsdien wel wat problemen:
- de app start soms erg traag op, blijft dan hangen, gevolgd door melding "obsmapp gestopt" (heb zojuist een rapport verstuurd)
- het laden van de kaart "netherlands (OSM)"is soms traag, lang wachten op gps-fix. Dit is wel in huis, maar had hier niet eerder problemen mee
- in- en uitzoomen van de kaart "netherlands (OSM)" is trager dan wat ik gewend was bij de vorige versie.




groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

René Bult

Als ik een soort wil invoeren en ik zit in het scherm "Selecteer soort" dan kan ik niet de soft keyboard laten zakken door de down pijltjestoets of enter toets te klikken om daarmee de lijst op het volledige scherm te zien. Dat kon eerder wel.  Bij arrow down scrolt nu de lijst alleen.


Er gaat ook nog iets anders mis bij het selecteren
1. Ik voer in "grote"
2. Ik druk 2x op "arrrow down" en daarna op "enter"
3. ik krijg nu de vraag "Ben je zeker van deze zeldzaamheid"
4. Ik antwoord "ja" en zie dan "Bleke klaprooos x Grote klaproos" als geselecteerde soort in "Nieuwe waarneming" (bij gebruik plantenlijst)


Ik heb Samsung galaxy S2 met Android 4.1.2

met vriendelijke groet,
René

Alex Kwak

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 07, 2014, 23:50:31 PM
- de app start soms erg traag op, blijft dan hangen, gevolgd door melding "obsmapp gestopt" (heb zojuist een rapport verstuurd)

Ik heb helaas geen rapport ontvangen vanochtend van een S4. Kan je 'm nog een keer versturen en bij de opmerkingen even je naam vermelden?

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 07, 2014, 23:50:31 PM
- het laden van de kaart "netherlands (OSM)"is soms traag, lang wachten op gps-fix. Dit is wel in huis, maar had hier niet eerder problemen mee

Een fix is sinds 4.x noodzakelijk, er wordt niet teruggeschakeld naar de vaste locatie.
Hoe snel je een fix krijgt is ongeveer van 20 verschillende factoren afhankelijk...

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 07, 2014, 23:50:31 PM
- in- en uitzoomen van de kaart "netherlands (OSM)" is trager dan wat ik gewend was bij de vorige versie.

Ook een tweede keer voor hetzelfde gebied, als de kaartjes gecached zijn?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: René Bult op oktober 08, 2014, 17:17:55 PM
Als ik een soort wil invoeren en ik zit in het scherm "Selecteer soort" dan kan ik niet de soft keyboard laten zakken door de down pijltjestoets of enter toets te klikken om daarmee de lijst op het volledige scherm te zien. Dat kon eerder wel.  Bij arrow down scrolt nu de lijst alleen.


Er gaat ook nog iets anders mis bij het selecteren
1. Ik voer in "grote"
2. Ik druk 2x op "arrrow down" en daarna op "enter"
3. ik krijg nu de vraag "Ben je zeker van deze zeldzaamheid"
4. Ik antwoord "ja" en zie dan "Bleke klaprooos x Grote klaproos" als geselecteerde soort in "Nieuwe waarneming" (bij gebruik plantenlijst)


Ik heb Samsung galaxy S2 met Android 4.1.2

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je met "arrow down" bedoeld. Kanje een schermprintje toevoegen?
Wel is de Bleke klaprooos x Grote klaproos de eerste treffer als je "grote" invoert, dus dat lijkt me dan logisch.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas vd Burg

Citaat van: Alex Kwak op oktober 08, 2014, 19:09:47 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 07, 2014, 23:50:31 PM
- de app start soms erg traag op, blijft dan hangen, gevolgd door melding "obsmapp gestopt" (heb zojuist een rapport verstuurd)

Ik heb helaas geen rapport ontvangen vanochtend van een S4. Kan je 'm nog een keer versturen en bij de opmerkingen even je naam vermelden?

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 07, 2014, 23:50:31 PM
- het laden van de kaart "netherlands (OSM)"is soms traag, lang wachten op gps-fix. Dit is wel in huis, maar had hier niet eerder problemen mee

Een fix is sinds 4.x noodzakelijk, er wordt niet teruggeschakeld naar de vaste locatie.
Hoe snel je een fix krijgt is ongeveer van 20 verschillende factoren afhankelijk...

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 07, 2014, 23:50:31 PM
- in- en uitzoomen van de kaart "netherlands (OSM)" is trager dan wat ik gewend was bij de vorige versie.

Ook een tweede keer voor hetzelfde gebied, als de kaartjes gecached zijn?

Hallo Alex

Geen idee hoe ik een rapport opnieuw moet versturen maar ik zal de volgende keer mijn naam erbij zetten.
Voor wat betreft jouw andere suggesties, ik ga er eens beter op letten
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ton de Gr

Hoi Alex,
Als ik een waarneming op embargo zet en ik wacht even word het scherm zwart en krijg ik de melding ObsMapp is gestopt , Feedback heb ik verzonden
Met vriendelijke groet,Ton de Groot

Alex Kwak

Citaat van: Ton de Gr op oktober 08, 2014, 20:41:15 PM
Hoi Alex,
Als ik een waarneming op embargo zet en ik wacht even word het scherm zwart en krijg ik de melding ObsMapp is gestopt , Feedback heb ik verzonden

Klopt, feedback is gezien en de bug is verholpen in versie 4.2.3 die over een uur in Google Play staat  :lol:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

René Bult

#53
Het probleem met de pijltjestoetsen treedt op bij het softkeyboard van Swiftkey (het Samsung keyboard heeft geen pijltjestoetsen).


Voor de return/enter toets van beide softkeyboards geldt trouwens wel ongeveer hetzelfde. Bij Samsung hangt de het gedrag van de enter key nl af van wat de App moet doen
(misschien ook wel bij andere smartphones, maar dat weet ik niet).
In ObsMapp is het gedrag van de enter toets bij invoer van een soort  "Next" . Hierdoor blijft het softkeyboard in beeld als je op enter drukt.
Bij tekstvelden in ObsMapp (zoals bijv bij Toelichting in "Extra info" is de functie "Done" en wordt het softkeyboard gesloten.


met vriendelijke groet,
René

hiskodevries

ik snap wat rene bedoeld. ik zal het laten zijn a.h.v. invoeren van een email
stap 1 aan wie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

stap 3 tekst
je ziet dat de toetsen wisselen a.h.v. het veld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Voor diegenen die problemen hebben met een crash tijdens het tonen van een Google-kaart: er is momenteel een probleem met het geheugenmanagement van die kaarten. Ligt geheel buiten ObsMapp, we vallen met de neus in de boter zeg maar  :(

Meer (technische) info: https://code.google.com/p/gmaps-api-issues/issues/detail?id=7187
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Martijn Renders

Hoi,
ik kan in de nieuwe versie van OpsMapp geen locatie meer selecteren bij het invoeren van een waarneming. Ik kan wel de pointer ergens op de kaart plaatsen, maar opslaan lukt niet. Als ik het scherm dan verlaat, wordt ook aangegeven dat de locatie niet is opgeslagen.
Hulp welkom....bedankt!
Vr.gr.
Martijn
Martijn Renders