gewone of ruige dwergvleermuis?

Gestart door vwgpatrijs, oktober 05, 2014, 14:09:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

vwgpatrijs

Vorig jaar heb ik bij fort Sabina in West Brabant deze vleermuizen in één van de gangen aangetroffen. Ik heb mij toen laten vertellen dat het gewone dwergvleermuizen zijn. Maar inmiddels heb ik begrepen dat in de zomermaanden ook de ruige dwergvleermuis hier veel voorkomt. Met behulp van de determinatielinks kom ik er niet uit. Ik hoor graag welke vleermuizen dit zijn, alvast bedankt voor de reacties.

Rob Koelman

Waarom zijn dit volgens jou dwergvleermuizen?

Denk ook eens aan een andere soort...
Met vriendelijke groet, Rob

vwgpatrijs

Beste Rob, dat heb ik mij laten vertellen die avond. Zouden het dan misschien watervleermuizen zijn? Die zitten daar ook.

Rob Koelman

Inderdaad watervleermuizen.

Deze waarneming illustreert overigens goed waarom sommige forten niet alleen in de winter, maar tenminste ook in de nazomer (grofweg eind juli-begin oktober) ontoegankelijk dienen te zijn voor bezoekers. In de genoemde periode functioneren (delen van) het fort namelijk als zwermverblijfplaats, wat een belangrijke (en wettelijk beschermde) gebruiksfunctie is voor vleermuizen.
Met vriendelijke groet, Rob

vwgpatrijs

Bedankt. (Een groot deel van de gangen bij Fort Sabina is inderdaad het hele jaar gesloten, maar dit gedeelte, waar vorig jaar dus deze vleermuizen zaten, is een groot deel van het jaar vrij toegankelijk.)