dolfijn en walvis fuerteventura

Gestart door Gerard Kenter, september 26, 2014, 18:09:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Kenter

Kan iemand mij vertellen welke soort walvis en welke soort dolfijn op de foto's staan? Waarnemingen zijn van  begin september dit jaar op Fuerteventura.
Groeten,

Gerard Kenter

Rob Koelman

#1
Ik denk (dwerg?)vinvis en tuimelaar (?)...
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Ik denk dat die dwergvinvis geen dwerg is, maar mogelijk een Noordse of eventueel een Bryde. Waarom? Omdat ik vind dat er erg veel rug zichtbaar is, meer dan ik zou verwachten bij dwergvinvis. De rugvin lijkt ook wat scherper naar achteren te zijn gebogen, wat ik meer terugzie in een Noordse dan dwerg.
Maar het is wel lastig, zeker omdat de grootte inschatten bij deze foto's erg lastig is.

Heb jij er nog een idee bij Rob?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

ArjenDrost †

Heb geen ervaring met Noordse of Bryde, maar zou bij de bovenste ook niet direct aan Dwerg denken...

Bart van Hoogstraten

#4
Als ik de vorm van de rugvin bekijk denk ik ook eerder aan een Edens vinvis (Bryde's whale) dan aan een Dwergvinvis (Minke). Noordse (Sei) heeft niet zo'n scherp uiteinde zo te zien.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marko Oudenaarden

Als je naar de verhouding rug en vin kijkt zou het ook heel goed een gewone vinvis kunnen zijn.
Jammer dat er geen blow zichtbaar is op de foto, want dat zou al meer duidelijkheid kunnen geven (vooral over de grote van het dier).
Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)

Gerard Kenter

#6
Ik heb nog wel een plaatje waar iets van een blow op te zien is. Een dag eerder waren er daar meerdere walvissen aanwezig, maar wel op grotere afstand. Toen heb ik meerdere foto's van een blow kunnen maken.
Ik heb nog even een ander plaatje ook bijgevoegd, wellicht dat die nog wat kan toevoegen.


Bedankt iig voor de reacties.
Groeten,

Gerard Kenter

Merel

Ik denk toch aan Noordse, een kenmerk voor Noordse is namelijk ook dat het blaasgat en de rugvin tegelijkertijd zichtbaar zijn. Hoewel de foto dat moment zelf niet laat zien, heb ik het idee dat gezien de positie van het dier op de foto's dat wel mogelijk is.
De rugvin van een Noordse is vaak wat hoger en die van Bryde wat meer naar achteren gehoekt. Handig plaatje Bart!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rene Janssen

Ik ben zeer slecht in het determineren van "speklappen"; het plaatje dat Bart heeft opgescharreld vind ik wel een handige! Dank daarvoor, Bart!
René Janssen

maurice_tijm

#9
Rond de Canarische eilanden wordt de Sei Whale (Noordse Vinvis) van de vinvissen het vaakste waar genomen. Fin Whale, Bryde's Whale zijn zeldzame gasten (met in 2005 opeens wel veel Bryde's Whales bij La Gomera), Minke Whale lijkt helemaal een ongewone verschijning.
Zie onder andere:
[size=78%]http://www.oceano-gomera.com/fr/06_Species_diversity_off_lagomera_2001.pdf[/size]



Ik heb ook een goed gevoel bij Sei Whale: omdat deze soort relatief vaak wordt gezien, de vorm van de rugvin de soort zeker niet uitsluit en de verhouding vin en lijf met het niet tegelijk kunnen waarnemen van blowhole en rugvin ook voor deze soort past (maar deze ene foto kan een verkeerd beeld geven).
Maar Bryde's Whale kun je op basis van deze foto denk ik niet met zekerheid uitsluiten: verhouding lijf rugvin is vergelijkbaar met die van Sei Whale waarvan de rugvin variabel is en soms op de vin op de foto lijkt. Zelfs Fin Whale zou nog kunnen inderdaad.


Ik vind de dolfijn foto van te ver genomen om er een zekere Tuimelaar van te maken. Het zou prima een Atlantic spotted Dolphin kunnen zijn. Vooral het patroon van jonge dieren lijkt op Common Bottlenose (Tuimelaar). Atlantic Spotted Dolphin komen rond de Canarische bijna net zo algemeen voor als Common Bottlenose Dolphin en ik heb vaker jonge dieren op trip foto's zien staan.


Gave waarneming hoor! Kun je wat meer vertellen hoe je ze hebt gedaan? Gewoon benieuwd, wil zelf nog een keer naar o.a. La Gomera omdat dat misschien wel de beste plek is om de Rough-toothed Dolphin (Snaveldolfijn) te zien.   


Vriendelijke groet,


Maurice Tijm 




Bart van Hoogstraten

Oh, loopt dit nog? Ik ben in de tussentijd al omgegaan met Marko. Ik heb zelf nog nooit een gewone vinvis gezien dus beschouw dit niet als een determinatie van een expert. Maar ik hou het daar op!  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

grunsven

Voor een gewone vinvis verwacht ik een minder gebogen vinnetje te zien. Dus inderdaad lijkt me Sei (of Bryde, dat is niet te zien) de beste optie. "Klein" formaat en tegelijk zien van blowhole en vin zijn slechte kenmerken omdat dat ook geldt voor zowel Sei/Bryde als voor jonge gewone vinvis.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Gerard Kenter

@ Maurice: De waarnemingen zijn gedaan vanaf het balkon van ons appartement in Jandia. Ik had mijn telescoop en camera meegenomen om wat vogels te bekijken.
Op het eiland zelf hebben wij trouwens geen mogelijkheden kunnen ontdekken om georganiseerd naar de walvissen en dolfijnen te zoeken. Je kon eventueel wel mee op een piratenschip of een catamaran,  maar dan moest er maar net iets in de buurt rond zwemmen.  Dat verbaasde ons omdat bij een beetje rustige zee er genoeg zoogdieren te zien waren.  De dag voordat ik deze foto's nam hebben wij wel zo'n tien walvissen gezien.  Weliswaar wat verder weg, maar toch.
Groeten,

Gerard Kenter

maurice_tijm

Leuk Gerard, duidelijk in de juiste tijd van het jaar op de juiste plek dus! Jammer dat er geen ecotour wat dichterbij ging kijken. Nouja het vanaf de kust observeren van zeezoogdieren heeft ook een duidelijke charme vind ik.

Hans Verdaat

#14
Worden deze waarneming ook op Observation.org ingevoerd ? Graag met de foto's erbij.

Walvis : eens met de eerdere opmerkingen. Mijn eerste gedachten gingen uit naar Brydes
Dolfijn : lijkt me eerder een Atlantic Spotted Dolphin dan een Tuimelaar.