Witte Grauwe gans?

Gestart door e.walstra, oktober 04, 2014, 13:06:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Moest toen ik dezen zag vliegen even snel aan sneeuwganzen denken, maar lijken mij toch erg witte grauwe ganzen.
Ik heb ze nog nooit zo licht gezien. Hoe kan dit?

Erwin


sjonnoh

Menselijk mutaties, parkganzen ;)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

e.walstra


canoorlander

Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

e.walstra


sjonnoh

Menselijk mutaties is denk ik niet echt correct nee, had beter kunnen zeggen: door de mens gemuteerd  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jeroen Nagtegaal

Ik vraag het me af. Het enige zwart in het kleed van een Grauwe Gans is in de handpennen, dat is nog vaag aanwezig en het lijkt me dan ook een vorm van diluted. Ik sluit wilde Grauwe Ganzen dus niet uit. Ik vind het bij deze vogels zelfs waarschijnlijker!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rob Koelman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 04, 2014, 19:36:12 PMIk sluit wilde Grauwe Ganzen dus niet uit. Ik vind het bij deze vogels zelfs waarschijnlijker!

Joepie, alle 'soepganzen' in ons land blijken uiteindelijk gewoon 'spontane natuurlijke varianten' van echt wilde grauwe ganzen te zijn!

Natuurlijk kunnen er in ons land afwijkend gekleurde wilde grauwe ganzen geboren worden. Dat gebeurt bij alle vogelsoorten, overal ter wereld. Maar de kans dat een afwijkend gekleurde grauwe gans een parkgans / soepgans is is natuurlijk vele malen groter...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob S

Citaat van: sjonnoh op oktober 04, 2014, 19:14:28 PM
Menselijk mutaties is denk ik niet echt correct nee, had beter kunnen zeggen: door de mens gemuteerd  ;D

Niet door de mens gemuteerd maar door de mens geselecteerd waarbij ze in de natuur juist ten prooi zouden vallen aan roofdieren.
Groeten

Rob Schaareman

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rob Koelman op oktober 04, 2014, 20:38:03 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 04, 2014, 19:36:12 PMIk sluit wilde Grauwe Ganzen dus niet uit. Ik vind het bij deze vogels zelfs waarschijnlijker!

Joepie, alle 'soepganzen' in ons land blijken uiteindelijk gewoon 'spontane natuurlijke varianten' van echt wilde grauwe ganzen te zijn!

Natuurlijk kunnen er in ons land afwijkend gekleurde wilde grauwe ganzen geboren worden. Dat gebeurt bij alle vogelsoorten, overal ter wereld. Maar de kans dat een afwijkend gekleurde grauwe gans een parkgans / soepgans is is natuurlijk vele malen groter...
Als kansen het determineren was wel, Ja... Het is echter een afwijking die ik niet bij Parkganzen eerder heb gezien. Dat, plus, de niet vette indruk, maken het voor mij een afwijkende Grauwe en geen parkgans.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rob Koelman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 04, 2014, 21:47:18 PMAls kansen het determineren was wel, Ja... Het is echter een afwijking die ik niet bij Parkganzen eerder heb gezien. Dat, plus, de niet vette indruk, maken het voor mij een afwijkende Grauwe en geen parkgans.

Er is ondertussen natuurlijk een hele 'hybridenzwerm' ontstaan van 'echte' grauwe ganzen en parkganzen. Dat daarbij kleurvariaties ontstaan die je nog niet eerder hebt gezien verbaast me niets. Dit geld ook voor wilde eenden en parkeenden...

Die 'niet vette indruk' zegt in dit verband ook niets. Er zijn genoeg vrijlevende parkganzen / hybriden die qua lichaamsvorm (en gedrag) identiek zijn aan 'echte' grauwe ganzen.
Met vriendelijke groet, Rob