wasplaat of vuurzwammetje

Gestart door P.Rijnen, oktober 02, 2014, 22:10:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

P.Rijnen

Stond op schraal grasland, redelijk vochtig. Voormalig parkeerterrein met schelpen in de grond. Werd niet zwart bij beschadiging
Is het een wasplaat of toch gewoon een vuurzwammetje
Groet,
Peter

wimperzwam

Is het vuurzwammetje dan geen wasplaat?

Mvgr.,
Henk Huijser.

P.Rijnen

Hallo Henk,
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar ik doelde meer op een naam met wasplaat er in.
Groet,
Peter

wimperzwam

Vergelijk dan maar eens met Hygrocybe acutoconica (Puntmutswasplaat).

Mvgr.,
Henk Huijser.

Melchior van Tweel

En met de Zwartwordende wasplaat. De top van de paddenstoel op de bovenste foto lijkt wat donkerder te verkleuren.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wimperzwam

Zou best kunnen. Tja, wat moet men anders als de waarnemer zegt geen zwartverkleuring te hebben waargenomen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

P.Rijnen

Hallo Melchior,
Op de onderste foto kun je zien dat de steel en de lamellen behoorlijk platgedrukt zijn. Is was geen zwartverkleuring.
Ik weet niet af dat leeftijdsafhankelijk is deze zwartverkleuring. De felrode kleur vond ik erg verwarrend. Op de foto's op waarneming is de puntmutswasplaat veel geler. Vandaar mijn vraag.
Vr groet,
Peter

wimperzwam

De puntmuts kan varieren van bijna geel tot bijna rood (meestal oranje). Rode vormen zijn ook wel beschreven als var. cuspidata, maar daar is jouw vondst nog niet rood genoeg voor.

Mvgr.,
Henk Huijser.

P.Rijnen

Bedankt voor de info.
Groet,
Peter

Melchior van Tweel

Citaat van: P.Rijnen op oktober 03, 2014, 16:38:34 PM
Hallo Melchior,
Op de onderste foto kun je zien dat de steel en de lamellen behoorlijk platgedrukt zijn. Is was geen zwartverkleuring.
Ik weet niet af dat leeftijdsafhankelijk is deze zwartverkleuring. De felrode kleur vond ik erg verwarrend. Op de foto's op waarneming is de puntmutswasplaat veel geler. Vandaar mijn vraag.
Vr groet,
Peter
Zwartverkleuring kan best even op zich laten wachten nar beschadiging. Maar als jij aangaf dat deze niet zwart verkleurde, is dat goed genoeg voor mij.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl