Hoofdmenu

trilzwam?

Gestart door sjaakvantiel, september 29, 2014, 20:25:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Dit heeft wat moeite gekost. Sorry van de eerdere, verkeerd uitgepakte, melding. Ik krijg hem niet verwijderd. Vandaar deze nieuwe poging.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/88213948
Kerntrilzwam - Tremella encephala gezien op 2014-09-21 Bergherbosch (Montferland)
Foto's:










Toelichting:
zit ik goed met kerntrilzwam (onder naaldboom) met zwameter (gele verkleuring)? Zie vergroting: parasiteert op Dennenbloedzwam.
bij voorbaat dank sjaak van tiel

J.L. Brummmer

Vergelijk hem eens met Platte kussentjeszwam - Hypocrea citrina
Groet Hannes

sjaakvantiel

#2
Die staat niet in mijn "De grote paddenstoelengids" van Trion/Natuurmonumenten?

Ik heb het (verkeerde?) gevoel dat de witte zwammen op een (de omcirkelde) Dennenbloedzwam zitten :huh: Ik heb inmiddels op Internet de kussenzwammen bekeken en die kunnen het ook zijn. Ik twijfel wel een beetje omdat ik deze er iets anders vindt uitzien. Maar ik ben nog een leek in vergelijk met velen op het forum. Kan ik Platte kussentjeszwam op zeker zetten? 

Rob Koelman

Citaat van: sjaakvantiel op september 29, 2014, 20:49:24 PMIk heb het (verkeerde?) gevoel dat de witte zwammen op een (de omcirkelde) Dennenbloedzwam zitten

Wellicht is een zwameter dan ook nog een optie...
Met vriendelijke groet, Rob

Gert Kremer

citroenstrookzwam? (jong) lijkt mij ook wel iets .
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Je bent mij net voor Gert,ik had dezelfde gedachte.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

sjaakvantiel

#6
De zwam die is vergroot en omcirkeld, is dat dan geen Dennenbloedzwam? Ik dacht dat de symbiose Kerntrilzwam-Dennenbloedzwam klopte?
Ik vind de zwam niet echt lijken op een citroenstrookzwam, ík vind hem wel iets "hersenachtig hebben, maar schijn bedriegt vaak. Ik ga op jullie expertise af.

Als dit een Citroenstrookzwam op zeker is pas ik uiteraard de melding overeenkomstig aan. Vast bedankt voor jullie meedenken. Groet. Sjaak.

ratje

Citaat van: J.L. Brummmer op september 29, 2014, 20:39:24 PM
Vergelijk hem eens met Platte kussentjeszwam - Hypocrea citrina
die indruk had ik er ook bij. Kunnen op stronken en bodem hele plakkaten maken.

sjaakvantiel

Tsja, de meningen zijn verdeeld. Zo kan ik niet met enige zekerheid de zwam op naam zetten. Of heeft iemand het definitieve oordeel? Zo wordt het waarschijnlijk p-spec.

ratje

het enige wat echt uitkomst kan bieden is de  :micro:

sjaakvantiel

 :duim: Bedankt voor je reactie. Ik heb geen idee wanneer microscopisch onderzoek noodzakelijk is en wanneer niet. Nooit gedaan, hoewel ik een microscoop heb. Ik kom niet zo 123 weer in de buurt en dan moet ik de exacte locatie ook nog terugvinden. Wellicht al te laat. Ik zet de melding wel op fungi spec. Wellicht heb ik een keer de tijd om e.e.a. nog verder te onderzoeken. Groet. Sjaak.   

kasper49

De kerntrilzwam is het zeker niet. Die heeft een doorschijnend uiterlijk (net als bijvoorbeeld de gele trilzwam) met een dichte kern in het midden. Die kern bestaat uit het materiaal waar hij op parasiteert, de Dennenbloedzwam.

Melchior van Tweel

Citaat van: sjaakvantiel op oktober 01, 2014, 20:23:28 PM
Ik heb geen idee wanneer microscopisch onderzoek noodzakelijk is en wanneer niet.
Wordt aan gewerkt.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

sjaakvantiel

Dank voor jullie reacties, Kasper en Melchior. Dat verheldert voor mij veel. Jammer, ik zet de melding op spec. Groet. Sjaak.