Swarov EL10x42 Swarovision of SLC10x42WB?

Gestart door Bart van Hoogstraten, oktober 01, 2014, 11:07:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Wie kan me de voordelen opnoemen van een Swarovski EL 10x42 Swarovision ten opzichte van een Swarovski SLC 10x42 WB, die opwegen tegen het prijsverschil van zo'n slordige € 700,-?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Bart,

Het eerste wat me te binnen schiet, is "rolling ball" in de Swarovision EL. Door de onovertroffen randscherpte van de Swarovision (wat voor een aparte sensatie zorgt) heb je ook te dealen met de keerzijde van die medaille: bij sneller bewegen in het horizontale vlak (scannen) lijkt er een rollend iets door het beeld te spoken. Daar heb je in de SLC geen last van.
Eigenlijk zou je beide modellen naast elkaar moeten vergelijken, want de een heeft meer last van "rolling ball" dan de ander.

Ik heb er in mijn eigen Swarovision 10x32 EL in milde mate last van. Het stoort niet echt, maar het is er wel.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Bart van Hoogstraten

Citaat van: KorHaan op oktober 01, 2014, 20:06:32 PM
Bart,

Het eerste wat me te binnen schiet, is "rolling ball" in de Swarovision EL. Door de onovertroffen randscherpte van de Swarovision (wat voor een aparte sensatie zorgt) heb je ook te dealen met de keerzijde van die medaille: bij sneller bewegen in het horizontale vlak (scannen) lijkt er een rollend iets door het beeld te spoken. Daar heb je in de SLC geen last van.
Eigenlijk zou je beide modellen naast elkaar moeten vergelijken, want de een heeft meer last van "rolling ball" dan de ander.

Ik heb er in mijn eigen Swarovision 10x32 EL in milde mate last van. Het stoort niet echt, maar het is er wel.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Dank Ronald, ik noteer dit even. Over een week of twee ga ik modellen vergelijken in de praktijk en dan zijn dit soort expertises, die je als een middelmatige verrekijkerdeskundige als ik, snel over het oog ziet.  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Sander Haak

Neem eens een kijkje op www.tvwg.nl. Door Jan Meijerink zijn ze niet direct vergeleken, maar wel allebei getest. Je zou zelf de cijfers tegenover elkaar kunnen zetten. In de tekst over de SLC10x42HD zegt Jan Meijerink wel iets over het verschil met de EL. Samengevat: hij ervaart nauwelijks verschil, maar uit optische testen blijkt de EL beter qua randscherpte en vertekening.
Groet, Sander Haak (Woerden)

KorHaan

Ik denk dat we even goed moeten kijken WELKE SLC Bart bedoelt; je hebt de SLC HD, en ook de SLC WB. Twee verschillende modellen, dus! Samen met de Swarovision EL staan ze hier bij elkaar:

http://www.allbinos.com/1-binoculars_reviews-Swarovski.html

Review aanklikken, dan kun je alles lezen over de verschillen.

Ik neem aan dat een verschil van € 700 betekent, dat het Bart om de EL en de SLC WB gaat, niet om de SLC HD.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo



Have

Citaat van: KorHaan op oktober 02, 2014, 00:49:16 AM
Ik denk dat we even goed moeten kijken WELKE SLC Bart bedoelt; je hebt de SLC HD, en ook de SLC WB. Twee verschillende modellen, dus! Samen met de Swarovision EL staan ze hier bij elkaar:

http://www.allbinos.com/1-binoculars_reviews-Swarovski.html

Review aanklikken, dan kun je alles lezen over de verschillen.

Ik neem aan dat een verschil van € 700 betekent, dat het Bart om de EL en de SLC WB gaat, niet om de SLC HD.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Ik denk dat Bart het nieuwste model SLC 10x42 WB bedoelt - http://nl.swarovskioptik.com/jaeger/slc-42-c20010301/slc-10x42-t5068618 - en niet de SLC 10x42 WB die bij Allbinos getest wordt, dat is namelijk het model van twee generaties terug (productie van 2005 tot en met 2010).

Belangrijk verschil tussen huidige SLC 10x42 en EL 10x42 Swarovision is de 'dichtbij-scherpstel-afstand', naast uiteraard de Swarovision eigenschappen mbt randscherpte. Deze 'dichtbij-scherpstel-afstand' is bij de SLC minimaal 3,2 meter en bij de EL minimaal 1,5 meter.
De EL is dus ook zeer geschikt voor bijvoorbeeld het kijken naar vlinders en libellen.
De SLC is iets kleiner (144x120 versus 160x122mm) en lichter (790 versus 840 gram) dan de EL.

De huidige SLC, introductie oktober 2013, volgt de SLC HD modellen op, die van 2011 tot 2013 verkrijgbaar waren. Deze SLC HD modellen waren circa € 250-300 duurder dan de huidige SLC. De SLC HD modellen konden ook scherpstellen tot op minder dan 2 meter. Het scherpstelmechanisme van de huidige SLC is eenvoudiger en daarom kan deze goedkoper geproduceerd worden.

Zie ook uitgebreide discussie hierover op Birdforum.
http://www.birdforum.net/showthread.php?t=264197

Groet,

Helena



KorHaan

 :duim:

Ik word roestig, kennelijk. Ik volg niet alles meer op BF. Maar je hebt gelijk, Helena, het zal niet de New SLC zijn uit het allbinos review.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

hendrik.h

gr hendrik.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hendrik.h

U zult door beiden hebben gekeken hebben ,was er optisch veel verschil of gaf de dichtbij-scherpstel-afstand de doorslag?
gr hendrik.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hendrik.h op augustus 10, 2015, 17:01:48 PM
U zult door beiden hebben gekeken hebben ,was er optisch veel verschil of gaf de dichtbij-scherpstel-afstand de doorslag?

Dat laatste (Ik gebruik hem ook veel voor insecten, reptielen en ander spul). Rib uit mijn lijf maar ik wilde per se (na alle pech met budgetkijkers) volledig tevreden zijn en dat dit de laatste kijker is die ik kocht.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

rudi

Hallo.
Ik heb sinds een paar dagen ook een EL 10X42.
Mijn ervaring tot nu toe is dat je er ver mee kunt kijken zodat ik verwacht oa meer zoogdieren te gaan zien.
Ik kan nu tov mijn oude kijker zeker een uur langer waarnemen omdat de kijker veel lichtinval heeft.
Het beeld trilt een beetje maar door stevig vasthouden is dit minimaal.
Het zicht is uiteindelijk bepalend en dat is perfekt.

De riem zit comfortabel om de nek maar de knoppen om de lengte van de riem in te stellen werken zwaar.
Eenmaal ingesteld maakt dit verder niet uit.

Het instellen van de kijker op de sterkte van je ogen gaat via een ' geheime' knop die in de gewone stelknop zit verborgen. De instelling is dan dus vergrendeld  Stel nu dat je kijker wordt gestolen, dat kan, dan heeft de dief een kijker die is ingesteld , in mijn geval links - 0.5. Zonder gebruiksaanwijzing of kennis van de kijker kun je de instelling niet wijzigen. Het is dus vooral een kijker voor persoonlijk gebruik.

Maar vooral het zicht is prachtig helder en dat is het belangrijkste.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: rudi op november 02, 2015, 15:24:59 PM
Het instellen van de kijker op de sterkte van je ogen gaat via een ' geheime' knop die in de gewone stelknop zit verborgen. De instelling is dan dus vergrendeld  Stel nu dat je kijker wordt gestolen, dat kan, dan heeft de dief een kijker die is ingesteld , in mijn geval links - 0.5. Zonder gebruiksaanwijzing of kennis van de kijker kun je de instelling niet wijzigen. Het is dus vooral een kijker voor persoonlijk gebruik.

Die knop had ik in 5 seconden na ontvangst van de kijker al gevonden zonder de gebruiksaanwijzing te raadplegen. Gebruiksaanwijzing is op internet te vinden.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

rudi

Ok dan is de geheime knop minder geheim.

Dan heb ik nog iets.
Er zit een soort regenkapje aan het riempje bevestigd om over de inkijklenzen te doen.
Een soort deksel  voor  2 inkijkopeningen.
Dit deksel heeft een standaard formaat.
Omdat iedere gebruiker een andere breedte instelling heeft past het kapje in mijn geval alleen als ik de kijker iets samendruk. Dus moet ik daarna de breedte opnieuw instellen.
Misschien dat ik er nog aan moet wennen en dat ik dit dekseltje vrijwel niet gebruik.
Mijn vorige kijker was 1.2 kilo de swarovski 10x42 is een stuk lichter en redelijk compact.
Door mistig weer heb ik nog niet veel gezien maar toch wel leuke dingetjes:
Rustende kieviten in de schemer. Een winterkoning die ik tot voorkort alleen kon herkennen aan de staarthouding icm de biotoop en eventueel geluid kan ik nu echt tot in detail zien als in de anwbgids.
Verder zag ik een groep van 15 geelgorzen op 100-150 mtr afstand met nevelig weer.

Mijn vorige kijker was een hobby onprofessioneel ding.
Toch vond ik het ook een voordeel hebben, ik moest het slechtere zicht compenseren met beter kijken naar het gedrag van de vogel.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Bart van Hoogstraten

#14
Citaat van: rudi op november 02, 2015, 16:32:43 PM
Dan heb ik nog iets.
Er zit een soort regenkapje aan het riempje bevestigd om over de inkijklenzen te doen.
Een soort deksel  voor  2 inkijkopeningen.
Dit deksel heeft een standaard formaat.
Omdat iedere gebruiker een andere breedte instelling heeft past het kapje in mijn geval alleen als ik de kijker iets samendruk. Dus moet ik daarna de breedte opnieuw instellen.
Misschien dat ik er nog aan moet wennen en dat ik dit dekseltje vrijwel niet gebruik.

Dat dekseltje heeft een scharnier waarmee je het kunt aanpassen aan je verrekijker. (De twee doppen kun je ten opzichte van mekaar bewegen).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

rudi

Zoals gemeld ik heb 'em nog maar net.
Je hebt gelijk de deksel buigt mee met de breedte.
Is dat ook weer opgelost. Mijn vorige kijker had een niet beweegbaar deksl, vandaar mijn vooroordeel.

Door een vuil werende coating op de glazen heb ik er een soort pen en een blaasbalg erbij aangeschaft. De pen heeft aan de ene kant een zachte borstel en aan de andere zijde een pad voor het verwijderen van vinger afdrukken.
De blaasbalg lijkt op een citroen. Als je er in knijpt komt er een straal lucht uit.

Het instellen van de scherpte / diepte is ook nog even wennen. Bij de EL draai ik nu net de andere kant op met de knop.
Dat went snel.

Nu nog hopen op mist vrij weer!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer