Een raar soort ei, met inhoud!

Gestart door gert95, september 30, 2014, 22:34:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

gert95

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/88851370
onzeker Bosmestkever - Geotrupes stercorosus gezien op 2014-09-29 Tongeren - Tongerense Heide
Foto's:




Toelichting:
een pilvormig ei van 21mm bij 11 mm gevonden. ik dacht eerst dat het om een reptielenei ging maar toen ik hem thuis opensneed bleek er een insect in te zitten.
bij voorbaat dank Gert Elbertsen
groeten Gert,

Arp

Hoi Gert,

Er zijn nog wat andere diergroepen waar ook dergelijk grote cocons voorkomen.

Zo heb ik ooit een keer een vrijwel identiek uitziend cocon uit Frankrijk meegenomen en uit laten komen in de hoop op één of andere kever, maar er kwam een grote nachtvlinder uit. O.a. sommige Beervlinders (Arctiinae) maken dergelijke cocons, al geloof ik dat de poppen die daarin zitten wat meer op een "gewone" nachtvlinderpop zouden moeten lijken. Daarentegen is hier een Limacodidae met een pop die dichter in de buurt van jouw plaatje komt.

Daarnaast zijn er mogelijk ook grote Hymenoptera met cocons die hier dicht in de buurt komen, o.a. in de Cimbicidae meen ik.

Wat mij een beetje stoort aan jouw cocon, qua kever, is de harigheid. Ik ben beslist geen kevercoconnenkennert, maar de cocons die ik tot nu van Scarabeoidea gezien heb zagen er minder "gesponnen" uit - meer met poep aan elkaar gemetselde aarde/molm zegmaar.

Heb je grotere platen van de pop zelf, zodat we beter kunnen proberen om eventuele structuren te herkennen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gert95

Hoi Arp,

Bedankt voor je hulp! Ik heb nog wat foto's bij de waarneming geplaatst, hopelijk word het nu duidelijker. Ik zit zelf nog totaal niet in de insectenwereld, dus ik kan er helaas geen zinnig woord over zeggen.

Mvg Gert

groeten Gert,

Arp

Hoi Gert,

Dappere poging met het loepje :)  :duim:

Ik durf er niet heel veel meer over te zeggen zo, maar zou het wel lollig vinden om er wat beter naar te kijken - brede belangstelling zegmaar. Dus als je wilt mag je'm met alle plezier opsturen (kan desgewenst ook weer terug). Gooi eventueel maar even een pébétje ...

Ik zet deze forumvraag even bij "Insecten overige" neer, dan is de kans wat groter dat andere niet-keverkenners er ook nog naar kijken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Zondag heb ik het spulletje beter bekeken en heb een serie foto's gemaakt, maar ik ben onderweg met een half ingerichte PC zonder bewerkingssoftware (hard disk crash vorige week). Het is een Lepidoptera. Hopelijk kan ik morgen m'n PC afbouwen en ook weer foto's bewerken, dan komen wat meer details, maar ik verplaats, 'm alvast naar de vlinderafdeling voor suggesties van de kenners. 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JeroenVoogd

Lijkt mij een cocon, met daarin een verdroogde pop, van Lasiocampa quercus.

Jeroen

gert95

groeten Gert,

Arp

Okay, heeft even geduurd voordat ik weer foto's kon bewerken ... sorry.

Hierbij een setje plaatjes met iets meer detail. In het cocon zat (uiteraard) ook nog de (rest van) de larvenhuid. De haren die aan de pop kleven zullen ook daarvan zijn. De kopkapsel van de rups was nog soortvan herkenbaar, dus daarvan ook een setje aanzichten - er is nog iets van ocellen en kaakjes/tasters aan te herkennen.

Misschien dat Jeroen of iemand anders op basis van deze kiekjes nog wat meer zekerheid (of correctie) kan geven?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JeroenVoogd

Lasiocampa quercus blijft voor mij de meest logische en best passende kandidaat.

Jeroen

gert95

groeten Gert,

Rayan Majoor

klopt wat JeroenVoogd zegt. Heb deze soort zelf ook al eens gehad, mar deze pop ziet er idd beetje verdroogd uit.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl