Zou dit de bedwelmende inktzwam kunnen zijn?

Gestart door arensattic, september 30, 2014, 22:22:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

arensattic

Beste mensen,

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/88877485
onzeker Bedwelmende inktzwam - Coprinopsis narcotica gezien op 2014-09-30 Zuidhorn
Foto's:






Toelichting:
Merkwaardig inktzwammetje (hoogte hoed ca. 1.5 cm) in perkje voor de sporthal in Zuidhorn (waar de Sportlaan in een lus omheen loopt). Dit perkje was oorspronkelijk begroeid met bomen en struiken - maar de gemeente Zuidhorn heeft die allemaal gerooid, de bodem omgewoeld, bemest en ingezaaid met gras. Tussen dit gras stond op vrij kale bodem deze paddenstoel. De rand van de hoed krulde omhoog en spleet. Het hoedoppervlak was muisgrijs, bedekt met witte korreltjes waarvan sommige bruin verkleurden. Deze deden enigszins wrattig aan en konden gemakkelijk van de hoed worden afgeveegd (toen we de paddenstoel op zijn kop legden om de onderkant te fotograferen wreven we er veel van af). De plaatjes leken aanvankelijk licht van kleur te zijn (zie onderzijde, rand) maar later donkerder te worden (zie onderzijde, dichter bij de steel). De paddenstoel had een opmerkelijke geur (zelfs voor iemand die zo slecht ruikt als ik). Die geur was moeilijk te omschrijven, zwaar, gasachtig, benevelend. Na afloop zat de geur nog enige tijd aan mijn vingers! Op grond van bovenstaande combinatie van kenmerken vroeg ik me af of het de bedwelmende inktzwam zou kunnen zijn. Zie verder de fotos.

bij voorbaat dank Aren van Waarde

Melchior van Tweel

Zou goed kunnen, maar voor bevestiging is microscopische controle noodzakelijk. Onzeker dus.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl