Hoofdmenu

Spijkerzwam

Gestart door w.veenhoven, september 30, 2014, 17:14:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

w.veenhoven

Hoi

Is dit de Koperrode of de Roze spijkerzwam.Alvast bedankt.

Gr Wob

ratje

Ik denk niet de roze dan eerder de koperrode. Roze spijkerzwam groeit op oude koeienboleten.

e.moors

Alle spijkerzwammen (kunnen toch) parasiteren op het mycelium van koeienboleten?
Maar dat kan hier ook best zijn, het is natuurlijk niet zo duidelijk als bij kostgangerboleet ofzo.
Overigens lijkt het mij ook eerder koperrode te zijn.
mvg. Eric

ratje

Ooit een keer de kopperrode gevonden, geen koeienboleet in de buurt (geweest). Onlangs de Slijmerige gevonden, ook geen koeienboleten.

e.moors

#4
Volgens de beschrijving op soortenbank kunnen ze ook parasiteren op vezeltruffel mycelium.
Overigens is het natuurlijk ook niet gezegd dat je de koeienboleten moet zien staan. Ze parasiteren direct op het mycelium, niet op de vruchtlichamen.
mvg. Eric

marnakroese

Onlangs Koperrode gevonden, die stonden pal naast Melkboleten.
Ik dacht dat er een combinatie was met Suillus en niet specifiek met Koeienboleten.


Met vriendelijke groeten,
Marna Kroese



e.moors

Voor zover ik weet parasiteert spijkerzwam inderdaad op suillus (of vezeltruffel volgens de boeken, maar ik heb enkel de combinatie met suillus ooit gezien)
mvg. Eric

w.veenhoven

Hoi

Op die plaats staan zowel Koeienboleten en Melkboleten.Welke moet het dan worden?

Gr Wob


e.moors

Dat kun je daar niet uit afleiden, (alle?) spijkerzwammen kunnen parasiteren op suillusen, en zowel koeienboleten als melkboleten behoren tot het geslacht suillus.
Maar kijk in de beschrijvingen van beide soorten de verschillen er eens op na.
mvg. Eric

w.veenhoven

Citaat van: e.moors op oktober 02, 2014, 08:45:56 AM
Dat kun je daar niet uit afleiden, (alle?) spijkerzwammen kunnen parasiteren op suillusen, en zowel koeienboleten als melkboleten behoren tot het geslacht suillus.
Maar kijk in de beschrijvingen van beide soorten de verschillen er eens op na.

Hoi Eric

Ik kijk wel even in de boeken.Bedankt.

Gr wob