Vleermuizen zoeken

Gestart door Stefan v. Schaik, september 29, 2014, 19:50:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Ik was benieuwd waar vleermuizen overnachten.
Ik zou namelijk graag eens een keer een foto willen maken van een vleermuis.
Ik weet dat er vroeger in de sleuven aan de buitenzijde van ons huis regelmatig vleermuisjes overnachtten.
Maar waar gebeurt dit nog meer?
Heeft iemand zoektips? Ik zie soms namelijk erg leuke foto's voorbij komen.

Stefan van Schaik

Douwe van der Ploeg

#1
Vleermuizen overnachten niet, ze overdagen ;) Waar verschilt per soort en tijd van het jaar, kan overal zijn, van onder de dakpannen tot holle bomen, onder schors of in grotten.

Dat gezegd: vleermuizen (en hun verblijfplaatsen) zijn streng beschermd, verstoren is een overtreding van de Flora & Fauna-wet. Als je ze graag eens een keer in het echt wil zien, is het het handigst om bijvoorbeeld een keer mee te gaan met een wintertelling (even navragen bij de provinciale vleermuiswerkgroep, zie ook www.vleermuis.net). Er zijn een aantal mensen in Nederland die voor onderzoek 's zomers ook vleermuizen vangen (met ontheffing en na veel ervaring opdoen!), sommige daarvan nemen af en toe geïnteresseerde mensen mee, maar dat verschilt per persoon, project en locatie. Valt nu niks over te zeggen.
Douwe van der Ploeg

Stefan v. Schaik

Dat had ik inderdaad al verwacht. Ik weet toevallig dat in mijn woonplaats een soort "grot" (oude fietstunnel van zo'n 40m lang) is afgestaan voor vleermuizen. Alleen kun je daar niet bij.
Maar ik kan inderdaad eens informeren. Bedankt voor de tip!
Stefan van Schaik