Kitkat en SD-kaart, hoe het wel werkt

Gestart door Taka, september 28, 2014, 23:36:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Taka

Versie 4.4 van Android (Kitkat), geeft geïnstalleerde apps beperkte rechten op de SD-kaart. Dat is lastig als je wil dat obsmapp gebruik maakt van je SD-kaart.

De oplossing is eigenlijk vrij simpel. Op Kitkat krijgt elke geïnstalleerde app een eigen directory (map) op de SD-kaart waar de app kan schrijven. Het pad naar die directory is voor Obsmapp:

/storage/extSdCard/Android/data/org.obsmapp

Waarbij de eerste twee delen mogelijk specifiek zijn voor Samsung. Het "Android/data/org.obsmapp" is wel geldig voor alle apparaten.

Op mijn apparaat bestond deze map nog niet. Ik kon het wel zelf aanmaken. Ik zag dat veel andere apps nog een mapje "files" hierin aanmaakten en dat heb ik ook maar gedaan. Vervolgens heb ik het pad aangegeven in de instellingen van obsmapp, en een osm kaart gedownload. Die kwam netjes in het aangegeven mapje terecht. En het werkte ook nog.

Overigens lijkt het er op dat je alle soortenlijstjes enzo ook opnieuw moet downloaden als jet het pad aanpast.
(Sybe)

snoek004

Ik zat met hetzelfde punt dat alles teveel is om in het interne geheugen op te slaan en een 32G SD kaartje heb.
Pad op mijn mobiel is /storage/sdcard1/Android/data/org.obsmapp. Hij ziet de externe SD kaart als sdcard1
Moet in de gebruikersinstellingen (na /storage/) zelf ingebracht worden bij Geheugenkaart.
Daarna uiteraard pas alle databestanden downloaden.
Het programma maakt die folders dan zelf aan en installeert daar de bestanden.
De lege bestandsmappen van het interne geheugen (sdcard0) heb ik met een empty folder app gewist.


xJochemx

Als ik de soortendatabase naar mijn sd-kaart wil verplaatsen krijg ik twee foutmeldingen: "database soortendata2 not found" en "cannot write database". Kan ik hier iets aan doen? ik heb gebrek aan intern geheugen en wil graag gebruik maken van de grote hoeveelheid vrije ruimte op mijn sd-kaart.

Het gaat overigens om versie 5.3.2.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Alex Kwak

'Ergens' is iets fout gegaan en is de administratie van waar de database staat verkeerd. De oplossing is via de instellingen de soortendatabase te verwijderen, een soortgroep opnieuw doenloaden en dan de database te verplaatsen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jva

Citaat van: Alex Kwak op januari 28, 2016, 11:01:48 AM
'Ergens' is iets fout gegaan en is de administratie van waar de database staat verkeerd. De oplossing is via de instellingen de soortendatabase te verwijderen, een soortgroep opnieuw doenloaden en dan de database te verplaatsen.

Hier hetzelfde probleem, data verwijderen en opnieuw installeren vooraleer deze naar de sd te verplaatsen helpt ook niet. Sterker nog: ObsMapp loopt telkens vast en stopt bij poging tot invoeren van een waarneming. Pas bij uitvinken van deze optie werkt de app pas weer naar behoren. Wel staat er nu een soortenlijst op mijn sd onder temp?
Jelle

marcel123

#5
Ik had een vergelijkbaar probleem. Het lijkt erop dat Obsmapp niet kan schrijven naar de SDcard, alleen maar in de folder /storage/extSdCard/Android/data/org.obsmapp op de SDcard.
Deze folder heb ik ingevuld bij de SDcard.
Ik had alleen wel een recentere versie, 6.nogwat.


of [sdcard]/Android/data/org.obsmapp

Heb je op je SD card wel een folder Android/data/org.obsmapp?
Heb je een Samsung?
Heb je de Sdcard geformateerd in de telefoon waar je hem nu in gebruikt?


Krijg je na het verplaatsen van je soortenlijst ook deze melding?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=340829.0


https://metactrl.com/docs/sdcard-on-kitkat/

marcel123

#6
Mijn oplossing:

1. Installeer  Hi-Q MP3.
2. Zorg dat Hi-Q MP3 de recordings naar de SD card wegschrijft.
3. Zoek de folder op de  Hi-Q MP3 gebruikt, pas die aan naar Obsmapp en vul die in bij de setting SDcard in Obsmapp.

Obsmapp kan nu wel schrijven naar de Sdcard bij mij..

jva

#7
Citaat van: optilete op mei 23, 2016, 19:58:33 PM
Ik had een vergelijkbaar probleem. Het lijkt erop dat Obsmapp niet kan schrijven naar de SDcard, alleen maar in de folder /storage/extSdCard/Android/data/org.obsmapp op de SDcard.
Ik had alleen wel een recentere versie.


of [sdcard]/Android/data/org.obsmapp

Heb je op je SD card wel een folder Android/data/org.obsmapp?
Heb je een Samsung?
Heb je de Sdcard geformateerd in de telefoon waar je hem nu in gebruikt?


Krijg je na het verplaatsen van je soortenlijst ook deze melding?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=340829.0

Ik krijg niet betreffende melding, wel dat kopieren niet gelukt is. Daarna liep alles vast. Ik heb de betreffende folder wel en ja beschik (helaas geloof ik onderhand) over een Samsung.

Edit: padnaam voor de sd in ObsMapp handmatig gewijzigd naar de map reeds aanwezig op de sd (/storage/extSdCard/Android/data/org.obsmapp). Lijkt nu wel te werken, was dus kennelijk 'slechts' een kwestie van het juiste pad aan te geven, waar ik er eerder vanuit ging dat dit automatisch zou gebeuren. Probleem opgelost dus  :duim:
Jelle

marcel123

#8
Het nadeel van deze oplossing is dat ik geen geluidsopnames meer kan toevoegen aan een waarneming. Kun jij dat wel?

Aangezien dit probleem al sinds 2013 speelt is het wel jammer dat je pas de tweede bent die aangeeft dat er wel een oplossing voor is..

jva

Citaat van: optilete op mei 24, 2016, 11:14:27 AM
Het nadeel van deze oplossing is dat ik geen geluidsopnames meer kan maken. Kun jij dat wel?

Ik heb zogezegd de oplossing niet gezocht in je tip middels Hi-Q MP3 maar naar een bestaande pad verwezen in de instellingen van ObsMapp. Ik gebruik Hi-Q overigens al wel geruime tijd voor geluidsopnamen (geweldige app), de geluidsbestanden worden weggeschreven op een andere map (storage/emulated/0/Recordings) op mijn telefoon zelf (maak ook niet zo heel veel opnamen). De pad-naam kun je in Hi-Q overigens ook prima in de instellingen van deze app wijzigen. Ligt daar niet de oplossing van jouw probleem?
Ik kan overigens gewoon geluidsopnamen maken.
Jelle

marcel123

#10
In Obsmap 7.6.1 is een nieuwe functie, 'Reset SDcard'. Deze verwijderd de goede instelling "/storage/extSdCard" naar ''/storage/emulated/0'', dus niet gebruiken. Overigens worden apps die naar de SDcard moeten ook verplaatst naar  ''/storage/emulated/0' en niet naar de SDcard. Een generiek probleem...


=======================
Citaat van: hjkrajenbrink op januari 29, 2017, 14:43:25 PM
Hallo Alex,
Bij mij is het geworden: /storage/emulated/0/Android/data/org.obsmapp/files/
De SD-kaart zou bij mij iets van '0000-0000' moeten zijn (onhandige weergave, maar dat is zo sinds de laatste Android-update).

Toestel: Sony Xperia Z3 compact.
http://android.stackexchange.com/questions/39542/confused-by-the-many-locations-of-the-virtual-sdcard

Alex Kwak

Het is een ietsjes kort door de bocht om te stellen dat omdat het bij jou niet werkt niemand het moet gebruiken.
Wel heb je gelijk dat bij Android 4.x dit soms niet zal werken. In de eerstvolgende update zal dat dan ook voor Android 4.x uitgeschakeld zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Alex Kwak

Er wordt in de bedoelde functie aan Android zelf gevraagd wat de directory is om files op te slaan. Als een (Samsung) toestel dan verkeerde info doorgeeft, dan is daar niets aan te doen. Gelukkig kan je dan altijd nog zelf de juiste directory handmatig instellen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#14
Citaat van: Alex Kwak op december 08, 2016, 14:22:00 PM
dan is daar niets aan te doen.
CiteerString sdpath,sd1path,usbdiskpath,sd0path;

if(new File("/storage/extSdCard/").exists())
{
  sdpath="/storage/extSdCard/";
  Log.i("Sd Cardext Path",sdpath);
}
if(new File("/storage/sdcard1/").exists())
{
  sd1path="/storage/sdcard1/";
  Log.i("Sd Card1 Path",sd1path);
}
if(new File("/storage/usbcard1/").exists())
{
  usbdiskpath="/storage/usbcard1/";
  Log.i("USB Path",usbdiskpath);
}
if(new File("/storage/sdcard0/").exists())
{
  sd0path="/storage/sdcard0/";
  Log.i("Sd Card0 Path",sd0path);
}

mhospers

#15
CiteerDe foto of video is niet opgeslagen op het apparaat   
plus crash op een oude versie. 6.5.3
7.6.4 geeft hetzelfde beeld als jje een foto neemt.