Hoofdmenu

LHB

Gestart door Kat-oele, september 28, 2014, 19:01:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kat-oele

welke is dit?  :rolleye:
<<< Karin >>>

Violet (en Remco)

Hoi Karin,

Paar wedervragen  :blink: :
Waar en wanneer gezien?
En hoe groot/klein?

Is altijd handig om te vermelden.
Ook een foto met meer kever en minder omgeving kan helpen.

En heb je hier al gezocht? http://stippen.nl/lieveheersbeestje.php Moet te doen zijn.
Succes, en als je er niet uit komt helpen we je natuurlijk verder.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Kat-oele

vandaag en niet groot, af te leiden uit het blad waar hij opzit...
<<< Karin >>>

Violet (en Remco)

Citaat van: Kat-oele op september 28, 2014, 19:14:00 PM
vandaag en niet groot, af te leiden uit het blad waar hij opzit...

Grootte is op een foto moeilijk in te schatten, het gaat vaak om mm's.
Ik kan de grootte van het blad al niet eens inschatten, maar dat zal vast aan mij liggen  ;)

Zou je ook nog de locatie willen geven, of in ieder geval het biotoop waar je deze hebt gezien?
En met Stippen.nl nog niet verder gekomen?
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Kat-oele

staphorsterveld, kevertje iets van halve centimeter lang? langgerekt!
<<< Karin >>>

Arp

Hoi Karin,

Hoeveel stippen tel je?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Kom op, ik geef  je het antwoord Karin. Deze soort  is inderdaad in de buurt van water te vinden en dat is op jouw foto te zien.
Het is het Dertienstippelig Lieveheersbeestje-Hippodamia tredecimpunctata.
http://waarneming.nl/soort/info/8954
groeten van jeanette

Kat-oele

Citaat van: jeanette op september 29, 2014, 09:08:03 AM
Kom op, ik geef  je het antwoord Karin. Deze soort  is inderdaad in de buurt van water te vinden en dat is op jouw foto te zien.
Het is het Dertienstippelig Lieveheersbeestje-Hippodamia tredecimpunctata.
http://waarneming.nl/soort/info/8954
groeten van jeanette


dank je wel jeanette! zo had ik hem ook ingevoerd
ik zocht alleen nog even de bevestiging daarvan en
leek wel in een soort quiz terecht te komen... karin
<<< Karin >>>

Violet (en Remco)

Citaat van: Kat-oele op oktober 03, 2014, 12:21:53 PM
Citaat van: jeanette op september 29, 2014, 09:08:03 AM
Kom op, ik geef  je het antwoord Karin. Deze soort  is inderdaad in de buurt van water te vinden en dat is op jouw foto te zien.
Het is het Dertienstippelig Lieveheersbeestje-Hippodamia tredecimpunctata.
http://waarneming.nl/soort/info/8954
groeten van jeanette


dank je wel jeanette! zo had ik hem ook ingevoerd
ik zocht alleen nog even de bevestiging daarvan en
leek wel in een soort quiz terecht te komen... karin

Als je de suggestie hier zelf had geopperd had je uiteraard direct bevestiging gekregen!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Douwe van der Ploeg

En als je de waarneming al had ingevoerd, kan je het beste de knop "Determineren via het forum" in het waarnemings-scherm gebruiken. Zo komt de nuttige informatie mee, en scheelt het ruimte op de server (=geld) omdat de foto er maar één keer op hoeft te staan.
Douwe van der Ploeg

jeanette

Tja...maar   blijft de vraag waarom er  gewoon niet  adequaat en met respect   op een  vraag met een antwoord  gereageerd wordt  ipv een spelletje te spelen.
Het ligt volgens mij  hier toch in de bedoeling om  mensen verder te helpen .....!?!
Niet iedereen is daar tegen bestand..zo jaag je mensen  weg... en dat kan  niet de bedoeling zijn.
Nou goed, dat moest ik even kwijt.
vr. gr. jeanette

Douwe van der Ploeg

Adequaat reageren kan niet wanneer er niet voldoende informatie wordt gegeven. Er zijn heel veel mensen die hier een foto neerzetten, zonder informatie over datum en locatie, en vervolgens blijkt dat de foto midden in de zomer is gemaakt in Verweggistan. Daar en dan zijn er totaal andere soorten (die heel erg kunnen lijken op die van ons), dus als mensen geen soortnaam willen geven zonder die informatie geef ik ze groot gelijk. Daarnaast vinden veel mensen het leuk om via hints zelf tot de soort te komen. Wil je graag direct de soort? Dan is dat meestal geen probleem, volgende keer gewoon even aangeven dat je dat liever hebt.
Douwe van der Ploeg

Arp

Hoi saampies,

We hoeven niet over elkaar heen te rollen hoor ;)

Uit het eerste antwoord van Violet blijkt volgens mij duidelijk genoeg dat de hulp op afroep beschikbaar is:
Citaat van: Violet (en Remco) op september 28, 2014, 19:12:22 PM
En heb je hier al gezocht? http://stippen.nl/lieveheersbeestje.php Moet te doen zijn.
Succes, en als je er niet uit komt helpen we je natuurlijk verder.

Vaak vinden mensen het ook juist prettiger om "zoekhulp" en info te krijgen dan alleen kortaf een naam.

Soms lastig inschatten. Had misschien handiger gekund hier (kennelijk), maar Karin gaat ook al wat langer mee hier en zou een beetje kunnen weten hoe we met elkaar omgaan. Ik hang alleen bij de insecten/geleedpotigen rond en kan niet voor de rest van het forum spreken, maar in elk geval in dit forumdeel is volgens mij de sfeer doorgaans prima gemoedelijk en hulpvaardig (zeker van mensen als Violet en Douwe). In principe was met mijn antwoord de soortnaam overigens ook al impliciet gegeven ;)

Maar goed, een blind tekstmedium zoals een forum heeft toch sneller wat onderling onbegrip tot gevolg - zo blijkt maar weer :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Citaat van: jeanette op oktober 03, 2014, 20:15:27 PM
Tja...maar   blijft de vraag waarom er  gewoon niet  adequaat en met respect   op een  vraag met een antwoord  gereageerd wordt  ipv een spelletje te spelen.
Het ligt volgens mij  hier toch in de bedoeling om  mensen verder te helpen .....!?!
Niet iedereen is daar tegen bestand..zo jaag je mensen  weg... en dat kan  niet de bedoeling zijn.
Nou goed, dat moest ik even kwijt.
vr. gr. jeanette

Zonder over elkaar heen te willen rollen, wil ik toch nog even duidelijk maken waarom ik heb gereageerd zoals ik heb gereageerd. Douwe en Arp hebben dat al goed samengevat, maar toch even een persoonlijke reactie.

Er wordt wel degelijk adequaat gereageerd, en met respect.
Maar wel op de summiere info die wordt gegeven.
En er wordt zeker geen spelletje gespeeld, in ieder geval niet door mij. Lijkt me dat ik een mooie link heb gegeven waar men het antwoord zonder veel moeite zou moeten kunnen vinden. Lukt dat niet, dan is er toch ook geen man overboord als je extra hulp vraagt?!

Ja, we proberen op dit forum elkaar verder te helpen, met alle plezier, liefde en passie.
Maar het is geen kwestie van 3 woorden en een foto = een antwoord. Zo werkt het (m.i.) niet.

Datum en locatie zijn altijd van belang om te vermelden, en zo is er bij elke soortgroep wel een extra criterium welke men dient te vermelden.
Dat is niet persoonsgebonden en niet de bedoeling om mensen niet verder te helpen (in tegendeel juist!).

Ik ga er van uit dat een ieder iets wil leren, en dat doe je het beste door zelf, met hulp van anderen, tot een antwoord te komen.
Kom je er niet uit of twijfel je, zeg dat dan gewoon, dan is niemand te beroerd om verder te helpen  :blink:

En Jeanette, volgens mij vraag jij ook vaak naar extra info (wat dan ook altijd terecht is!).
Het is geen verwijt naar de vraagsteller, maar een poging om info te krijgen die noodzakelijk is/kan zijn. Niets meer en niets minder.

Met de gegeven tips lijkt dan vervolgens niets gedaan te worden, er komt geen reactie van de vraagsteller en een link naar de blijkbaar reeds ingevoerde waarneming wordt ook niet gegeven. Nogmaals, geen verwijt, maar wel een reden/verklaring waarom een topic zoals dit dan op deze manier verloopt.

Volgens mij zijn we allemaal vrijwilligers/natuurliefhebbers die elkaar willen helpen en zou een discussie als deze helemaal niet hoeven te ontstaan.
Geef gewoon de juiste en gewenste gegevens, doe eventueel een optie en we komen er zonder problemen, en met plezier, uit met elkaar!

De optie van Douwe 'Determineren via het forum' is eigenlijk de beste optie, dan is de meest belangrijke info direct duidelijk en hoeft er niet naar gevraagd te worden.

Wat mij betreft mag het duidelijk zijn dat niemand hier een 'spelletje' heeft gespeeld, maar juist heeft geprobeerd om iemand verder te helpen. En ja, er is inderdaad niet direct een antwoord gegeven, maar is dat dan verplicht?
Laten we gewoon lekker samen verder genieten van onze gezamenlijke passie (de natuur) en samen verder leren.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

jeanette

Beste mensen,
Een discussie is zeker niet  de bedoeling, ben zelf veel te blij met alle kennis, inzet en vrije tijd  die er hier met elkaar wordt gedeeld, Chapeau!
Het komt ook een beetje omdat ik bij   niet-kever onderwerpen heb ik  gezien dat er  op  een manier werd gereageerd waarvan ik dacht, nou dat is  niet echt handig en aardig  om mensen over de streep  te trekken. Als ik dan te horen krijg dat mensen weggaan bij waarneming omdat....dan  vind ik dat heel erg jammer. En vanuit dat gevoel reageerde ik...tja, misschien niet moeten doen... maar ik had even de behoefte om het voor haar op te nemen.

Met de reactie van Douwe ben ik het ook helemaal eens. Vind daarnaast ook dat je het onderwerp op een foto eigenlijk  even moet uitsnijden,  en zoveel mogelijk info natuurlijk.
Helemaal terecht.
Omdat ik zelf veel vragen bij VV probeer te beantwoorden, loop ik ook  tegen dit soort problemen aan en de ene keer kun je er beter mee omgaan dan de andere...soms is het irritatie gevoel net even wat sterker.
Kortom: gewoon vergeten, en doorgaan op de weg die  we gezamenlijk met heel veel plezier en verwondering in en met de natuur bewandelen, en proberen anderen ook een beetje de ogen te openen en er  van te leren( genieten).
En dat steentje  probeer ik  ook zelf op mijn manier bij te dragen ,net zoals jullie dat met veel passie en inzet doen.
hartelijke groeten van natuurvrouw jeanette