Hoofdmenu

Robuste Pont?

Gestart door Martijn Bot, september 28, 2014, 21:25:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Vanmiddag op het strand van Schier bijgevoegde erg grote en fors gebouwde 2KJ (mannetje). Met een dergelijke bovenvleugel kan het m.i. geen Geelpoot zijn, gezien het witpatroon op de grote dekveren (geleidelijk toenemend naar de binnenste), de fijne tekening op de tweede generatie mantelveren, het redelijk lichte venster en de apical spots op de buitenvlaggen van de binnenste handpennen. P10 lijkt me in i.i.g. de linkervleugel nog oud, en zou dus de afwezigheid van de mirror verklaren.
De rest van de vogel oogt echter niet typisch Pont, met de stevige snavel, donker masker rond het oog, vrij donkere ondervleugels en behoorlijk forse flanktekening.
Ergo: ik zou dit een Pont noemen, maar vraag me af of dit binnen de te verwachten variatie van de soort valt.
Ik heb helaas geen foto's van het beest in zit.

ZLHaberham

Misschien een rare vraag, maar waarom is dit geen 1kj? Zou je niet een kleurverschil verwachten tussen de handpennen als die buitenste nog moet ruien? Het lijken mij allemaal redelijk verse 1e-generatie, hoewel dat natuurlijk in het veld anders zou kunnen ogen.

Hij doet me eigenlijk nogal denken aan het type als de tweede vogel hier (foto 3-6), en dan anderhalve maand verder...

Martijn Bot

Je kan inderdaad wel eens gelijk hebben, Zainal. Ik zag buitengewoon veel rui op de ondervleugeldekveren, een complete tweede generatie mantel, grijze, adult-achtige grijze binnenste grote dekveren (alsmede wat missende) en een halve staart, allemaal zaken die mij richting 2KJ deden denken. De rest van de vogel oogt echter behoorlijk jong, en de handpennen zijn misschien bij nader inzien gewoon allemaal eerste generatie (P10 leek in eerste instantie bruiner en ouder...).
DAt verandert het plaatje enigszins, maar in dit geval ook niet alles, want de vraag blijft even legitiem: past deze vogel binnen de variatie van (man) cachinnans, of wijst het ondervleugel- onderlijf- en koppatroon, alsmede misschien het lichte venster (hoewel dat wat vertekent, de foto's zijn wat te contrastrijk belicht) op de binennhand op invloed van argentatus?