Hoofdmenu

Dassen sporen?

Gestart door Mathijs666, november 02, 2014, 14:03:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mathijs666

Hallo,,

Het is al even geleden, dat ik dit spoor tegen kwam, 22 juli namelijk.
Maar ik was net in de spoorzoek app van Staatsbosbeheer aan het kijken en vond deze sporen wel op die van de das lijken.
Ik las ook ergens dat ze graafputjes maken, die waren er een paar weken terug heel veel, we vroegen ons toen al af waar ze van waren.
Ik weet het nog niet zeker.
In dit gebied zitten dassen, in de pastoorswei 1 burcht en in het Lottums Schuitwater twee burchten.
Zouden ze zo'n lange afstand afleggen?
De sporen waren op droge zandgronden tussen loof en naaldbossen, langs een rabarber veld.
http://waarneming.nl/waarneming/view/89619623

Hopelijk kan iemand het bevestigen.

Groetjes Mathijs.

Rob Koelman

De sporen zijn wat verregend en de grootte is niet heel goed in te schatten, maar hier zou ik ook das van maken.

Tip: als je prenten van zoogdieren fotografeert altijd iets meefotograferen met een bekende afmeting: euromunt, bankpas, mobiele telefoon, etc. ...
Met vriendelijke groet, Rob

Mathijs666

Ze waren zeker zo groot als word gezegd; 4-6 cm. Ik dacht toen we thuis waren dat ik er iets bij had moeten houden. Ik heb nu wat foto's toegevoegd die wat bewerkt zijn, misschien is het daar goed op te zien.
Maar wat is de afstand die een das maximaal aflegt?

Rob Koelman

Citaat van: Mathijs666 op november 02, 2014, 14:19:03 PMMaar wat is de afstand die een das maximaal aflegt?

http://www.zoogdiervereniging.nl/de-das-meles-meles :
gaan de dassen ... op zoek naar voedsel, tot op een afstand van een tot twee, soms vier kilometer van de burcht
Met vriendelijke groet, Rob

jva

Laat onverlet dat er zich niet elders - dichterbij - een tot nu toe onbekende burcht bevindt. Ik weet niet of dat hier aan de orde zou kunnen zijn, maar wellicht loont het de moeite deze gegevens eens te (laten) verifiëren (door de terreinbeheerder of dassenwerkgroep Limburg).
Jelle