Aanschaf nieuwe lens

Gestart door martinverbeeten, september 27, 2014, 14:39:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

martinverbeeten

Hallo.
Ik heb een Canon EOS 60D met een Sigma APO 150-500mm F5-6.3 DG OS. Ik gebruik de lens voor natuur- en vogelfotografie. Dus de te fotograferen onderwerpen zijn soms ver weg en bewegen waardoor snelheid van de lens fijn zou zijn. Ik neem de lens op statief mee met wandelingen. Het bedrag wat ik maximaal wil besteden is €2000 - €2500.
In het bereik van 400 tot 500 mm krijg ik geen scherpe beelden, ook met statief niet. Is dit een bekend probleem of is zou er wat anders aan de hand kunnen zijn. Foto's die ik maak met minder mm's zijn wel scherp.
De bijgevoegde foto is gemaakt met F7.1   belichtingstijd 1/100 sec   iso 800   brandpuntsafstand 500 mm

Ik wil een nieuwe lens aanschaffen en zit te denken aan een Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS II USM of de  Canon EF 300mm F/4.0 L USM iS evt met converter.
Heeft iemand ervaring met een of beide lenzen? Of heeft er iemand ervaring met een andere lens die aan mijn eisen voldoet.

Met vriendelijk groet Martin Verbeeten


Alex Kwak

Ik heb exact dezelfde combi. je moet er uiteraard een beetje mee leren omgaan, en de ene keer is het resultaat beter dan de ander keer. Zie bijvoorbeeld:



en



Afstand, lichtval, alles telt mee. Wat mij wel altijd opvalt is dat die roodbruine kleur van een ijsvogel klaarblijkelijk moeilijk is voor de set om op scherp te stellen. Handmatig scherpstellen kan dan dé oplossing zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Wil je er een stuk op vooruit gaan, ruil dan de Sigma in voor bijvoorbeeld deze lens:
http://www.cameratools.nl/lenzen-objectieven/vast-brandpunt-objectieven/canon-ef-400mm-f-5-6l-usm/
Eventueel met een converter.

Of misschien is deze nog beschikbaar:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=292473.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert van Rijsewijk

#3
Ik kan me niet voorstellen dat je met Canon EOS 60D met een Sigma APO 150-500mm F5-6.3 DG OS geen betere foto's kunt maken.
Dus volgens mij doe je iets niet goed maar wat je niet goed doet kan ik aan de foto niet zien. Heb je een uitsnede gemaakt?

Bert.

Alex Kwak

Het echt fout is gegaan bij de foto is de belichting. Als je de levels bekijkt zie je dat de foto is overbelicht: er zitten hele stukken in die volledig uitgebeten wit zijn, en donkere stukken ontbreken.



Als je spotmeting gebruikt wordt de belichting aangepast op het gedeelte in het midden van de foto.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jvdschans

Martin,

Ik heb zelf ook een Sigma 150-500mm gehad. Bleek dat deze het beste fotografeerde met een vast diafragma op F8. Iso zo laag mogelijk houden ivm ruis. Ondanks dat moet je eigenlijk toch zo dichtbij mogelijk zijn om een mooie foto te maken.

Heb ondertussen de 100-400 EF van Canon (andere zijn voor mij niet betaalbaar) maar een mus op 50 meter en croppen blijft natuurlijk ellende....  ;D

Jurgen
Insta: Jurgen_vds

Jeroen Nagtegaal

Persoonlijk vind ik sluitertijd van 1/100 ook erg weinig bij het gebruik van een 500mm, wellicht dat daar op letten ook kan schelen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Melchior van Tweel

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 02, 2014, 09:34:06 AM
Persoonlijk vind ik sluitertijd van 1/100 ook erg weinig bij het gebruik van een 500mm, wellicht dat daar op letten ook kan schelen?
Bedoel te niet Te veel? (Te lang?)
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jeroen Nagtegaal

Het is maar hoe je het noemt, maar ik zou persoonlijk toch eerder richting de 1/400 of 1/500 gaan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Melchior van Tweel

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 04, 2014, 18:12:06 PM
Het is maar hoe je het noemt, maar ik zou persoonlijk toch eerder richting de 1/400 of 1/500 gaan.
Dat is toch een kortere sluitertijd en dus minder  ;D
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

[OFFTOPIC excuses] Melchior, ontvang je m'n mailtjes wel?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Citaat van: Alex Kwak op oktober 06, 2014, 20:45:48 PM
[OFFTOPIC excuses] Melchior, ontvang je m'n mailtjes wel?
Zeker, maar ben er nog niet aan toegekomen. Misschien morgen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Johannes82

Topic is al een paar weken oud dus weet niet of de TS nog zoekende is, maar mij is altijd verteld dat je minimaal sluitertijd gelijk moet zijn aan het aantal mm. Een 60D op 500mm heeft dus een sluitertijd van 1/800 of korter nodig. (60D is 1.6 crop x 500mm =800). Dit voor uit de hand, met OS aan of vanaf statief kan de sluitertijd dus iets langer, maar met 1/100 gaat dat niet lukken.

Overweeg een 2ehands sigma 500 4.5 EX HSM, kost ongeveer 2500 euro 2ehands. Wil je liever een zoomlens, kijk dan naar een Tamrom 150-600

link

HJDT

Als er behoefte aan is kan ik nog wel iets schrijven over de in het eerste bericht genoemde lenzen, de 300mm f4 en de 70-200 2.8 type II.
Heb deze lenzen in bezit of in bezit gehad dus ik kan mijn ervaringen wel delen. Ook heb ik de 400 f5.6 gehad en de EF100-400. type I.


Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.