Welke wants?

Gestart door xerocomis, september 27, 2014, 10:49:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

xerocomis

Lijkt op de Piezadorus lietratus?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/88777321
onzeker Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2014-09-27 Robbenoordbos - Berkenlaantje
Foto's:




bij voorbaat dank Bas de Graaff
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

xerocomis

Verder gezocht en denk dat het zoals de Engelsen zeggen een Gorse (gaspeldoorn) Shieldbug, Piezodorus lituratus. En als ik de kaart bekijk de eerste waarneming in Noord-Holland?
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

Arp

Let op de datum bij de kaarten (klik) ;)  Is dus wel vaker in NH gezien, zelfs op waarneming.nl wel, maar lijkt er (volgens de kaartjes op wrn) wel wat minder algemeen te zijn. Altijd opletten met het interpreteren: Zolang er relatief weinig waarnemingen zijn is er wellicht ook sprake van een waarnemerseffect - ter plekke wellicht meer/minder/geen waarnemers die naar deze diergroep kijken.

Bedenk ook dat er incorrecte waarnemingen tussen zullen zitten. Daar is een vinkje voor (alleen goedgekeurd), maar er zijn ook heel veel correcte maar niet-goedgekeurde waarnemingen, dus het is een beetje schipperen tussen meer data en alleen betrouwbare data. In dit geval zijn de oudere waarnemingen van Piezodorus in NH niet goedgekeurd, dus die vallen van de kaart als je alleen gevalideerd bekijkt. Maar ze kloppen wel (voor zover met foto) :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xerocomis

Dank Arp. Goed om dat inderdaad even te vermelden van de tijdsrange, was wat voorbarig dus, maar wel blij!  :blink:
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

xerocomis

ik heb hem/haar gevonden op Brem. ter info. Dus dan Bremstinkwants?
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff