Kruisingen of kleurmutaties of?

Gestart door RMeurs, september 26, 2014, 21:17:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

RMeurs

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/88773042
Gans onbekend - Anser / Branta spec. gezien op 2014-09-26 Mirns
Foto's:












Toelichting:
Groep van 30 grote canadese ganzen plus 3 onbekende / afwijkende.

Eén volledig witte (die vind ik wel heel intrigerend :blink:)
Eén met bonte kop / nek
Eén met witte bles

Is er iets meer over te zeggen dan soepgans?

Bij voorbaat dank, Ruud Meurs
Vriendelijke groeten, Ruud Meurs

Mark Zevenbergen

Ik weet wel wat die Soepgans met één van de Canadese Ganzen gedaan heeft  ;D

Jeroen Nagtegaal

Niet alles is zuiver, maar vraag me toch wel eens af of sommige witte ganzen niet 'wilde' kleurafwijkingen zijn van Grauwe of, zoals in dit geval, Canadese Gans....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

RMeurs

Citaat van: Mark Zevenbergen op september 26, 2014, 21:56:53 PM
Ik weet wel wat die Soepgans met één van de Canadese Ganzen gedaan heeft  ;D

Haha, dat lijkt wel duidelijk. Maar ik vraag me hetzefde af als Jeroen, is het niet "te makkelijk" om meteen soepgans te roepen? Kijk eens wat een mooi gans het is met die kleine roze snavel en roze poten. In ieder geval lijkt één van de Canadese het met me eens  te zijn geweest ;D

Moet toegeven, mischien zie ik het door de kleur niet goed, maar het lijkt me ook geen kleurafwijking van een Canadese als ik naar de houding en kop kijk. 
Vriendelijke groeten, Ruud Meurs

Rikstar

Het lijkt mij inderdaad geen soepgans maar een afwijkend/Leucistische gans. Grauwe of Canadees? Die met die witte bles en bonte nek/kop zullen afstammelingen zijn van dat witte exemplaar. Mogelijk dus allemaal raszuivere canadese ganzen?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

RMeurs

Dank Rik, ik voer ze in als Grote Canadese met kleed afwijkend dan kan er ook nog een admin naar kijken.

GrR.
Vriendelijke groeten, Ruud Meurs

OlivierO

Een Canadese gans met een rode/roze snavel? Lijkt mij niet, afwijkend of niet.

Die met die bonte nek kan nog interessant zijn, maar die witte is volgens mij gewoon een witte boerengans.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

tekenaar

Hier staan nogal wat verschillende ganzen op de foto die ieder apart beoordeeld moeten worden.

Ik ben het ermee eens dat die witte een lastige vogel is. Ik neig naar een witte kleurvariant van een canadese vanwege het totaalvoorkomen. Voor een parkgans heeft hij wel erg weinig "buik" en een erg dunne nek. Een rose (pigmentloze) snavel kan best bij een 100% leucistisch exemplaar.

Links van de witte op de bovenste foto staat een gans waarvan ik te weinig zie om er wat van te zeggen.

Op de volgende foto's staan twee vogels die goed canadese x grauwe gans hybriden kunnen zijn.

Op de onderste foto staat nog een andere hybride, met een dikkere nek en zonder wit op de kop. Iets met een kleinere soort onder de voorouders? Mogelijk brand x kol of grauwe x kol?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

RMeurs

Ik heb de waarneming in drie individuele waarnemingen gesplitst (leucistische grote canadese, grauwe x canadese en gans onbekend).

Dank allen voor de hulp weer!

GrR.
Vriendelijke groeten, Ruud Meurs