Timarcha Cantabrië

Gestart door spanjool, september 19, 2014, 19:51:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, voorzover ik heb gevonden is het Timarcha gougeleti, een van de weinige Timarcha's met rood aan de poten. vlgs GBIF is de verspreiding Portugal en N. Spanje. Omdat ie niet in de database van OBS voorkomt heb ik hem maar eerst even als T goettingensis ingevoerd.[/size]Het betreft deze waarneminghttp://observado.org/waarneming/view/88105923Timarcha goettingensis gezien op 2014-08-04 Spain - Picos de Europa P.N.Foto's:bij voorbaat dank Henk Gremmer
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Arp

Hoi Henk,

Fauna Europaea geeft 97 (onder)soorten Timarcha voor het Iberisch schiereiland. Daar heb ik geen documentatie voor en kan je dus precies nulkommanix vertellen over hoe goed je in de buurt zou kunnen zitten met gougeleti, maar ik heb de soort wel aangemaakt:

http://observado.org/soort/info/674002

Ik kijk straks even of ik inspiratie kan vinden om de andere aan te vullen - ik meen dat ik nog ergens wat had zien slingeren ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spanjool

bedankt Arp,
wat mij betreft mag je wel rustig aan doen met dat invoeren want van de meeste van die 97 is geen enkele data bekend. Daarentegen wordt T gougeletii wel behoorlijk veel genoemd in die contreien al is dat ook geen enkele garantie dat deze een T gougeletii is.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Arp

Ben toch maar even door alle Timarcha van FE heengeploegd ...  :rolleye: ... halverwege heb ik de ondersoorten en de controle van de al ingevoerde (auteursnaam, zeldzaamheid, FE-nummer) maar laten zitten, maar nu is er in elk geval voor elke soort een invoermogelijkheid.

Als jij denkt dat T gougeleti een aannemelijke optie is dan moet je dat in kunnen voeren :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spanjool

Bedankt voor de moeite Arp,
Ik ben ook nog even bezig geweest en heb c.a. een 150 soorten van de Timarcha's bekeken, er kan nog een andere met rood aan de poten in het gebied voorkomen T. lusitanica vlgs GBIF maar daar is geen enkele melding over bekend en was ook anders rood aan de poten. Dit maakt wat mij betreft T gougeletii wel als zeker aan te merken.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Arp

Prima hoor. Dan heb jij er beter naar gekeken dan ik  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)