Vissen, amfibieën en reptielen in het nieuws

Gestart door Johan Helmus, september 25, 2014, 10:22:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Deborah

Systeemgericht exotenbeheer op Nature Today door Kennisnetwerk OBN d.d. 23 februari 2021.

RAVON opent meldpunt voor zieke en dode reptielen en amfibieën op Nature Today door Stichting RAVON d.d. 25 februari 2021.

Vissen op prooi kan roofvis helpen op Nature Today door Wageningen Marine Research d.d. 25 februari 2021.

Zoetwatervissen hebben het zwaar op Nature Today door het Wereld Natuur Fonds d.d. 27 februari 2021.

De avondklok is voor overstekende pad een zegen in Trouw d.d. 27 februari 2021.
Met vriendelijke groet, Deborah

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Deborah op maart 01, 2021, 19:09:17 PM
De avondklok is voor overstekende pad een zegen in Trouw d.d. 27 februari 2021.

"Padden, kikkers en salamanders komen rond deze tijd van het jaar uit hun winterslaap en kruipen in de nacht naar water toe om in te broeden." -> Dat is voor mij inderdaad nieuws.  B)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Drie soorten lichtgevende haaien ontdekt bij Nieuw-Zeeland

In de buurt van Nieuw-Zeeland hebben onderzoekers drie soorten lichtgevende haaien ontdekt. Dat meldt de Britse krant The Guardian dinsdag op basis van onderzoek door wetenschappers van de Belgische Université Catholique de Louvain en het National Institute of Water and Atmospheric Research (NIWA) in Nieuw-Zeeland.

Bioluminescentie - het uitstralen van licht door organismen - komt vaker voor bij diepzeedieren, maar het is de eerste keer dat dit wordt vastgesteld bij de valse doornhaai, de duivelslantaarnhaai en de zuidelijke lantaarnhaai.

De valse doornhaai kan 180 centimeter lang worden en is daarmee nu het grootst bekende gewervelde dier dat licht kan geven. De onderzoekers zeggen dat de ontdekking aantoont hoe weinig mensen nog weten van de diepe zee. Deze haaien leven allemaal tussen de 200 meter en 1 kilometer diep in het water, een gebied bekend als de schemerzone.

Waarom de buiken van de haaien oplichten, is nog niet bekend. Maar de wetenschappers vermoeden dat de twee kleinere haaiensoorten het gebruiken als bescherming tegen aanvallen vanuit de diepte. Die uitleg gaat niet op voor de valse doornhaai omdat die voor zover bekend geen natuurlijke vijanden heeft. Mogelijk gebruikt de haai zijn lichtgevende buik om prooidieren te spotten. Verder onderzoek moet dat uitwijzen.

"Gezien de uitgestrektheid van de diepe oceaan en hoeveel lichtgevende organismen voorkomen in dit gebied, wordt het meer en meer duidelijk dat het produceren van licht op die diepte een belangrijke rol speelt in het grootste ecosysteem van onze planeet", schrijven de onderzoekers. De diepe oceaan is ook het minst onderzochte ecosysteem.


Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6119387/drie-soorten-lichtgevende-haaien-ontdekt-bij-nieuw-zeeland.html
Met vriendelijke groet, Rob

jva

Citaat van: Rob Koelman op maart 02, 2021, 12:57:34 PM
Drie soorten lichtgevende haaien ontdekt bij Nieuw-Zeeland
Waarom de buiken van de haaien oplichten, is nog niet bekend. Maar de wetenschappers vermoeden dat de twee kleinere haaiensoorten het gebruiken als bescherming tegen aanvallen vanuit de diepte. Die uitleg gaat niet op voor de valse doornhaai omdat die voor zover bekend geen natuurlijke vijanden heeft.

Maar mogelijk wel natuurlijke vijanden heeft gehad? Extinctie gaat momenteel helaas sneller dan evolutie..
Jelle

Rob Koelman

Zeeuwse treft onder haar hoofdkussen een ontsnapte slang aan

Een vrouw in het Zeeuwse Middelburg is woensdagavond flink geschrokken toen ze in haar bed een slang aantrof. Het reptiel bleek zich te hebben verschanst onder haar hoofdkussen, meldt Stichting Dierenwelzijn Walcheren donderdag.

"Terwijl zij in haar bed nog even een boek lag te lezen, voelde zij een soort tinteling in haar rug en dat werd steeds meer", aldus de stichting. Tot haar grote schrik werden de tintelingen veroorzaakt door een slang.

Agenten konden volgens de stichting ter plekke inschatten dat het niet om een giftige slang ging. Een van de agenten wist het dier te vangen met een verfrollerstok en stopte het vervolgens in een doos.

De slang is opgevangen door de Zeeuwse stichting. Het gaat waarschijnlijk om een koren- of rattenslang. Het dier is waarschijnlijk ontsnapt. De stichting is op zoek naar de eigenaar van de slang.


Bron: https://www.nu.nl/dieren/6121334/zeeuwse-treft-onder-haar-hoofdkussen-een-ontsnapte-slang-aan.html
Met vriendelijke groet, Rob

Deborah

Voldoende voedsel voor de steur in de Rijn in Nature Today door ARK Natuurontwikkeling d.d. 7 maart 2021.

Effecten klimaatverandering in de Noordzee: meer biomassa tong, maar kleinere aantallen in Nature Today door Wageningen Marine Research d.d. 7 maart 2021.
Met vriendelijke groet, Deborah


Rob Koelman

Forel vatbaar voor methamfetamineverslaving, inclusief afkickverschijnselen

Forellen lijken verslaafd te kunnen raken aan de synthetische drug methamfetamine, ook bekend als crystal meth. De vissen lijken zelfs afkickverschijnselen te vertonen als ze vanuit water met kleine hoeveelheden methamfetamine in drugsvrij water worden overgeplaatst, blijkt uit een studie die is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Experimental Biology.

De afgelopen jaren zijn meerdere onderzoeken gedaan naar de invloed van door de wc gespoelde medicijnen op dieren die in water leven waarop de riolen lozen. Er is echter veel minder onderzoek gedaan naar de invloed van illegale drugs.

Methamfetamine is een van de drugs die steeds vaker in oppervlaktewater worden aangetroffen. De onderzoekers kwamen erachter dat de forellen die acht weken in water hadden gezwommen met een vergelijkbare concentratie methamfetamine als in zoetwaterrivieren, na overplaatsing in drugsvrij water minder actief waren dan hun soortgenoten die niet aan de drugs waren blootgesteld.

Volgens de onderzoekers kwam dat doordat de vissen stress en angst ervoeren. Dat zou een ontwenningsverschijnsel zijn.

Ook gaven de onderzoekers de 'verslaafde' forellen de keuze om vanuit een tank met schoon water naar een andere tank te zwemmen die of water met methamfetamine of schoon water bevatte. De vissen bleken de eerste dagen veel vaker te kiezen voor het drugswater.

De onderzoekers concluderen uit de onderzoeksresultaten dat de vissen daadwerkelijk verslaafd zijn geraakt aan methamfetamine. Ze vrezen dat vissen door deze verslavingsgevoeligheid vaker gaan rondhangen in wateren met meer (drugs)vervuiling.


Bron: https://www.nu.nl/wetenschap-quest/6144182/forel-vatbaar-voor-methamfetamineverslaving-inclusief-afkickverschijnselen.html
Met vriendelijke groet, Rob

jva

Citaat van: Rob Koelman op juli 07, 2021, 17:02:12 PM
Forel vatbaar voor methamfetamineverslaving, inclusief afkickverschijnselen

Bron: https://www.nu.nl/wetenschap-quest/6144182/forel-vatbaar-voor-methamfetamineverslaving-inclusief-afkickverschijnselen.html

Nu hebben we in ons land niet zoveel wilde forellen, maar als dit ook voor andere vissoorten zou opgaan dan ben ik benieuwd wat dit uiteindelijk op de langere termijn voor effect zal kunnen hebben. We zijn tenslotte een drugsparadijs bij uitstek, waarbij steeds meer van die troep in het oppervlaktewater terecht lijkt te komen.. :-[
Jelle

Oenanthe

Onder sportvissers ging vroeger het verhaal dat je met hennep zo goed kon vangen. Vanwege het verslavende effect zouden ze er als gekken in bijten. Of het klopt heb ik zelf nooit geprobeerd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Vrienden vissen dode slang van vier meter uit kanaal: 'Dacht dat het stuk speelgoed was'

Het was een vangst die ze niet meteen verwachtten bij een dagje vissen in het kanaal Gent-Terneuzen. Drie in België wonende vrienden hebben vandaag rond de middag een dode slang van bijna vier meter uit het water gehaald. Hoe het beest er terechtkwam is nog een raadsel. De Belgische gemeente Zelzate wil alvast laten onderzoeken hoe de slang aan zijn einde kwam.

Mirsad Mesanovic en zijn vaste visvrienden Lionel en Adrie konden hun ogen niet geloven toen ze zonder het zelf te beseffen een bijna vier meter lange slang uit het kanaal Gent-Terneuzen visten. ,,Ik kom hier al tien jaar bijna elke dag vissen aan de oevers van het kanaal. Je wil niet weten wat we hier al allemaal uit het water gehaald hebben: verschillende fietsen, damesondergoed, een wasrek,...maar een slang nog nooit."

Een mens zou van minder schrikken. ,,Bang was ik niet. Je kon meteen zien dat het beest dood was", gaat Mirsad verder. ,,Eerst dacht ik dat het om een stuk speelgoed of een ballon ging. Het dreef op een tiental meter van de kant. Daarom hebben we besloten om het met een grote tak uit het kanaal te scheppen. Toen we die slang bovenhaalden, geloofden we uiteraard onze ogen niet. Toen ik nog in Bosnië woonde, heb ik wel al eens een rivierslang opgevist, maar dit is toch van een andere orde."

Ook burgemeester Brent Meuleman kwam een kijkje nemen. ,,De vissers hebben mij onmiddellijk op de hoogte gebracht van hun vangst. Mijn eerste reactie was dat het om een grap ging, maar niks is minder waar." De gemeente wil nu laten onderzoeken om welk exemplaar het gaat en hoe het dier in het water terechtkwam. ,,Volgens sommigen hier langs de kant van het kanaal zou het om een python gaan, maar zelf weet ik te weinig van slangen. Het dier gaat nu naar het dierenasiel in Gent. We gaan ook contact opnemen met de universiteit om een autopsie op het dier te laten uitvoeren. Volgens de vissers zit er vermoedelijk nog vis in de maag. De kans dat het dier nog geleefd heeft in het kanaal is niet uit te sluiten. Een andere theorie is dat het dier in het kanaal gedumpt is of meekwam met een internationaal transport. Mogelijk kan een autopsie antwoord bieden op al die vragen."


Meer lezen (plus meer foto's): https://www.gelderlander.nl/buitenland/vrienden-vissen-dode-slang-van-vier-meter-uit-kanaal-dacht-dat-het-stuk-speelgoed-was~a3713e87/

Foto bij het artikel:
Met vriendelijke groet, Rob

tekenaar

Citaat van: Rob Koelman op september 14, 2021, 01:18:29 AM
Vrienden vissen dode slang van vier meter uit kanaal: 'Dacht dat het stuk speelgoed was'

Het was een vangst die ze niet meteen verwachtten bij een dagje vissen in het kanaal Gent-Terneuzen. Drie in België wonende vrienden hebben vandaag rond de middag een dode slang van bijna vier meter uit het water gehaald. Hoe het beest er terechtkwam is nog een raadsel. De Belgische gemeente Zelzate wil alvast laten onderzoeken hoe de slang aan zijn einde kwam.

Mirsad Mesanovic en zijn vaste visvrienden Lionel en Adrie konden hun ogen niet geloven toen ze zonder het zelf te beseffen een bijna vier meter lange slang uit het kanaal Gent-Terneuzen visten. ,,Ik kom hier al tien jaar bijna elke dag vissen aan de oevers van het kanaal. Je wil niet weten wat we hier al allemaal uit het water gehaald hebben: verschillende fietsen, damesondergoed, een wasrek,...maar een slang nog nooit."

Een mens zou van minder schrikken. ,,Bang was ik niet. Je kon meteen zien dat het beest dood was", gaat Mirsad verder. ,,Eerst dacht ik dat het om een stuk speelgoed of een ballon ging. Het dreef op een tiental meter van de kant. Daarom hebben we besloten om het met een grote tak uit het kanaal te scheppen. Toen we die slang bovenhaalden, geloofden we uiteraard onze ogen niet. Toen ik nog in Bosnië woonde, heb ik wel al eens een rivierslang opgevist, maar dit is toch van een andere orde."

Ook burgemeester Brent Meuleman kwam een kijkje nemen. ,,De vissers hebben mij onmiddellijk op de hoogte gebracht van hun vangst. Mijn eerste reactie was dat het om een grap ging, maar niks is minder waar." De gemeente wil nu laten onderzoeken om welk exemplaar het gaat en hoe het dier in het water terechtkwam. ,,Volgens sommigen hier langs de kant van het kanaal zou het om een python gaan, maar zelf weet ik te weinig van slangen. Het dier gaat nu naar het dierenasiel in Gent. We gaan ook contact opnemen met de universiteit om een autopsie op het dier te laten uitvoeren. Volgens de vissers zit er vermoedelijk nog vis in de maag. De kans dat het dier nog geleefd heeft in het kanaal is niet uit te sluiten. Een andere theorie is dat het dier in het kanaal gedumpt is of meekwam met een internationaal transport. Mogelijk kan een autopsie antwoord bieden op al die vragen."


Meer lezen (plus meer foto's): https://www.gelderlander.nl/buitenland/vrienden-vissen-dode-slang-van-vier-meter-uit-kanaal-dacht-dat-het-stuk-speelgoed-was~a3713e87/

Foto bij het artikel:


Een verschrikkelijk magere albino tijgerpython. Python molurus. Worden veel gehouden, De kans dat zon groot dier per ongeluk meekomt met internationaal transport lijkt me nihiel. Zoogdiereters, die niet onder water jagen. Ze zijn tamelijk opportunistisch, maar de kans dat er vis in de maag zit, lijkt me heel klein. Op zich zwemmen ze wel goed en zitten ze graag in het water. M.a.w. de laatste alinea met speculaties slaat de plank behoorlijk mis.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Oenanthe

Citaat van: tekenaar op september 14, 2021, 12:54:25 PM
M.a.w. de laatste alinea met speculaties slaat de plank behoorlijk mis.
Als ik een dode python van meer dan 4 meter lang zou vinden zou ik geen zinnig woord meer kunnen uitbrengen van pure verbazing. Wat een verhaal. Niet te geloven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jva

Citaat van: jva op juli 08, 2021, 12:48:22 PM
Citaat van: Rob Koelman op juli 07, 2021, 17:02:12 PM
Forel vatbaar voor methamfetamineverslaving, inclusief afkickverschijnselen

Bron: https://www.nu.nl/wetenschap-quest/6144182/forel-vatbaar-voor-methamfetamineverslaving-inclusief-afkickverschijnselen.html

Nu hebben we in ons land niet zoveel wilde forellen, maar als dit ook voor andere vissoorten zou opgaan dan ben ik benieuwd wat dit uiteindelijk op de langere termijn voor effect zal kunnen hebben. We zijn tenslotte een drugsparadijs bij uitstek, waarbij steeds meer van die troep in het oppervlaktewater terecht lijkt te komen.. :-[

Geen forellen maar paling deze keer...

https://www.nu.nl/dieren/6159404/vissen-bedreigd-door-wildplassende-bezoekers-van-glastonbury-festival.html
Jelle

Rob Koelman

Jeroen vangt grootste meerval van de Benelux: 'Dan schrik je wel even'

Het was even schrikken, toen Bredanaar Niels Klavers en Jeroen Breur uit Lage Zwaluwe hem in de boot zagen liggen: een meerval met een recordlengte van liefst 2,43 meter! Ze tilden de enorme vis samen aan boord, nadat Breur het gevaarte ving op een gezamenlijke vistrip. Met de vangst verdwijnt het vorige record met een verschil van 6 centimeter uit de boeken.


Hele artikel lezen: https://www.destentor.nl/binnenland/jeroen-vangt-grootste-meerval-van-de-benelux-dan-schrik-je-wel-even~a8cd52e0/

Eén van de foto's bij het artikel:
Met vriendelijke groet, Rob




Rob Koelman

Citaat van: H.J. Tromp op december 14, 2021, 09:02:33 AMhttps://nos.nl/artikel/2409417-maanvis-aangespoeld-op-ameland-een-van-de-grootste-ooit-in-nederland

Ook nu.nl heeft een stukje over deze maanvis:

Enorme maanvis aangespoeld op Amelands Noordzeestrand

Voor de Noordzeekust van Ameland dreef maandagmiddag een maanvis (Mola mola) van 2 meter bij 1 meter 84. Medewerkers van Stichting ReddingsTeam Zeedieren (RTZ) en de Dierenambulance Ameland zijn de zee in gelopen richting het dier, maar de maanvis was toen al overleden. Het is de grootste maanvis die deze eeuw in Nederland is aangespoeld.

De mannen van RTZ en de dierenambulance besloten om de enorme vis van het water naar het strand te brengen. Op hun Facebook-pagina staat dat het een zware klus was: "Een volwassen dier weegt gemiddeld 1 ton, en is 1,8 meter groot, maar er zijn ook exemplaren bekend die 2.300 kilo wogen en 4 meter hoog waren bij de vinnen." De maanvis van maandag lijkt dus een gemiddeld exemplaar.

Exact 132 jaar geleden, op 13 december 1889, spoelde er ook een maanvis aan op Ameland, die zowel in lengte als breedte groter dan 2 meter was. Die staat nu in Naturalis in Leiden. De recent gevonden maanvis gaat ook naar Naturalis toe voor onderzoek. Dan zal ook blijken hoe zwaar het dier is.


Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/binnenland/6173024/enorme-maanvis-aangespoeld-op-amelands-noordzeestrand.html
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

De facebookpagina waarnaar verwezen wordt in het artikel, wordt door het algoritme wel, eh, interessant gekoppeld.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

Citaat van: OJGoreng op december 14, 2021, 16:11:18 PMDe facebookpagina waarnaar verwezen wordt in het artikel, wordt door het algoritme wel, eh, interessant gekoppeld.


Broodje maanvis! Lekkerrr!!!   ;D
Met vriendelijke groet, Rob



Rob Koelman

Toch niet uitgestorven: voor het eerst in 22 jaar is deze 'lopende' vis weer gespot

Australische wetenschappers hebben op onderwaterbeelden voor het eerst in 22 jaar een roze handvis gespot. Lang werd gedacht dat de vis, die alleen in Australië leeft, mogelijk uitgestorven was.


Hele artikel lezen: https://www.ad.nl/wetenschap/toch-niet-uitgestorven-voor-het-eerst-in-22-jaar-is-deze-lopende-vis-weer-gespot~a9a97ad5/

Foto bij het artikel:
Met vriendelijke groet, Rob

tekenaar

Oud nieuws, maar zou het echt zo zijn dat Blauwband 's winters stukken uit de huid van Karpers en Zeelten kan bijten?

https://www.saechsische.de/tiere/fische-baerbling-blaubandbaerbling-invasor-invasion-5452651.html
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

ruut

Dit dier heeft een misleidende naam, Frans Kapteijns weet er meer van
Vandaag om 11:18

NL
Een levendbarende hagedis (foto: Iris Koreman


Profielfoto van Frans Kapteijns
Profielfoto van Carlijn Kösters
Geschreven door
Frans Kapteijns & Carlijn Kösters
Geheimzinnige hagedis
Op de bovenstaande foto van Iris Koreman zie je een mooi, langgerekt diertje met een flinke staart. Ze kon hem zelf niet gelijk thuisbrengen, maar het is een levendbarende hagedis. Dit dier zie je vooral in heide- en veengebieden, maar ook op open plekken in het bos. Eigenlijk is de naam een beetje misleidend. Ondanks de levendbarende hagedis, legt dit dier gewoon eieren. De reden daarachter is dat deze eitjes zich in het moederlichaam ontwikkelen. Ze legt de eitjes vervolgens niet ergens neer, maar slaat ze op in een apart kamertje. Op het moment dat de eitjes uitkomen, kruipen de babyhagedisjes uit het moederlichaam. Zo lijkt het net alsof ze echt geboren worden.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4025390/dit-dier-heeft-een-misleidende-naam-frans-kapteijns-weet-er-meer-van


OJGoreng

Wel weer jammer dat er dan een salamander op de foto staat.
Met vriendelijke groet, Zainal

ruut

De foto die je zag ging over salamanders verderop in het artikel

Welke diertjes zwommen in het oude soldatenzwembad in de Loonse en Drunense Duinen?
Op de bovenstaande foto van Arno Coomans zie je twee wezens in het water van het oude soldatenzwembad. Arno denkt dat het salamanders zijn. Naar mijn idee heeft hij gelijk. Hij dacht ook even aan hagedissen, maar die leven niet in het water, dat zijn echte landdieren. Salamanders daarentegen zijn echte waterdieren. Ze komen ook uit het ei in het water en later verandert de larve eveneens in het water op weg naar een volwassen stadium. Salamanders kom je dan ook enkel tegen op vochtige plekken. Ze hebben geen schubbenhuid - die hagedissen wel hebben - en zijn dus zeer gevoelig voor uitdroging. Dit heeft ook met hun ademhaling te maken. Het grootste deel van de salamanders ademt via de huid, die hierdoor altijd vochtig moet blijven.

Groet, ruut

OJGoreng

#358
Nee, ook de levendbarende hagedis op de foto is een watersalamander.
Met vriendelijke groet, Zainal

ruut

Je hebt gelijk Zainal, fout is inmiddels hersteld na melding
Dank met groet, ruut