Vrienden vissen dode slang van vier meter uit kanaal: ‘Dacht dat het stuk speelgoed was’Het was een vangst die ze niet meteen verwachtten bij een dagje vissen in het kanaal Gent-Terneuzen. Drie in België wonende vrienden hebben vandaag rond de middag een dode slang van bijna vier meter uit het water gehaald. Hoe het beest er terechtkwam is nog een raadsel. De Belgische gemeente Zelzate wil alvast laten onderzoeken hoe de slang aan zijn einde kwam.
Mirsad Mesanovic en zijn vaste visvrienden Lionel en Adrie konden hun ogen niet geloven toen ze zonder het zelf te beseffen een bijna vier meter lange slang uit het kanaal Gent-Terneuzen visten. ,,Ik kom hier al tien jaar bijna elke dag vissen aan de oevers van het kanaal. Je wil niet weten wat we hier al allemaal uit het water gehaald hebben: verschillende fietsen, damesondergoed, een wasrek,…maar een slang nog nooit.”
Een mens zou van minder schrikken. ,,Bang was ik niet. Je kon meteen zien dat het beest dood was”, gaat Mirsad verder. ,,Eerst dacht ik dat het om een stuk speelgoed of een ballon ging. Het dreef op een tiental meter van de kant. Daarom hebben we besloten om het met een grote tak uit het kanaal te scheppen. Toen we die slang bovenhaalden, geloofden we uiteraard onze ogen niet. Toen ik nog in Bosnië woonde, heb ik wel al eens een rivierslang opgevist, maar dit is toch van een andere orde.”
Ook burgemeester Brent Meuleman kwam een kijkje nemen. ,,De vissers hebben mij onmiddellijk op de hoogte gebracht van hun vangst. Mijn eerste reactie was dat het om een grap ging, maar niks is minder waar.” De gemeente wil nu laten onderzoeken om welk exemplaar het gaat en hoe het dier in het water terechtkwam. ,,Volgens sommigen hier langs de kant van het kanaal zou het om een python gaan, maar zelf weet ik te weinig van slangen. Het dier gaat nu naar het dierenasiel in Gent. We gaan ook contact opnemen met de universiteit om een autopsie op het dier te laten uitvoeren. Volgens de vissers zit er vermoedelijk nog vis in de maag. De kans dat het dier nog geleefd heeft in het kanaal is niet uit te sluiten. Een andere theorie is dat het dier in het kanaal gedumpt is of meekwam met een internationaal transport. Mogelijk kan een autopsie antwoord bieden op al die vragen.”
Meer lezen (plus meer foto's):
https://www.gelderlander.nl/buitenland/vrienden-vissen-dode-slang-van-vier-meter-uit-kanaal-dacht-dat-het-stuk-speelgoed-was~a3713e87/Foto bij het artikel: