Allereerst; goed en leuk voornemen. Dank voor het aanmaken.
On topic: Klinkt idd historisch, maar voorzie hierin mogelijk wel een dubbele agenda; als ik me niet vergis heeft de VS ter plaatse ook een belangrijke Marinebasis en zal er ook veel aan gelegen zijn 'pottenkijkers' zoveel mogelijk buiten de deur te houden. Ik begreep dat er op betreffende basis ook wel eens dubieuze (martel)praktijken zouden plaatsvinden, zelfs schuilplaats zou zijn voor het vermiste Maleisisch toestel wat begin van het jaar plots van de radar verdween (als je de complot- theorieen moet geloven)..
Neemt niet weg dat het verbieden van visserij en oliewinning (in dat opzicht) een zegen voor het milieu zullen zijn. Win-win situatie zullen we maar zeggen. Het dumpen van afval lijkt me idd gewoonlijk elders ook niet legaal (vandaag de dag in ieder geval), maar gebeurt m.i. helaas nog wel op grote schaal en wordt wellicht minder hard gehandhaafd. Daarbij komt dat sommige atollen daar (mogelijk ook binnen het zeereservaat zelf) bewoond zijn en tja, die mensen leven ook niet meer in het stenen tijdperk.