Hoofdmenu

Rhamnusium bicolor?

Gestart door erwin, september 24, 2014, 18:38:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

erwin

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, schijnt heel zeldzaam, dus is het vast iets anders...
Het betreft deze waarneming
http://waarnemingen.be/waarneming/view/88213529
onzeker Rhamnusium bicolor gezien op 2014-06-06 Gullegem (Dg)
Foto's:




bij voorbaat dank Erwin Amerlinck
Met vriendelijke groeten,
Erwin

Arp

Niet de beste plaatjes voor identificatie, maar het zal Cantharis fusca zijn
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

erwin

Met vriendelijke groeten,
Erwin

Douwe van der Ploeg

Dan hoef je de waarneming nog niet te verwijderen..
Douwe van der Ploeg

erwin

Wou deze niet op waarnemingen plaatsen, maar toen ik in die bijlage een foto van R. bicolor zag, moest ik meteen op die slechte foto's denken van een gelijkaardige kever in m'n tuin. Als de soort zeldzaam is, dan ging ik die laten staan, maar daar hij heel algemeen is, zal ik die in de toekomst nog aantreffen op m'n geitenbaard, en zal er dan mooie foto's van nemen... heb veel meer zo'n foto's dan goeie, daarom heb ik maar 20 waarnemingen! Waren ze allemaal kwalitatief hoogstaand geweest, had ik er meer dan 100. Das dan ook één van m'n doelen voor volgend jaar: een goed toestel! ;)

groeten,
Erwin
Met vriendelijke groeten,
Erwin

Douwe van der Ploeg

Ik zie nu dat mijn vorige waarneming wat kortaf over kan komen, mijn excuses. Dank voor de toelichting, ik begrijp dat het je keuze is om alleen waarnemingen met foto's te plaatsen? Een nobel streven, natuurlijk, maar vergeet niet dat ook waarnemingen zonder foto's nuttig kunnen zijn :)
Douwe van der Ploeg

erwin

Niet erg hoor :)
In de eerste plaats ben ik enkele weken geleden begonnen met het plaatsen van wat foto's om te laten determineren omdat ik een inventaris wilde maken van de insecten in m'n tuintje. Zo leerde ik dit prachtige project kennen (hoe kon ik daar geen deel willen van uitmaken!?), dus kort erna was m'n eerste waarneming een feit. Maar heb toch onderschat hoe moeilijk het is om soorten te determineren. Had gedacht de meeste zelf te kunnen opzoeken(hoe moeilijk kon het zijn?)... het tegendeel is waar, Ik moet bijna al m'n foto's op het forum plaatsen! En daar zijn de meeste foto's (nog) niet geschikt voor.
Een waarneming zonder foto zou in mijn geval er een zijn zonder naam dus om mijn kennis te vergroten besteed ik enkele uren per dag aan het lezen van bijlagen, bekijken van de topics op dit forum... Volgend jaar zal dat zeker mogelijk zijn(of toch op z'n minst betrouwbare informatie opleveren)!

mvg,
Erwin
Met vriendelijke groeten,
Erwin

Douwe van der Ploeg

 :duim: Goed dat je je zo inzet! En inderdaad, aan het begin is het lastig om een beetje een idee te krijgen van in welke hoek je moet zoeken, maar het wordt snel beter :) Succes!
Douwe van der Ploeg

erwin

Bedankt  ;D
Ik ben het type dat een tafelvoetbal-tafel (kicker) van 2000 euro een jaar stil laat staan omdat er 2 solitaire bijtjes(waarschijnlijk de meest voorkomende, maar das irrelevant) hun kroost erin hebben gemaakt... Niets is mij teveel als het om natuur gaat!
Met vriendelijke groeten,
Erwin