Welke sluipvliegen parasiteerden de dagpauwoogrupsen?

Gestart door Morten, september 24, 2014, 13:13:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Morten

Zijn deze sluipvliegen zo te determineren. De maden kwamen uit dagpauwoogpoppen gekropen. Ik heb eventueel nog meer foto's, ook uit andere hoeken.

Het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/88207045
Sluipvlieg onbekend - Tachinidae indet. gezien op 2014-09-06 Heerlen - Emma
Foto's:




bij voorbaat dank Morten
Groet, Morten


erwin

Heb een zeer gelijkaardige sluipvlieg gezien gisteren tijdens het bekijken van een bijlage over de tuin van Thijs de Graaf... deze lijkt heel sterk op Phryxe vulgaris. Zou dit kunnen?
Met vriendelijke groeten,
Erwin

Morten

Lijkt inderdaad goed te passen, iemand die het zeker weet? Ik heb eventueel nog een dode liggen als er een bepaald kenmerk nodig is.
Groet, Morten


Henk Soepenberg

Citaat van: Morten op oktober 14, 2014, 19:36:26 PM
Ik heb eventueel nog een dode liggen als er een bepaald kenmerk nodig is.

bij Phryxe zijn in ieder geval de ogen duidelijk behaard (jeugdbondstabel Theo Zeegers > tabel tot de genera)
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#4
Daarvan zijn de ogen inderdaad behaard. Dat geldt trouwens voor heel veel van de sluipvliegen op mijn pagina. De enige, die een beetje in de buurt komt wat betreft de ogen is Vibrissina turrita. Je kunt beter even op Diptera vragen. Daar zitten de sluipvliegkenners. (Net als John hier heeft gedaan.)

Morten

Aan Diptera.info heb ik me toentertijd niet gewaagd. Inmiddels heb ik echter een determinatie bij de waarneming zelf gekregen. Het gaat om Sturmia bella, een bekende sluipvlieg op Nymphalidae. Bedankt allen.
Groet, Morten