Grote gevlekte struiksprinkhaan

Gestart door maria48_4, juli 12, 2007, 21:13:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

maria48_4

Vraagje. Heeft de grote gevlekte struiksprinkhaan allemaal zwarte onderpootjes, zwarte stippels op pootjes en achterlichaam en is hij groter dan de gewone struik waar hij het meest op lijkt? Tevens een wit onderlichaam? Zo ja, dan geef ik de foto een naam, zo nee, welke kan het dan zijn? De andere groene zijn het niet. Geen vleugels, geen staart, geen witte zijstreep, geen bruine bovenstreep, wel donkere  soort  driehoek aan het eind van zijn lijf.  

marcel123

#1
ook al heb ik het misschien wel zelf ingetikt:
Grote Gevlekte Struiksprinkhaan - Isophya pyrenea

Dit is geen nederlandse soort. Maar als je het beestje gefotografeerd hebt, waarom voeg je de foto dan niet toe?

maria48_4

Citeerook al heb ik het misschien wel zelf ingetikt:
Grote Gevlekte Struiksprinkhaan - Isophya pyrenea

Dit is geen nederlandse soort. Maar als je het beestje gefotografeerd hebt, waarom voeg je de foto dan niet toe?
Ik had nog geen tijd de foto's uit de camera te halen en te verkleinen, ben er nu mee bezig. Bij deze alvast 1 foto. Indien deze genoeg verteld oke, zo niet dan heb ik er ook nog 1 van zijn onderkant en gezicht.  

maria48_4

Citeer
Citeerook al heb ik het misschien wel zelf ingetikt:
Grote Gevlekte Struiksprinkhaan - Isophya pyrenea

Dit is geen nederlandse soort. Maar als je het beestje gefotografeerd hebt, waarom voeg je de foto dan niet toe?
Ik had nog geen tijd de foto's uit de camera te halen en te verkleinen, ben er nu mee bezig. Bij deze alvast 1 foto. Indien deze genoeg verteld oke, zo niet dan heb ik er ook nog 1 van zijn onderkant en gezicht.
Doe ik nog eens lol, het gezicht nu dus ook

Jeroen Nagtegaal

Lijk6t mij een gewoen struiks[rinkhaan,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

maria48_4

CiteerLijk6t mij een gewoen struiks[rinkhaan,
Is ook zo, maar ik heb foto's te over van de struik, kleine en grote groene sabel.

Deze is toch anders, groter dan de struik, de vlek op de achterkant, alle pootjes zwart.
De sikkel is het ook niet, die heeft alleen zwarte achterpootjes en vleugels.

Daarbij heeft deze geen witte streep aan de zijkant zoals de struik heeft. Ook mist hij de staart als het een vrouwtje zou betreffen of de bruine streep als het een mannetje zou zijn.

Denk dat ik het zo goed op een rij gezet heb, zo niet dan hoor ik het wel, ik leer nog.  

tekenaar

struik: nee, te lange (juveniele) vleugels

waarom geen juveniele sikkel?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

b.achterkamp

daar denk ik ook aan. Hebben juveniele struiksprinkhanen wel zulke grote vleugels? Ik zou denken van niet, maar weet het niet helemaal zeker.
Bart

RoyKleukers

Een kenmerk dat voor juveniele sikkelsprinkhanen genoemd wordt zijn de donkere tarsen, dus dat zou kloppen. Ik weet echter niet hoe goed dat gecontroleerd is. De vleugellengte wijst duidelijk richting sikkelsprinkhaan. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

maria48_4

CiteerEen kenmerk dat voor juveniele sikkelsprinkhanen genoemd wordt zijn de donkere tarsen, dus dat zou kloppen. Ik weet echter niet hoe goed dat gecontroleerd is. De vleugellengte wijst duidelijk richting sikkelsprinkhaan. Groeten,

Roy
Klinkt misschien dom, maar wat zijn tarsen? Ik heb meer foto's misschien kan ik dat dan nazien zodat het meer gecontroleerd kan worden. Ben maar een leek dus niet thuis in de wetenschappelijke termen. Ik probeer ze echter wel te begrijpen.  

RoyKleukers

De tarsen zijn de 'voetjes'. Vanaf de aanhechting van de poot aan het borststuk heb je eerste verdikte dij, dan de scheen en vervolgens de tarsen die uit diverse kleine leedjes bestaat. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen