Callicera aurata?

Gestart door corzonneveld, juli 12, 2007, 17:37:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Vandaag een enorme toevalswaarneming: even een rondje in de tuin van mijn schoonouders in Drenthe, deze zweefvlieg op de muur. Natuurlijk geen fototoestel bij me, dus even het klikklakje geleend. Ik hoop dat het magere resultaat toereikend is voor een determinatie. Callicera is onmiskenbaar, daarna wordt het lastiger. Ik vermoed aurata, o.a. op grond van de vliegtijd. Geen aenea vanwege tekening borststuk. C. aurata komt overeen met alles wat je kunt zien, maar... Graag bevestiging/correctie!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

han.endt

#1
Goh. Het is in ieder geval een hele bijzondere waarneming. In de tabellen worden om hele kleine verschillen gevraagd. Niet goed zichtbaar op de foto. Ik ga ook wel voor C. aenea of C. aurata.
Dan een voorkeur voor de eerste, want het borststuk lijkt me niet sterk glimmend met twee 'duststripes'. Meer dofglimmend met minstens vier strepen. Het is in dit geval toch wel heel jammer dat hij niet is verzameld.
Eens kijken of Mark de knoop kan doorhakken.

corzonneveld

#2
Omdat Han aenea en aurata als twee mogelijkheden noemt, citeer ik hier de verschillen die Stubbs & Falk noemen, en die denk ik deels op de foto te zien zijn

CiteerC. aurata differs from aenea in that the last three tarsal segments are black (rather than yellow or greyish) and the top of the thorax is mainly shinig apart from anterior median dust stripes (entirely covered in thin greyish dust in aenea, plus or minus denser stripes).

De tarsen op de foto zijn denk ik donker genoeg om van zwart te kunnen spreken. Het thorax was in mijn herinnerig glanzend met grijze strepen, niet grijs met grijzere strepen...

Tja, dat verzamelen... Als ik nou voorbereid op jacht ging - maar dit was volledig toevallig! En vangen zonder net is meestal onbegonnen werk  :blink:

In 'Schwebfliegen und Blasenkopffliegen Mitteleuropas' staat een foto van C. aenea. Die heeft een doffig borststuk, ongevaar zo dof als Syrphus. Op mijn foto is het zo glimmend op een Dasysyrphus.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

han.endt

CiteerDe tarsen op de foto zijn denk ik donker genoeg om van zwart te kunnen spreken.
Ja daar heb je denk ik wel een punt.

corzonneveld

Ik heb ook Menno Reemer van Naturalis gevraagd hoe hij de foto beoordeeld. Dit is zijn reactie:

CiteerIk ben het met je eens dat dit Callicera aurata moet zijn. Dit is pas de tweede maal dat deze soort in Nederland is aangetroffen, dus dat is een felicitatie waard. De eerste keer was in Zuid-Limburg, dus Drenthe is nogal verrassend. Maar Callicera's zijn ongrijpbare beesten, die op gekke plekken kunnen opduiken. ...Graag verneem ik van je wat de bijbehorende vindplaatsgegevens zijn, zodat we de waarneming aan ons bestand kunnen toevoegen. De foto is daarvoor voldoende als bewijsmateriaal.

Het lijkt er sterk op dat ik vandaag heel veel geluk gehad heb!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

han.endt

Heel erg mooi. Gefeliciteerd!

Jan Zwaaneveld

Prachtige waarneming, Cor. Gefeliciteerd!
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Hajo

Gefeliciteerd Cor, mooie waarneming.

Groet,
Harrie