Aardhommel met parasieten

Gestart door xerocomis, september 22, 2014, 17:21:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

xerocomis

Hier een Aardhommel met veel parasieten, iemand hiermee bekend?
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

gardensafari

Mijten, hommels zit er regelmatig vol mee.
Ze komen wel eens vaker voorbij, maar voor zover ik weet heeft nog niemand er een naam aan geplakt.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

xerocomis

Dank je wel, dacht wel zoiets. Heb gegoogled en lees dat het tyrophagus laevis kan zijn.
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

Rob S

Dit hoeven niet persee parasieten te zijn. Er zijn ook mijten die in de nesten van dood materiaal leven en behalve balast tijdens het verhuizen geen schade toebrengen. Volgens mij betreft het hier een dergelijk mijt.
Groeten

Rob Schaareman

gardensafari

Als ik ze zie zitten, dan doen ze mij sterk denken aan de manier waarop teken vastzitten aan hun slachtoffer.
Voor alleen vervoer hoeft dat niet, dunkt mij. Pseudoschorpioenen klemmen zich vast aan een pootje of een vleugel.
Maar de genoemde soort is niet de enige (wel de meest voorkomende).
Maar je zult ze moeten loshalen en bekijken (binoc) wil de soort met zekerheid kunnen benoemen.
En misschien is dit toch wel de manier waarop andere soorten zich laten vervoeren.
Interessant is het allemaal wel.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wilde

CiteerHeb gegoogled en lees dat het tyrophagus laevis kan zijn.
Andere bronnen geven de naam 'Parasitus fucorum'.
Wat het verschil tussen deze twee is weet ik niet.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gardensafari

Hier een interessant artikel over hoe mijten bloemen gebruiken om van de ene op de andere hommel over te stappen.
Nodig om onder meer incest te voorkomen. Op sommige hommels werden 7 soorten mijten aangetroffen.
zie: http://www.tb1.ethz.ch/PublicationsEO/PDFpapers/Schwarz_INSECTES_SOCIAUX_1997_44_303-310.pdf

Of we dus ooit achter de ware identiteit komen zonder nader onderzoek? Denk het niet.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.