Sterke achteruitgang Egel?

Gestart door HPM, september 21, 2013, 11:28:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


In Waarneming is het aantal meldingen van Egel sinds 2009 ongeveer gehalveerd. Dat geldt zowel voor levend als voor dood.
Het meest verontrustend is misschien wel dat ook het areaal (aantal uurhokken) zo sterk is ingekrompen.
Bijgaande grafieken geven de indexcijfers weer, waarbij 2009 op 100 is gesteld. 2013 is natuurlijk nog niet vol maar ik denk niet dat de rest van het jaar nog veel aan het beeld zal veranderen. Voor de absolute cijfers zie de statistiekpagina.

Waarom ik een vraagteken in de titel heb gezet is omdat de Landelijke aantalsontwikkeling volgens het Compendium voor de Leefomgeving er iets anders uitziet. Zie bijgaande afbeelding 2. (Daar is 2000 het basisjaar maar dat maakt voor het verloop van de lijn niet uit)
Herman van der Meer

laatvlieger

Goed om in de gaten te houden, maar ik vraag me wel af of je dit aan de hand van deze grafieken uit waarneming.nl zo kunt stellen. Op de een of andere manier zijn er in 2009 heel veel ingevoerd. Daarvoor zijn de aantallen ook laag. Was dat toen echt zo? Of werd er in 2008 nog niet veel in waarneming.nl ingevoerd? Als je het compendium plaatje ernaast legt, lijken de aantallen in 2008 (t.o.v. die in 2000) ook best hoog te zijn. Hoe dan ook, is het wel opvallend dat het aantal gemelde egels vanaf 2009 is afgenomen, terwijl het totaal aantal ingevoerde waarnemingen op waarneming.nl al jaren fluctueert van 3,5 tot 4 miljoen per jaar. Het aantal gebruikers ligt in die periode rond de 11.000 per jaar. Er van uitgaande dat deze waarnemers niet heel erg veranderd zijn in de soortgroepen die zij invoeren, kun je waarschijnlijk inderdaad stellen dat egels vanaf 2009 sterk zijn afgenomen. (Helaas heb ik deze gegevens niet van het totaal aantal zoogdierwaarnemingen per jaar).

Er is echter niet direct te zeggen hoe erg dit is, omdat blijkbaar voor 2008 het aantal waarnemingen ook veel lager was. Misschien dat de egelstand wel heel erg sterk fluctueerd over de jaren?

Hoe dan ook, heb ik in mijn eigen omgeving ook het idee dat het aantal egels aan het afnemen is. Dit komt m.i. omdat in de stad steeds meer schuttingen verschijnen (i.p.v. hagen) en dat egels daardoor niet meer van tuin naar tuin kunnen scharrelen. Verder staan in het openbaar groen minder struiken en zijn er minder achterafhoekjes. Maar dat kan ik allemaal niet onderbouwen hoor.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Het is opmerkelijk dat er in beide gevallen een plotselinge sterke toename is te zien, ook al is dat dan in 'aangrenzende' jaren. In Waarneming kan dat een waarnemerseffect zijn (2009 was 'Jaar van de Egel') maar in het landelijk meetnet als het goed is niet.
Overigens is mijn indruk dat de Egel al tientallen jaren in aantal achteruit gaat.
Een goed beeld van het aantal Egels krijg je trouwens pas als je in het donker op pad gaat.
Herman van der Meer

Rob S

Ik denk dat de grafieken wat toelichting behoeven zoals ze nu eruit zien zou ik daar geen trend uit durven te halen. Wat is de reden van de sterke steiging tot 2009 / 2010 is ook in beide meet methodes te zien. Op waarneming kan 2010 een effect zijn van het egeljaar dat mensen er op letten door het egel jaar in 2009. Dan is daar van 2011-2013 geen trend te zien (op basis van deze gegevens). Ik wil best aannemen dat de egel achteruit gaat maar dan eerder op jouw woord dan dat ik sterke aanwijzingen daarvoor in deze grafieken zie. Dan zie ik een sterke steiging gevolg door een sterke daling. Met geen enkele mogelijkheid iets te concluderen over de lange termijn.

Kan het verklaard worden door een aantal zachte winters gevolgd door een aantal met strengere vorstperiodes?
Groeten

Rob Schaareman

HPM

Rob, Uiteraard kan de conclusie over een lange termijn heel anders zijn, maar in Waarneming beschikken we niet over zo'n lange termijn. De eerste jaren van Waarneming zijn voor alle soorten onbetrouwbaar en oudere waarnemingen zijn maar beperkt achteraf ingevoerd. De vraag gaat dan ook over de laatste paar jaar. Je kan toch moeiliojk ontkennen dat daarin het aantal hard achteruit gaat, terwijl je dat op grond van het toenemende aantal waarnemers niet zou verwachten.
Herman van der Meer

Rob S

CiteerIk wil best aannemen dat de egel achteruit gaat maar dan eerder op jouw woord dan dat ik sterke aanwijzingen daarvoor in deze grafieken zie.

Uit mijn vorige bijdrage. Ik bestrijd het niet maar zie ook geen trend in de grafieken.

Dus mijn vraag kan het grillige verloop bijvoorbeeld door strenge of zachte winters veroorzaakt worden?
Groeten

Rob Schaareman

HPM

Citaat van: Rob S op september 23, 2013, 22:32:49 PM
CiteerIk wil best aannemen dat de egel achteruit gaat maar dan eerder op jouw woord dan dat ik sterke aanwijzingen daarvoor in deze grafieken zie.

Uit mijn vorige bijdrage. Ik bestrijd het niet maar zie ook geen trend in de grafieken.

Niet over de hele periode in de grafieken, wel over de periode waar het hier om gaat. Zie mijn openingstekst.

Citeer
Dus mijn vraag kan het grillige verloop bijvoorbeeld door strenge of zachte winters veroorzaakt worden?

Geen idee.
Herman van der Meer

HPM


"Hedgehogs are more thinly spread in the UK than previously believed,
a study using ink pads to record their paw prints has revealed.

The nocturnal mammals were found at only 39% of sites surveyed."

http://www.bbc.co.uk/nature/29208304

Footprint Tunnel Survey Mammal Society
http://www.mammal.org.uk/footprint_tunnel_survey
Herman van der Meer

maurice.lahaye

Geweldig, die collega's uit de UK, heel inspirerend (goed gevonden Herman). En voor de liefhebber, komend weekeind is het jaarlijkse 'egel weekeind'.
http://www.zoogdiervereniging.nl/egelweekend
Invoeren van je waarnemingen mag natuurlijk ook via waarneming.nl of telmee.nl


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Zou de Zoogdiervereniging die Footprint Tunnel Kits niet kunnen gaan verkopen?

Herman van der Meer

maurice.lahaye

Dat idee heb ik vanochtend direct rond gemaild. Ik zal in ieder geval stimuleren dat collega's eens gaan informeren bij de Britten.


Maurice
(admin/medewerker Zoogdiervereniging)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

hiskodevries

Herman, op de site van compendium wordt de achteruitgang sinds 2010 ook vastgesteld. Ik quote " Sinds 2010 gaat het echter opnieuw de verkeerde kant uit. Over de gehele periode vanaf 1994 komt de landelijke trend van de egel nog wel uit op stabiel."
De statistieken van Waarneming.nl geven dus best wel een realistisch beeld.
Lees ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=232886.msg1687028#msg1687028
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

De Zoogdierverening zegt het wat gedetailleerder:

"De egelpopulatie is over de periode 1994-2012 volgens de tellingen stabiel gebleven (figuur 8, n=211). De laatste twee jaar laten echter wel een behoorlijke afname zien. Dankzij de relatief hoge aantallen in de periode 2008-2010 is er nog geen sprake van een afname. Als de trend van de laatste twee jaar in 2013 doorzet dan bestaat er een reële kans dat de trend volgend jaar negatief zal zijn. De vraag is daarbij of afgelopen lange winter voor de egel-populatie een probleem is geweest. Dieren die onder een gewicht van omstreeks 500 gr in winterslaap zijn gegaan, zullen afgelopen winter waarschijnlijk niet overleefd hebben."
http://www.zoogdiervereniging.nl/node/1563

(De cijfer zijn een jaar verder dan waarmee ik dit topic begon.)
Herman van der Meer

Rene Janssen

Dag allen,
Verkeersslachtoffers, steeds meer stenen in tuinen & steeds meer verstedelijking zorgen niet voor een verhoogde egelstand. En dat is toch best wel treurig voor zo'n toffe soort,


Leuke kit die je op het spoor bent gekomen, Herman!



René
René Janssen

Gerrian

Naar aanleiding van dit topic heb ik alsnog een waarneming van 10 dagen geleden ingevoerd (http://waarneming.nl/waarneming/view/88143462). Eigenlijk een waarneming waar ik niet zo blij mee was, want wie wil er nu over een egeltje heen fietsen? Ik had de volgende dag nog terug willen gaan naar de plek om te kijken of ik een gewond of dood egeltje tussen de struiken zag liggen, maar dat kwam er niet van. Ik vraag me nog steeds af of egels echt zulke bikkels zijn dat je er zomaar overheen kan fietsen. Ik ben niet zo zwaar, maar dan nog. Meer mensen ervaring hiermee?
Mijn banden hebben het in ieder geval wel overleefd.

Douwe van der Ploeg

Ik ben wel eens in een donkere nacht op een egel gaan staan, die wandelde ook gewoon rustig verder, nadat ie doorhad dat ik m niet op wilde eten..
Douwe van der Ploeg

HPM

Citaat van: Douwe van der Ploeg op september 21, 2014, 17:14:27 PM

Ik ben wel eens in een donkere nacht op een egel gaan staan, die wandelde ook gewoon rustig verder, nadat ie doorhad dat ik m niet op wilde eten..

Ik op een vroege ochtend. Hij liep niet weg maar een paar uur later was hij er niet meer.
Herman van der Meer