Uitwas van apotheciën op Cladonia grayi of parasiet? => parasiet

Gestart door Libelleke, september 20, 2014, 20:00:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Libelleke

Hoi forum,

Vandaag vond ik in een grassig perceel op de Strabrechtse Heide een klein plekje waar veel van Cladonia grayi (dacht ik) die er stond er nogal vreemd uitzag.
Op de bekers was wat woekering zichtbaar. Nu heeft C.grayi regelmatig ook op de randen uitschietende bekers en gesteelde apotheciën e.d., maar deze woekering leek ook van een wat andere kleur dan de bekers. Ik had helaas geen goede macrocamera bij me dus de foto's laten wat te wensen over, maar is er wellicht iets over deze woekering te zeggen? Een parasiet wellicht? Als het weer het toelaat kan ik er morgen nog eens terug gaan voor wat betere platen (mocht dat nodig zijn).
Voor zover ik heb kunnen zien had alleen deze kleine patch deze woekering, het was niet iets dat over het hele perceel op C.grayi terug te vinden was.
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

henkjanvdkolk

Hoi Robert,

Ziet er interessant uit. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het zou kunnen zijn. Zowel een vergroeiing als een parasiet behoren tot de mogelijkheden. Ik heb even wat rondgekeken, en er bestaan parasieten die gallen vormen. Een voorbeeld hiervan is Polycoccum microcarpum, die gallen vormt met daarin talrijke kleine apotheciën op grondschubben van Cladonia. Die soort wordt hier beschreven: http://nhm2.uio.no/botanisk/lav/RLL/PDF2/Lichenologist/30/30_103-120.pdf. Er zullen ongetwijfeld meer van dergelijke parasieten zijn.

Als je wilt mag je wat materiaal verzamelen en naar mij opsturen, zodat ik er, zonder garanties, onder de microscoop naar kan kijken.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Libelleke

Hoi Henk-Jan,

Dank voor de reactie.
Mocht ik komend weekend de Strabrechtse Heide weer eens gaan bezoeken dan zal ik proberen een goed ontwikkelde beker met uitwas te verzamelen.
Mocht dat lukken dan stuur ik je wel even een PM.
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

Libelleke

Allen,

Inmiddels zijn we zo'n 2 weken verder en heb ik in de tussentijd wat materiaal verzameld en naar Henk-Jan gestuurd.
Na nader microscopisch onderzoek kon Henk-Jan de soort bepalen: Epicladonia sandstedei
http://waarneming.nl/waarneming/view/88956302
Een parasiet dus inderdaad!
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\