Bedankt voor de info Hilco. Weet jij toevallig ook of dat bovengronds of ondergronds gebeurd? Had nog een niet-geparasiteerde Wilgenbladwesplarve en die blijft sinds gisteren over de bodem lopen en vreet niet meer. Net maar wat zand bijgelegd, en kijken wat hij doet.
In het bakje met de Larven L1, L2 en L3 en parasiet 1 (P1), lag net opeens een klein coconnetje lijkt het. Lag er gisteravond om 22.45 100% zeker niet. Geen idee waar dat opeens vandaan is gekomen. Zie geen zichtbare verandering aan L2 waar P2 opeen was verdwenen. (De copperfieldactie die Erwin noemde). Zou haast wel moeten, want heb geen andere verklaring. Kijken of ik het op de foto kan krijgen.
Een andere optie is dat de cocon op een of andere manier uit L3 is gekomen, (met de zwarte vlek in de hals). Dacht gisteravond al te zien dat de ter plaatse van de zwarte plek iets open was gebarsten (of achteraf gezien open aan het barsten was), want L3 is vandaag wat leeg en verfrommeld.
De cocon heeft 2 opvallende donkere punten op het uiteinde, heeft wel wat van oogjes, en zal zo'n 3 mm lang zijn schat ik. Maar als de cocon uit een larve komt die in L3 zat dan is deze eerst wat weggekropen en daarna verpopt. Want op de overzichtsfoto is rechts L3, daarnaast P1, dan L2 en de meest linkse is L1. En daarnaast dus weer de cocon, Cx zal ik die maar noemen vermoedelijk horend bij L3 (of toch L2?).
Op foto 3 de wat verfrommelde L3 met P1 en kop van L2.
Heb jij hier een nadere verklaring voor Hilco?
EDIT: Heb foto 1 en 2 in deze waarneming geplaatst.
http://waarneming.nl/waarneming/view/88805477onzeker Polyblastus cothurnatus gezien op 2014-09-28 Veenendaal - Kwintelooyen
Foto's:

Toelichting:
Mogelijk cocon Polyblastus cornatus. Zie voor meer info het topic in de link. Wilgenbladwesplarve verzameld op 19 sept, vandaag deze cocon.