Bonte daguil, Protoschinia scutosa waargenomen!

Gestart door Ben Kruijsen, september 19, 2014, 10:46:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Kruijsen

Tijdens het valideren stuitte ik op deze waarneming van een bonte daguil van Elzo Jager in Groningen http://waarneming.nl/waarneming/view/88089849  Dit is heel bijzonder want de afgelopen decennia pas 1x waargenomen in 1995. Het is voor ons land een zeer zeldzame trekvlinder uit Zuid-Europa. Wellicht heeft het iets te maken met de uitzonderlijke weersomstandigheden dit jaar. Wie weet welke soorten ons nog meer te wachten staan dit najaar? Houd deze soort in ieder geval in de gaten!

Elzo

Hallo Ben,


Leuk hè? Ik zat gisteravond eigenlijk te wachten op de eerste herfstsoorten, er vloog niet veel maar het was heerlijk weer dus ik zat er prima.
Opeens een uil om de lamp, hij ging niet zitten maar het was door het bonte uiterlijk gelijk duidelijk dat ik hem nog niet eerder op het laken had gehad, fijn, een nieuwe tuinsoort!
Hij bleef wat rondvliegen en dook op een gegeven moment de oleander in, daar heb ik hem uitgevist en dan begin je te bladeren en dan vind je op pagina 333 eindelijk eentje die lijkt maar ja, zo zeldzaam, dat zal hem wel niet zijn. Dus nog maar een paar keer door alle uilen heen en deze bleef toch als enige over.
Even snel een foto gemaakt en op de waarneming gezet en pas toen Ronald een uur later opeens achter het huis stond met de vraag "of ie 'm even mocht zien" begon het besef door te dringen dat het inderdaad een bijzonder beestje is.
Vanochtend al weer wat kijkers gehad. Leuk, ik ken dat eigenlijk alleen van vogelaars.
Even wat nieuwe foto's


http://waarneming.nl/waarneming/view/88089849[/size]Bonte daguil - Protoschinia scutosa gezien op 2014-09-18 Groningen - ReitdiepFoto's:


Vriendelijke groet,


Elzo
Met vriendelijke groet,

Elzo Jager

Marijn_Verbeek

Groet,
Marijn Verbeek

henkvanwoerden

Met vriendelijke groet,

Henk.

Ben Kruijsen

Citaat van: Elzo op september 19, 2014, 11:33:07 AM
Hallo Ben,


Leuk hè? Ik zat gisteravond eigenlijk te wachten op de eerste herfstsoorten, er vloog niet veel maar het was heerlijk weer dus ik zat er prima.
Opeens een uil om de lamp, hij ging niet zitten maar het was door het bonte uiterlijk gelijk duidelijk dat ik hem nog niet eerder op het laken had gehad, fijn, een nieuwe tuinsoort!
Hij bleef wat rondvliegen en dook op een gegeven moment de oleander in, daar heb ik hem uitgevist en dan begin je te bladeren en dan vind je op pagina 333 eindelijk eentje die lijkt maar ja, zo zeldzaam, dat zal hem wel niet zijn. Dus nog maar een paar keer door alle uilen heen en deze bleef toch als enige over.
Even snel een foto gemaakt en op de waarneming gezet en pas toen Ronald een uur later opeens achter het huis stond met de vraag "of ie 'm even mocht zien" begon het besef door te dringen dat het inderdaad een bijzonder beestje is.
Vanochtend al weer wat kijkers gehad. Leuk, ik ken dat eigenlijk alleen van vogelaars.
Even wat nieuwe foto's




Vriendelijke groet,


Elzo[/size][/font]

ja zeker erg leuk Elzo. Als er een trekvlinder over de dam is volgen er meer dus aan de slag iedereen de komende weken. Wie weet?

Ben Kruijsen

ik ben er ondertussen achter dat Elzo Jager de vlinder in zijn tuin had en andere nachtvlinderaars zijn vondst zijn komen bewonderen. Ik heb daarom de tekst boven aangepast.

Imperator

vriendelijke groet,

Trees

cyprio

Gefeliciteerd Elzo! Prachtige uil en waarneming.
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

John Bouwmans

Inderdaad een leuke vondst waar je ook het Natuurbericht mee haalt vandaag. Gefeliciteerd Elzo!
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Elzo

Trees, Anneke en John bedankt!
Het was sowieso al een mooi jaar tot dusver met o.a. twee walstropijlstaarten, een haakpalpmot, jota-ui en viervlakvlinder, hoe al die beesten de weg naar mijn tuintje weten te vinden is me echt een raadsel maar ik ben er blij mee!
Voorlopig verheug ik me gewoon heel erg op de goud- en herfstuilen, laat ze maar komen!
Met vriendelijke groet,

Elzo Jager