Ik ben toevallig bezig met iets samenstellen over het effect van verscheidene soorten pesticiden op milieus, en dit is wat ik over deze stof heb gezegd:
"Permethrine is niet tot weinig selectief, en is zeer schadelijk voor alle geleedpotigen, waardoor het ook ernstige schade kan veroorzaken aan populaties nuttige insecten. Hiernaast is de stof ook in zeer lage concentraties dodelijk voor vissen en ander aquatisch leven. De stof is relatief weinig acuut giftig voor mensen, maar zal bij lichtere zoogdieren nog wel schade kunnen veroorzaken, vooral katten zijn erg gevoelig voor deze stof. Er zijn echter wel aanwijzingen dat de stof bij chronisch gebruik en in hoge concentraties mogelijk ziekteverwekkend is. Ook zijn bij proefdieren effecten op de vruchtbaarheid en het immuunsysteem aangetoond"
Dat gezegd, de kans dat het daadwerkelijk in het water terechtkomt van een dergelijke behandelde broek is zeer laag. Zoals gezegd: het is zeer lastig oplosbaar, en zeker als een broek ermee geďmpregneerd is zal het niet zomaar rond gaan zweven zodra het wat nat wordt. Ik durf echter niks te zeggen over wat er gebeurt als je de broek wast, maar zelfs als er dan wat uitkomt zal de verdunning dusdanig groot zijn dat er geen schadelijke effecten zullen zijn.
Samengevat: vooral gevaarlijk (en dodelijk) voor insecten die in aanraking met je broek, en jij en je kat moeten er niet op gaan liggen kauwen..
(NB: Dit is mijn interpretatie van verscheidene artikelen, factsheets en websites, dus zie het niet als feit maar eerder als onderbouwde mening).