Hoofdmenu

Vedermotten

Gestart door bhfoto, juli 11, 2007, 22:05:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

bhfoto

Hierbij drie vedermotten waar ik echt niet uit kom... :(

1:


2: (iets van Oxyptilus?)


3:



o ja, deze heb ik ook nog in de aanbieding, lijkt wat op Borkhausenia fuscescens...




Groeten,

Bas Haasnoot

Geert-Jan Kroon

#1
Ff op UKMoths rondgekeken

1. Platyptilia pallidactyla?

2. Amblyptilia acanthadactyla?

3. Euleioptilus carphodactyla?

Groet,

Geert-Jan Kroon

bhfoto

Nou,
Als je deze foto bekijkt zou dat-em zo maar kunnen zijn!   ;)
Groeten,

Bas Haasnoot

Geert-Jan Kroon

CiteerNou,
Als je deze foto bekijkt zou dat-em zo maar kunnen zijn!   ;)
Ik zeg niks met zekerheid :huh: . Je weet nooit iets zeker met deze beestjes :P  
Groet,

Geert-Jan Kroon

bhfoto

Gelijk heb je! Ik heb al zo vaak m'n kop gestoten.. ;)
Groeten,

Bas Haasnoot

Elachista

#5
Hallo Bas,

Ik ben erg nieuwsgierig waar je deze beestjes gevangen hebt! In Meijendel? (en zou je me dan kunnen vertellen waar?)
Met name de tweede soort is een categorie die moeilijk te determineren is, en de meeste soorten zijn érg zeldzaam. Oxyptilus soorten, in ieder geval donkere exemplaren met deze witte streepjes zijn altijd exemplaren om te bewaren.
Determineren aan de hand van UKMoths werkt niet bij vedermotten, althans veel Nederlandse soorten staan er niet op.
Eerste is inderdaad pallidactyla gezien de egale poten.
De tweede is erg lastig. Het is zeker geen acanthodactyla.
Met name dacht ik aan Geina didactyla, maar deze heeft in onderste uiterste "kom" van de bovenvleugel (die bestaat dus uit twee lobben; ondervleugel uit meerdere "sprietjes") waarbij de franje duidelijk met een zwarte zone eindigd, en dat is hier niet aanwezig. Het genus Oxyptilus moet je dan in zoeken. O. distans is vrij vaal van kleur, gezien de minder sterke tekening valt deze ook af. O. chrysodactyla heeft aan de onderzijde en aan het uiterste punt van de bovenste vleugellob een donkere franje, die is hier veel lichter. Ook is het breedste streepje bovenaan breder wordend bij chrysod. en dat is hier niet aan de orde. Uiteindelijk blijven parvidactyla en pilosellae over. Beide soorten leven op muizenoor en dat is een uitgesproken kustplant (vandaar dat ik Meijendel noem) groeiend op zonnige en voedselarme gronden. Verschil tussen deze twee soorten is vooral de knik in het uiterste witte bandje, in een soort v-vorm lopend. O. parvidactyla oogt vaak ook iets grijzer. Dus ik denk O. pilosellae, een soort die ik voornamelijk ken van de kustgebieden vliegend rond grote pollen met muizenoor. O. parvidactyla is een uitgesproken zeldzaamheid, pilosellae is in dat soort gebieden wat gewoner. Een lange beschrijving, maar nu weet je ook hoe ik tot deze conclusie gekomen ben.
Laatste van de drie is dan 99% zeker Adaina microdactyla, als deze ook circa 1 cm groot was. Mooi vaalgeel beestje met een duidelijke zwarte vlek, meestal egaler en helderder dan een wat grotere verwant Hellinsia didactylites, die ook een iets breder zwart vlekje heeft.

B. fuscescens lijkt inderdaad te kloppen.

MVG

Tymo
Groet,
Tymo

bhfoto

Hoi Tymo,

Bedankt voor de uitgebreide informatie.

Ze zijn gevangen bij Lentevreugd, vlakbij Meijendel, misschien kom je er nog eens een keer... ;)

Normaal gesproken laat ik de ex. na het fotograferen weer los, als ik dit had geweten...  -_-
Overigens fotografeer ik dan binnen, op een kamertje waar boven de balkondeur een raampje voor ongeveer 1 milimeter open staat. Normaal gesproken geen probleem, maar je raadt al wat O. pilosellae presteerde... B)

De derde vedermot was +/- 1 cm, dus die voer ik dan in onder Adaina microdactyla..


thnx again!
Bas
Groeten,

Bas Haasnoot