Zeekreeft?

Gestart door Theo M Kiewiet, september 18, 2014, 10:01:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theo M Kiewiet

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/88065225
onzeker Europese zeekreeft - Homarus gammarus gezien op 2014-09-17 Ameland - De Hon
Foto's:


Toelichting:
Is dit soms een in zee geworpen aquariumkreeft? Cambarellus patzcuarensis?
bij voorbaat dank Theo Kiewiet
Met vr groet, Theo.

Wytze

Volgens mij gewoon een langoustine.

Ton van Haaren

doet me denken aan een Nephrops norvegicus, maar weet het niet 100% zeker. het is zeker geen Homarus.
In Holthuis & Heerebout (1986) staat het volgende: leeft op slikgronden ten noorden van Nederland. Spoelt een enkele maal aan op het strand, meestal op de Waddeneilanden. In de handel als lagoustine. Oranjerood 80-220 mm
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Theo M Kiewiet

#3
Citaat van: Ton van Haaren op september 18, 2014, 10:10:33 AM
doet me denken aan een Nephrops norvegicus, maar weet het niet 100% zeker. het is zeker geen Homarus.
In Holthuis & Heerebout (1986) staat het volgende: leeft op slikgronden ten noorden van Nederland. Spoelt een enkele maal aan op het strand, meestal op de Waddeneilanden. In de handel als lagoustine. Oranjerood 80-220 mm
Die maat voldoet deze zeker aan.
Dank Ton!  :duim:
En Cambarellus patzcuarensis? Lijkt je dat nix, losgelaten uit een aquarium?

Het is 'm, 't is m! :duim: B) Onmiskenbaar. :o 1e fatsoenlijk foto hiero. :) Vrij algemene soort...
Met vr groet, Theo.

grunsven

Cambarellus is een heel andere model kreeft. Dit lijkt me inderdaad een Noorse kreeft.


De naam langoustine (kleine langoest) slaat nergens op en wordt alleen door visboeren en restaurants gebruikt, verkoopt waarschijnlijk beter.


Vrij algemene soort is de standaard. Dat is nooit aangepast. Nu is deze soort ook niet zeldzaam in Nederland maar Waarneming.nl gebruikers hebben andere habitatvoorkeuren dan deze kreeft.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Theo M Kiewiet

#5
 :duim:

Quote: 'maar Waarneming.nl gebruikers hebben andere habitatvoorkeuren dan deze kreeft.'  ;D

Ze kijken alsmaar omhoog.  ;)

Als er iemand dit deel in beeld brengt, best; 'kbijlf zitten waar ik zit op dit pardijselijk plekje aan zee.
Zo meteen een duik in die kreeftzee. B)
Met vr groet, Theo.