Welke wants?

Gestart door PetroJ, september 17, 2014, 23:06:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

PetroJ

Snel even met de telefoon gemaakt, zat vorige week in onze tuin.
Petro Janssen
www.insectenvenlo.nl

Arp

Hallo Petro,

Zou je die alsjeblieft op waarneming in willen voeren?!

Het is één van de eerste nimfen Nezara viridula voor Nederland (tenminste - dat neem ik even aan dan - dat het Nederland is?). De soort zit er al een tijdje aan te komen en er zijn al wel eerder adulten gezien (maar die kunnen ook zijn meegereisd) en één of twee keer eerder nimfen, wat dan op voortplanting in Nederland zou kunnen duiden.

Hebben jullie recent plantmateriaal uit het zuiden meegenomen wat in de tuin terecht is gekomen, of plantjes van zuidelijke oorsprong gekocht en geplant?!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

PetroJ

Deze planten heb ik gezaaid in mijn tuin enkele jaren geleden en vorig jaar ook in de tuin van mijn dochter uitgezaaid. Zal nog even naar de naam zoeken. Ze overleven hier in ieder geval de winter niet maar komen wel elk jaar terug, planten met dikke waterige stengels.
Plant is dus niet vanuit het zuiden naar hier gekomen.
Ik voer hem in en probeer ze vandaag nog even terug te vinden om een betere foto te maken.
Petro Janssen
www.insectenvenlo.nl

Arp

Hoi Petro,

Dank voor de info  :duim:

Het hoeft niet per se dezelfde plant te zijn - Nezara is niet erg kieskeurig. Er zouden dus eventueel ook eitjes op iets anders kunnen zijn meegekomen en dat de nimf (of nimfjes?) is/zijn overgestapt. Je hebt niet meer van deze kleurige rakkers in de tuin gezien? Ze zitten graag op planten met besjes ...

Zijn jullie (of de buren?) überhaupt op reis geweest naar het zuiden?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

PetroJ

Hoi Arp,
Nee niets van dit alles geen reizen geen andere planten uit vreemde oorden.
Ben net even terug geweest naar de tuin van mijn dochter en ik zag er twee.
Kleed is weer iets veranderd en ik heb er een meegenomen waarvan ik zo even een betere foto van ga maken (alleen het regent momenteel in Venlo :( ).
Petro Janssen
www.insectenvenlo.nl

PetroJ

Verdorie, kijk net even hoe een volwassen exemplaar er uit ziet en die had ik dus ook maar dacht dat het een groene stinkwants was en hem hem daar gelaten :-[
Petro Janssen
www.insectenvenlo.nl

xerocomis

Het volwassen exemplaar lijkt inderdaad veel op de groene stinkwants. Arp hoe hou je die uit elkaar?

Bvd,
Bas
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

xerocomis

#7
Ter info:

http://subirimagen.infojardin.com/subir/images/viu1284750619b.jpg

Edit Arp: Foto verwijderd (auteursrecht). Het is helaas niet duidelijk dat deze vrij te gebruiken is.
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

PetroJ

Foto van vanmiddag.
Petro Janssen
www.insectenvenlo.nl

Arp

@Petro: Dank voor de waarneming en extra foto!  :duim:
Op zich is het leuk om te weten dat er wellicht ook een imago gezien is, maar anderzijds is dat voorspelbaar want deze nimfen zijn bijna klaar :)
Desondanks: Als dat nog een kleer lukt zou het leuk zijn, want we hebben waarneming.nl nog geen foto van een groen imago voor het familieoverzicht (alleen van winterjasjes).

@Bas: Zie bijlage :) Verder is Nezara iets groter, langwerpiger (andere habitus) en heeft een blanke vleugelmembraan (Palomena donkere membraan), maar dat is op foto's vaak lastiger te zien.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ik heb nog even twee dorsale plaatjes uitgesorteerd en naast elkaar gezet. Dan is ook duidelijk dat ze eigenlijk niet te verwarren zijn ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xerocomis

Thanks Arp. Welke waardplanten moet ik in de gaten houden voor deze soort?
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

Arp

#12
Ze zijn extreem polyfaag en ik heb eigenlijk geen idee of ze in Nederland voorkeuren voor het één of ander zouden hebben. In het zuiden staat de soort bekend als "schadelijk" op veel groenten en fruit - dingen als bonen, kool, komkommerachtigen etc etc., maar dat is denk ik alleen omdat het daarop opvalt omdat mensen er dan niet blij mee zijn. Ze zitten net zo makkelijk op allerlei onkruid of niet-economische struiken. De paar keer dat ik nimfjes gevonden heb was het op planten met besjes eraan, maar ik heb ook copula gezien op ander spul, zonder besjes. Op deze pagina staat een aardige opsomming, maar vast ook niet eens compleet. Op deze pagina een aardige samenvatting van de soort.

P.S. Misschien is dit artikel interessant...

En hier is nog een opsomming van planten waarop Nezara gevonden wordt  :rolleye:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

PetroJ

Hoi Arp,
Hij is vannacht/vanmorgen in het potje waar hij in zit verpopt tot volwassen exemplaar. Maar zo nog enkele foto's.
Jammer dat ik dit proces niet gezien heb.
Petro Janssen
www.insectenvenlo.nl

PetroJ

De transformatie.
Petro Janssen
www.insectenvenlo.nl

Arp

Hoi Petro,

Toppie  :duim:  Zet je ze bij de waarneming? Let even op, want de waarneming staat nu op 2 imago. Daar kun je beter 2 nimfen van maken en dan de nieuwe foto's uploaden als imago (kun je in het scherm voor "foto toevoegen" aangeven), met de opmerking erbij dat deze uit de nimfen zijn opgekweekt. Dan is weer duidelijk hoe de vork in de steel zit  :angel:  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Tweede geval van voortplanting in Nl dit jaar. Eerder in Gorinchem!