Zwerminktzwam?

Gestart door Gert Kremer, juli 11, 2007, 22:19:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Dit zijn toch Zwerminktzwam?
Hout Eik.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 1393
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 1394
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Gert, dit is een van de Glimmerinktzwammen. Je kunt in ieder geval controleren of er haartjes op de steel staan met een loep.

Gert Kremer

Hallo Arno,
Ik heb het met een loep bekeken maar kon haartje vinden, wel geproefd maar weinig smaak, wat meelachtig.
Deze stronk zat vorig jaar ook al vol, maar zijn ook zo weer weg, er staan er wel 400 stuk. anders moet ik ze maar invoeren met een vraagteken.



Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

grietaf

Hallo Gert,
Op de eerste foto meen ik te zien dat de paddenstoeltjes vrij klein zijn. Klopt dat? Wat je er verder bij schrijft (snel weer verdwenen) zou inderdaad kunnen kloppen voor de Zwerminktzwam. Alleen komt de kleur op de eerste foto een beetje te bruin over, maar dat kan ook lichtval zijn. Op héél jonge vruchtlichaampjes kun je met de loep zowel op de hoed als op de steel een soort doorzichtige haartjes zien. Ik ben benieuwd!
Grieta.

Gert Kremer

Hallo Grieta,
De eerste foto is wat van verder afgenomen.
nog een foto 1395
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 1395: vergroot van de kleinste zwam op de foto (onder).  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Grieta en Gert,

Wat ik mis op deze foto's is de dubbele groef op de hoedjes en Zwerminktzwammen staan meestal met veel meer exemplaren bij elkaar en boven elkaar. Ik kan er in ieder geval geen Zwerminktzwam in zien zoals op deze foto:

grietaf

Helemaal mee eens, Arno, ik was gewoon op het verkeerde been gezet doordat op de eerste foto de intkzwammen zo klein waren. Die dubbele groef is trouwens ook een leuk kenmerk, zeg! En prachtig gefotografeerd!
Grieta.

Gert Kremer

Duidelijk, Grimmerinktzwam met een vraagteken.
Grieta en Arno bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

#11
No problem Grieta, gebeurd mij ook vaker. :duim:
Het blijft soms lastig vanaf een foto terwijl je ze in het veld meteen zou herkennen.

wim veraghtert

Citeer
Het blijft soms lastig vanaf een foto terwijl je ze in het veld meteen zou herkennen.
Dat is een erg rake opmerking!
admin nachtvlinders waarnemingen.be