Hoofdmenu

Een wasplaat

Gestart door Arno van Stipdonk, juli 12, 2007, 13:01:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Deze wasplaat staat nog op Paddenstoel onbekend. Mogelijk is er zo iets meer over te zeggen, een zekere determinatie zal wel niet meevallen. Maar mogelijk kunnen we de waarnemer nog wat tips meegeven als hij teruggaat. Desnoods ga ik er later dit jaar eens heen, is niet echt heel ver weg.
Misschien iets van een Kabouterwasplaat?

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=180642

kvb

In een onbewaakt ogenblik heb ik ze in de hoek van de "vuurzwammetjes" gedrukt. Heb er later nog eens naar gekeken en ik geloof dat wasplaat species het enige is wat we doen kunnen. Er is totaal niet meer info dan het plaatje. Een doorsnede van de hoed zoul al wat hebben kunnen betekenen maar die is er ook niet. Voor mij dus Hygrocybe species.


PS: Ik had hem graag zelf gevonden.


Kik

Arno van Stipdonk

CiteerPS: Ik had hem graag zelf gevonden.
Ik ook Kik, daarom plaatste ik hem hier ook. Bedankt voor je reactie, we houden het op Hygrocybe spec.

dijkstra

Hallo Arno,

mijn eerste gedachte was een Scharlaken wasplaat (Hygrocybe coccinea). Wat echter tegenspreekt voor een Scharlaken is de iets schubbige hoed en vrij licht gekleurde plaatjes. Kabouter wasplaat lijkt mij het niet. Daar zijn de steel en de hoed te rood voor (die ene keer dat ik Kabouter wasplaat gezien heb waren de hoed en de steel niet zo eenkleurig rood.
Volgens mij dus toch een vuurzwammetje (Hygrocybe miniata). Het blijven fantastische paddenstoeltjes.
Ben benieuwd wat Gerrit er na zijn vakantie van maakt.

PS. volgens The genus Hygrocybe (Boertmann) is de naamgeving bij de plaatjes van Phillips niet altijd correct (apotheker wasplaat = blozende wasplaat, vuurzwammetje is mogelijk broos vuurzwammetje, vermiljoenwasplaat = vuurzwammetje).

Groeten Bert Dijkstra

wim veraghtert

Die schubbige hoed wijst alleszins op een vuurzwammetje sp. (er zijn verschillende soorten).
admin nachtvlinders waarnemingen.be