welke slang kan het geweest zijn?

Gestart door Kaja, juli 11, 2007, 21:57:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kaja

Hallo,

Ik ben net van vakantie in de Alpen terug, hier zag ik bij een waterval een slang. Ik weet absoluut niks van slangen af en ik zou dan ook niet weten waar ik moet beginnen met zoeken wat het geweest kan zijn.
Kunnen jullie wat namen zeggen die bij deze beschrijving kloppen en dan kan ik kijken op fotos wat het geweest kan zijn:
Hij was ongeveer 50 centimeter lang, het kan meer zijn geweest maar niet veel minder.
Donkerbruin tot zwart van kleur met witte dwartsstrepen.
Meer kenmerken kan ik niet geven want hij was al snel weg.

Alvast bedankt,
Stijn

David Tempelman

dag Stijn,
Ik zou even het fraaie boekje van de KNNV kopen
Veldgids Amphibieen en reptielen
KNNV uitgeverij 2006.
En daarin zoeken.
groet en sukses
David
met vriendelijke groet,
David

Micha

Er komen volgens mij een drietal soorten in aanmerking. Natuurlijk de ringslang, Natrix natrix (alhoewel die niet volledig aan je omschrijving voldoet). Afhankelijk van waar je precies was komt daar misschien de dobbelsteenslang, Natrix tesselata ook al voor. Ook zou het goed een geelgroene toornslang, Hierophis (vroeger Coluber) viridiflavus kunnen zijn. Die komt voor mijn gevoel het meest met jou omschrijving overeen.
Je kunt de namen nu bij google invoeren en vergelijken.
Ik ben zelf overigens niet zo overtuigd van het KNNV gidsje omdat er vast is gehouden aan oude benaming en omdat de balkan er niet in beschreven is. Ik vind bijv. het Duitse gidsje van Axel Kwet dan wat vollediger. Daar staan ook wat meer ondersoorten en lokale kleurvarianten in afgebeeld.
Succes!
Micha
Micha van de Weg

Kaja

Dan denk ik dat het een geelgroene toornslang is geweest,
bedankt!
Ik zal eens kijken of ik dat boekje ga kopen.