Lygus

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, september 17, 2014, 09:30:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Is het mogelijk vast te stellen welke soort dit is? Gezien op 2014-09-17 in Bilthoven.
-

-
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

harry60

Lygus pratensis lijkt me.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Menko Vlaardingerbroek

Daar lijkt-ie inderdaad sprekend op, maar alle Lygus-soorten lijken verschrikkelijk veel op elkaar. Het is mij nooit duidelijk welk(e) kenmerk(en) er een L pratensis, of L rugulipennis, of L gemellatus van maken.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

jck

Er is een pdf over de determinatie van Britse Lygus soorten maar ik kan het nergens online vinden - de link op British Bugs werkt niet.
De schrijver is B.S. Nau (2004). Als iemand dat kan vinden en hier een link plaatsen....

James

xerocomis

Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

jck

De listing van Lau leidt naar British Bugs....en die doet het niet.

James

Menko Vlaardingerbroek

Via books.google.com vind je dat boek van Nau ook niet. Ik laat mijn wants (?voorlopig) maar op een onzekere Lygus pratensis staan.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Henk Soepenberg

Bij de Info over Wantsen vind je deze:

Lygus: (de) Aglyamzyanov, Renat (2006) Revision der paläarktischen Arten der Gattung Lygus Hahn (Heteroptera, Miridae). Dissertation zur Erlangung des Doktorgrades. Mainz: Johannes Gutenberg-Universität. - Met onder andere een nieuwe determinatietabel voor het geslacht Lygus (download PDF (oude link?) - 9MB)
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

#8
De link naar HetNews 3 (2004) op deze pagina werkt momenteel (weer?) wel. Artikel van Nau op pag.11.

Maar er was iets mee meen ik me te herinneren ... ontbrekende soorten voor NL?!

In de oude Wagner & Weber (1964) zullen Lygus spp. ook staan, maar geen idee of die nog aktueel/bruikbaar is ...
(fr) Wagner, E; Weber, H.H. (1964) Hétéroptères MIRIDAE, Faune de France, vol 67. (Boek te koop hier). Downloadbaar als serie PDF's via de PBI-site: Deel 1,2,3,4,5,6,7,8 (circa 7MB elk). Nu ook als  één PDF bij FdF zelf.

P.S. Op de soortpagina's van BB voor de Lygus soorten (zoals hier) zijn de links inderdaad kapot. Staat een spatie teveel in "/Het News/" ipv "/HetNews/". Ik geef het even door aan de mannen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Menko Vlaardingerbroek

Interessante lectuur, maar niet erg hoopgevend. Het begint al met de inleiding van het artikel van Nau:

'This group of five species probably presents the most difficult identification problem of any our Miridae. The species are very similar in general appearance and, within species, variable in size, coloration and markings; the genitalia too are singularly unhelpful. With practice the size, shape, coloration and markings can be used but too often they leave the identity in doubt'.

Vervolgens legt hij uit hoe de beharing van het corium (deel van de [verharde] voorvleugel, zie voor uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Corium) gebruikt kan worden om de soorten te onderscheiden, maar ik denk niet dat dat van mijn foto's lukt.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Arp

Lang, lang geleden heb ik al die PDFs (en meer) eens doorgespit en snel beslist dat ik die Lygus in een hoek ging trappen en er niet meer naar kijk. Er zijn genoeg andere leuke puzzeltjes.

Dat gezegd: Berend en een paar anderen (Harry, Henk?) geven ze wel vaak een naam. Ik ga er daarbij vanuit dat deze zinsnede dan van toepassing is:
Citeer
With practice the size, shape, coloration and markings can be used
Men kijkt dus niet naar de beharing/schubben want die is inderdaad zelden of nooit op foto te zien, maar men heeft kennelijk in de loop der jaren zo ontzettend veel van deze beesten onder de binoc gehad en zeker gedetermineerd dat men voor zichzelf een goed beeld van de variabiliteitsgrenzen heeft ontwikkeld en dus alle beesten die niet net in een overlapgebied vallen wel een naam durft te geven. Net als ik het met de Schorpioenvliegen doe zeg maar, alleen had ik er hier dus even geen zin om er honderden te verzamelen en te bekijken  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#11
foto van 1 uur geleden... een L pratenis.
Op britishbugs staan pratensis en rugulipennis beide met detail opnames van de vleugels en daar is redelijk goed het verschil te zien.
Op je eigen foto's word het wel vaak lastig want meestal krijg je ze niet zo gedetaileerd op de foto.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Maar dat is dus niet waar je naar kijkt als je voor de foto's van Menko hierboven pratensis suggereert.

Ik neem aan dat je dan op gebruikelijke kleurpatronen voor de verschilende soorten afgaat?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Inderdaad kijk ik (en misschien de andere ook? ) naar het kleur patroon ik weet niet voor hoeveel % dat juist is maar
het zal niet ver van onder de 100% zijn :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Menko Vlaardingerbroek

Ik begrijp het. Dan maak ik er een L pratensis van. Dank jullie wel voor de hulp en het meedenken.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek