een taling?

Gestart door sjaakvantiel, september 16, 2014, 17:45:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/88016431
onzeker Siberische Taling - Anas formosa gezien op 2014-09-10 Braakman Noord - natuurontwikkeling zuid
Foto's:




Toelichting:
Kom er niet echt uit. Dacht eerst ook een Rosse stekelstaart, maar die ligt anders op het water. Krakeend en Pijlstart lijken me ook niet. Gelet op de oogstreep en halve maantje haaks op oogstreep denk ik aan een Siberische, maar die is weer heel zeldzaam. Ben benieuwd. Of is dit een Parkeend?
bij voorbaat dank sjaak van tiel

sjaakvantiel


OlivierO

Ik zou precies denk dat dit een man krakeend in eclips kleed kan zijn. Helemaal niet zeker, maar verder kom ik ook niet.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

sjaakvantiel

Heb ik naar gekeken, maar die "halve cirkel" haaks op de oogstreep kan ik niet thuisbrengen?!

sjaakvantiel

de foto's uitvergroot. Hopelijk schept dat meer duidelijkheid voor determinatie.

sjaakvantiel


jfbouwmeester

Deze poelier ziet er geen taling in maar wat dan wel? ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

migratorius

Lijkt me wel een soort taling hoor, een intrigerend beest. De Wintertalingen ruien momenteel hun kopveren en kunnen er heel vreemd uitzien, maar de snavel klopt daar m.i. niet voor.

JanHein

mgieskens

Citaat van: migratorius op september 19, 2014, 23:25:48 PM
Lijkt me wel een soort taling hoor, een intrigerend beest. De Wintertalingen ruien momenteel hun kopveren en kunnen er heel vreemd uitzien, maar de snavel klopt daar m.i. niet voor.

JanHein
En een Zomertaling?
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

sjaakvantiel

Nog een foto bijgevoegd, of het daarmee duidelijker wordt"?



Menno

Met die laatste foto lijkt het alsof er een streepje groene spiegel te zien is.
Dan is het een wintertaling.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

sjaakvantiel

#11
nog groter. maar ik zie geen groen? De snavel is nmm. dikker dan de wintertaling en mogelijk wellicht grijs blauwig met een witte stip aan de bovenkant/basis van de snavel. Siberische heeft ook een groene spiegel met geel aan de binnenzijde. 



mgieskens

Citaat van: sjaakvantiel op september 20, 2014, 20:35:14 PM
nog groter. maar ik zie geen groen?


Met een beetje fantasie net achter onder de donkere vleugelveren.
Lijkt mij ook geen groen, maar indien wel, dan is het idd. een Wintertaling.
Maar de afwezigheid van een groene spiegel en aanwezigheid van meer wit, deed mij juist aan een Zomertaling denken. Wat ook beter zou kloppen met de kleur van de snavel.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Menno

Naja, kleuren zien is niet mijn sterkste punt :rolleye:
De grijze snavel, lichte vlek tussen snavel en het oog, lichte keel en de langere en zwaardere snavel doen mijn mening veranderen naar zomertaling.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

sjaakvantiel

#14
IK denk ook dat Zomertaling het meest logische is. Je hoopt natuurlijk op een Siberische, ze ontlopen elkaar niet veel denk ik. Nooit gezien, dus moeilijk oordelen uit een plaatjes boek. De taling zat wel in de Braakman (enigszins zout nog, maar uitzonderingen moeten er zijn). Ik zet hem op Zomertaling en ben benieuwd wat de Admin. ervan vindt. Allen bedankt voor het meedenken. Groet. Sjaak.

sjaakvantiel

De admin(s) reageren niet op waarneming.nl; dus wellicht toch te moeilijk. Maar op eend spec. zetten dan?

OlivierO

Wacht nog even af. Door het hier nog even te melden zal er misschien een admin nog eens naar kijken.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

sjaakvantiel

Doe ik. Bedankt en groet. Sjaak.

jfbouwmeester

Als oud poelier kan ik hier met de beste wil van de wereld geen taling in zien. Ik heb er toch vele honderden geplukt. :-[

Wat dan wel? Daarvoor is de fotokwaliteit te matig.

Ik begrijp het dat geen admin hier op reageert.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

sjaakvantiel

Als de foto's te slecht zijn zullen ze dit toch wel melden? De verticale streep, dwars op de horizontale oogstreep plus de witte stip boven de snavel zijn wel duidelijke kenmerken. Maar ik geef al aan als niemand (Admin) duidelijkheid  creeert ik de melding op eend spec. zet. Zou jammer zijn, maar wel normaal.

Jacob Molenaar

#20
ik vind het een zomertaling hoor! Vergelijk eens met http://waarneming.nl/foto/view/7507568
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

sjaakvantiel

#21
Lijkt er verdacht veel op ;) Bedankt voor je reactie. Welke Admin waagt zich aan een definitief oordeel?

jfbouwmeester

De zomertaling heeft een lichte streep boven het oog en een lichte streep onder het oog.
Bij onze onderwerp vogel ontbreekt die lichte streep onder het oog.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

mgieskens

Citaat van: jfbouwmeester op november 03, 2014, 21:30:55 PM
De zomertaling heeft een lichte streep boven het oog en een lichte streep onder het oog.
Bij onze onderwerp vogel ontbreekt die lichte streep onder het oog.

Jan Bouwmeester
Ik denk dat de reden daarvoor eerder gezocht moet worden in de kwaliteit van de foto en/of het stadium van het kleed (juv./eclipse?) dan dat het het iets anders zou zijn dan een Zomertaling. Misschien dat het een of andere exoot (zou niet weten welke) zou kunnen zijn, maar dat lijkt mij niet erg waarschijnlijk en dan zie ik op basis van de overige kenmerken weinig alternatief. In feite loop ik bij elk denkbaar alternatief ook tegen kenmerken aan die dan niet kloppen met deze foto. Ik ben dus niet zo zeer overtuigd van de Zomertaling, maar meer bij gebrek aan betere suggesties.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Guus Peterse

Deze admin ziet er in elk geval geen zomertaling in.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

sjaakvantiel

Alle meedenkers bedankt voor hun reacties. De foto's zijn idd. niet echt scherp, maar helaas heb ik ze niet beter. Zelf ging ik in eerste instantie voor een Siberische taling, maar gezien de reacties vond ik een Zomertaling een logische keus. Ik zet de melding op eend spec. Wel wat geleerd over talingen :blink: Met groet. Sjaak.

Fred Visscher

Toch kijken we wel degelijk naar foto's (hetzij van slechte kwaliteit en zoals je hem ook zal zien na een fles whisky..), van een Zomertaling. Heb even een voorbeeldje opgezocht zoals hij er van dichtbij en met scherpe foto's uit zal zien; http://waarneming.nl/foto/view/840839 Wellicht zit de vogel van Sjaak niet zo strak in het pak als te zien is op mijn link, maar in deze tijd van het jaar moet je de foto's uit het boekje even vergeten...
Gr Fred