Braam Ommerschans

Gestart door Erik Simons, september 16, 2014, 16:20:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Erik Simons

Hallo,

Ik vond gisteren deze braam bij de Ommerschans (nabij Ommen  ;)) http://waarneming.nl/waarneming/view/88030180
Kan dit een twijfelbraam zijn, en zoja bijv. Rubus conothyrsoides?

Eerste 4 foto's zijn van bloeitak/bloeiwijze, laatste 6 van langlot.
Niet/minder goed te zien op deze foto's: bovenkant blad praktisch kaal, onderkant blad lichtgroen, voelt papierachtig lichtviltig, tamelijk veel zeer korte, enkelvoudige haren aanwezig.
Op de stengel: enkele klieren, maar vooral veel kleinere stekels, van ca. dezelfde lengte als die klieren.

groeten en bvbd
Erik
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rense Haveman

Brrrr.... jij durft!

Ik durf dit niet goed te zeggen Erik. Ik ken de soort feitelijk niet, al heb ik hem wel gezien deze zomer. Het is in NL gewoon een extreem zeldzame soort (die overigens wel bij Ommen is gevonden....)
Als je het goed vindt stuur ik de link door naar Bram van de Beek, dan kan hij een oordeel geven.

Rense
Groet! Rense

havikskruiden!

Erik Simons

dank!

ja, durf.... :blink:
ik kwam met de bramensleutel tot deze soort, maar geloof graag dat ik iets fout kan hebben gezien of geinterpreteerd, dus daarom de vraag om advies.....
ik heb materiaal verzameld, kan dat tzt wel in Leiden, of bij Alterra deponeren?

groeten
Erik
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rense Haveman

Het is in elk geval niet iets bekends voor mij, dus het zou best conothyrsoides kunnen zijn hoor. Ik zie wel overeenkomsten....

Doe het materiaal maar naar L, dat is het gemakkelijkst, niet? In WAG staat niets meer, neem ik aan....???
Groet! Rense

havikskruiden!

Erik Simons

nee, helaas, WAG in Wageningen is ter ziele ;-(

maar ik zal hem naar Leiden meenemen als ik weer eens die kant op ga, kan wel nog een aantal weken duren
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rense Haveman

Nu maar hopen op een brand in Leiden. Zijn we tenminste alles ineens kwijt... :-X :-\ :angry:
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Het antwoord is:

"Dit zegt mij helemaal niets. Wel een mooie braam. Een keer in bloei goed bekijken!


Bram
"
Groet! Rense

havikskruiden!

Erik Simons

spannend!

even een maandje of 8 geduld hebben dus  :angel:
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'