herkenning Rhopalosiphum nymphaeae e.a.

Gestart door Ton van Haaren, september 20, 2014, 11:20:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ton van Haaren

Ik doe al heel wat jaren onderzoek (ca. 20 jaar) aan waterbeestjes en verzamel alle organismen met een macrofaunanet. Dit net sleep ik door de waterlaag en de oever, waarbij ik zoveel mogelijk verschillende microhabitats bemonster: van waterplanten, waterbodem, drijvende vegetatie, oevervegetatie, beschoeiing, stenen, noem maar op. Regelmatig kom ik daarbij ook bladluizen tegen en ik veronderstelde dat dit individuen waren afkomstig van de oever-/land-vegetatie. Echter, sinds kort ben ik op de hoogte van het bestaan van R. nymphaeae, een bladluizen soort die op drijvende bladeren van waterplanten te vinden is (kroos, nymphaeide vegetatie). Aangezien ik hier meer op wil gaan letten en ook waarnemingen wil gaan vastleggen, wil ik graag meer te weten komen over hoe je die soort nu kunt herkennen. Aangezien ik door mij monstermethode niet precies weet waar de bladluis vandaan kwam, weet ik dus niet de waardplant en ik zou dus best eens bladluis hebben verzameld van een oeverplant. Mijn vraag luidt dan ook, welke bladluizen zou ik tegen kunnen komen op water- en oeverplanten en hoe herken ik die. Ik vindt het altijd gevaarlijk om elke bladluis in mijn "watermonster" simpelweg R. nymphaeae te noemen; je neemt iets aan zonder het te kunnen bevestigen ("assumption is the mother of all fuck ups").
Als er al zoiets zou bestaan als een determinatiesleutel, zou dat zeer welkom zijn.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

jck

Als je naar de website Aphids on World Plants gaat en dan naar Nymphaea gaat, vind je een sleutel voor Apterae op Nymphaea en Nuphar.

James

Arp

Hoi Ton,