Rare 'constructie'.

Gestart door Harsbijtje, september 13, 2014, 20:51:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harsbijtje

Is er iets van te zeggen hoe dit zo tot stand is gekomen?
B.V.D.

Rob Koelman

#1
Citaat van: Harsbijtje op september 13, 2014, 20:51:18 PMIs er iets van te zeggen hoe dit zo tot stand is gekomen?

Ja, maar het is geen smakelijk verhaal...  :wacko:

Het gaat om de resten van een huisspitsmuis. Dit betreft waarschijnlijk een prooirest (uil, roofvogel). Hierbij is de achterste helft van de prooi naar beneden gevallen, maar de darmen zijn ergens achter blijven haken en hebben voorkomen dat het diertje helemaal naar beneden is gestort. Oftewel: de darmen als 'veiligheidskoord' ...

Voer je de waarneming ook nog even in (als huisspitsmuis)?
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Of het beestje had gewoon teveel actiefilms gekeken..  B)

Ik heb trouwens ook wel eens zoiets gevonden, zat vast aan de rand van een verkeersbord:
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#3
Nog een PS voor de gevoelige lezertjes: het arme beestje was gelukkig al heel erg dood toen de boven beschreven gebeurtenis plaatsvond...   ;)
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Hangt die muis niet aan lijm of hars? De balk is gerepareerd.

Herman van der Meer

Rob Koelman

#5
Citaat van: HPM op september 13, 2014, 21:51:30 PMHangt die muis niet aan lijm of hars?

Nee hoor, dat 'draadje' waar de muis aan hangt ziet er precies zo uit als een enigszins ingedroogde darm er uit hoort te zien...
Met vriendelijke groet, Rob

Harsbijtje

Had gisteravond mijn reactie klaar om te verzenden maar even
van tevoren was mijn internet uitgevallen dus dat ging niet door!
Nog maar een poging gewaagd.
Had hem al ingevoerd als Spitsmuis spec. en nu aangepast naar Huisspitsmuis.
Had zelf ook al aan een (Kerk)uil gedacht maar dat het 'draadje' de
darm was, daar had ik niet bij stilgestaan. Waar hij aanhangd is een insectenhotel.

whmvb

Nog even verder met de CSI dan.  :micro:
Het gaat hier waarschijnlijk om een prooi van een Torenvalk. Kerkuilen slikken zo'n muis gewoon in één keer door. Torenvalken halen vrijwel altijd keurig de darmen eruit. Op bijgaande foto zie je het complete darmstelsel van een Veldmuis, gedrapeerd op een brugleuning waar de Torenvalk hem opgegeten heeft. De onderkaken liggen er trouwens ook bij.
Waarschijnlijk heeft de valk deze Huisspitsmuis gevangen en is tijdens het ontleden tot de conclusie gekomen dat het ding niet te vreten was. Het is bekend dat roofvogels liever geen spitsmuizen eten, vanwege de vieze smaak/geur. Dat de Torenvalk toch begonnen is met eten zou kunnen betekenen dat het om een jonge vogel gaat (al doende leert men).

Wim
Wim van Boekel