Hoofdmenu

Heidelibellen

Gestart door grunsven, juli 11, 2007, 10:08:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

grunsven

Sympetrums (quick and dirty)

1 Banden in vleugels _____________________________Bandheidlibel (lokaal)

2 zwarte poten
  op borststuk zwarte baan met 3 gele vlekjes _________Zwarte heidelibel
  rode aders en blauwe onderkant ogen_______________Zwervende heidelibel   (schaars)
  borststuk zeer smal ______________________________Kempische heidelibel (zeldzaam, alleen in de Kempen)
  mannetje bloedrood ______________________________Bloedrode heidelibel

3 poten met geel
  Grote, vierkante, gele vlekken in vleugel (man)
  zwarte onderkant achterlijf (beide)__________________Geelvlekheidelibel
  rode aders en blauwe onderkant ogen_______________Zwervende heidelibel   (schaars)
  Vrijwel geen zwart op borststuk en veel geel op de poten___Zuidelijke heidelibel     (zeldzaam)
  Snor* en afstaande legschede_______________________Steenrode heidelibel
  Geen snor, aanliggende legschede___________________Bruinrode heidelibel

*Snor betekend dat het zwart voor bij de ogen langs het oog naar beneden loopt zie: snor

Dit is een redelijk slechte "tabel" maar het leek me handig als een geheugensteuntje.
Zeker Zuidelijke heidelibel is vaak lastig te herkennen maar het vrijwel ontbreken van zwarte tekening op het borststuk is een belangrijk kenmerk.
Kempische heidelibel is erg zeldzaam en alleen in de kempen. Daarom zal deze meestal geen verwarring opleveren. De bouw is erg typisch en verder hebben achterlijfstekening en vleugeladering hebben goede kenmerken
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

Roy, zwervende kan toch ook helemaal zwarte poten hebben? (Lijkt in ieder geval op een paar van mn foto's van wel).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankvb

"kan hebben" ... klinkt toch een beetje als een uitzondering, en als ik zo dit forum een beetje volg kom je toch vaak net beetje afwijkende, andere, rare en weetik wat allemaal voor dingen tegen.

Dit lijkt me juist een heel goede en nuttige quick-and-dirty tabel, fijn dat iemand dit gewoon even op een rijtje zet (Y)
Frank

grunsven

Dat kan inderdaad maar voor zover ik weet is dat alleen bij volwassen mannetjes. Die hebben duidelijk blauwe ogen en rode aders. Maar zal het aanpassen.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

frankneijts

Roy, wat bedoel je met het 'smalle borststuk' van Kempische?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

grunsven

Kempische heidelibel ziet er uit alsof hij onder een trekker is gekomen. Het achterlijf is afgeplat (meer als orthetrum dan een sympetrum). Het borststuk is juist vertikaal afgeplat (hij is heel smal). Hierdoor is het borststuk smaller dan het achterlijf.
Als je het ziet valt het wel op.

zie http://www.biologie.uni-ulm.de/bio3/public...er/20014831.jpg

Daarnaast is de kleur, de vlekjes op het achterlijf en de vele celeln in de vleugel typisch maar dat wilde ik niet opnemen in dit dingetje omdat het juist klein moest blijven. Bovendien kom je deze toch bijna nooit tegen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

frankneijts

CiteerHet borststuk is juist vertikaal afgeplat (hij is heel smal). Hierdoor is het borststuk smaller dan het achterlijf.
Als je het ziet valt het wel op.

zie http://www.biologie.uni-ulm.de/bio3/public...er/20014831.jpg

Daarnaast is de kleur, de vlekjes op het achterlijf en de vele celeln in de vleugel typisch maar dat wilde ik niet opnemen in dit dingetje omdat het juist klein moest blijven. Bovendien kom je deze toch bijna nooit tegen.
Dat borststuk was me (nog) niet opgevallen maar zo heel veel heb ik er ook nog niet gezien al woon ik in de Kempen (...). Van enkele mannetjes bij het Hageven (september 2006) viel me wel op dat zo zowel in vlucht als in zit het achterlijfje iets gekromd hadden (zie foto). Weet niet of dat nu typisch is voor de soort? Of alleen bij paarlustige mannetjes? Bij andere heidelibel-mannetjes zag ik het echter nooit (tot dusverre..) op deze manier en bij een jong mannetje dat ik op een heel andere plaats aantrof viel het me ook niet op (wèl de vlekjes meteen!).

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'