Hoofdmenu

Groenling metalen ring

Gestart door MartijnLos, september 14, 2014, 15:11:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

MartijnLos

Waarschijnlijk een mission impossible, maar toch een poging. Gister een bezoek gebracht aan een ringstation en dus vandaag gedacht "laat ik eens kijken wat mijn beperkte tuinvogelpopulatie te bieden heeft". En jawel, binnen no time een groenling met metalen ring. Dan kan ik het natuurlijk niet laten een afleespoging te wagen...

Ik kom tot het volgende:
49?87?40
MU?

Daar red ik het niet mee (ik lig nog steeds op de loer voor als ze terugkomt) maar deze combinatie zou me toch een eind op weg moeten kunnen brengen. Ik ben op zoek geweest naar een overzicht van gebruikte codes/namen van ringcentrales, maar kan dat nergens vinden. Met dat begin "mu" (mogelijk museum?) sluit ik al een heleboel uit lijkt me. Zal later wat foto's toevoegen.

Iemand suggesties?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/87973834
Groenling - Chloris chloris gezien op 2014-09-14 Heemstede
Foto's:

Jeroen Nagtegaal

In elk geval een Belg, ik meen dat er na 2 cijfers een V komt. Totaal gaat het om 8 tekens, maar ook dat moet ik nog even nazoeken.

Het zou dus 49V87740 zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

MartijnLos

Kijk, dat is de info die ik zocht. Ik had geen idee hoeveel tekens ik nog miste... Ik wacht nog even af of de letter en het totaal aantal klopt.

Dan melden via griel?

Klaas van Dijk

hoi Martijn,

Het is een Belgische ring omdat bijvoorbeeld de onderste rij tekst (de twee rijtjes tekst onder het ringnummer) begint met '1000'. Dit is duidelijk te zien op de eerste foto.

Alleen ringen van de Belgische Ringcentrale hebben dit getal, de postcode van een deel van Brussel, in de tekst staan.

Zelf zit in niet goed in de letters die in het ringnummer worden gebruikt. Jeroen zit daar veel beter in.

Je kunt het dan melden via Griel. Helaas is er door digitaal geharrewar momenteel geen contact tussen Griel en tussen de Belgische ringcentrale. Het is onbekend wanneer deze problemen zullen zijn opgelost. Het is dus ook onduidelijk wanneer je bericht krijgt waar en wanneer de vogel geringd is. Vanzelfsprekend zijn er ook andere kanalen om deze informatie boven water te krijgen. Eerst is echter van belang om zoveel mogelijk zekerheid over het ringnummer te krijgen,

Wellicht lukt het je om nog meer foto's van deze Groenling te maken?

Groetjes, Klaas

MartijnLos

Jeroen, het lijkt erop dat je gelijk hebt. Ik zie ook een V:

MartijnLos

MartijnLos

Griel geeft 49V..87740, waarbij de puntjes automatisch worden aangevuld. Betekent dat dat ik nog twee cijfers mis?

Ted van der Knaap

Citaat van: MartijnLos op september 17, 2014, 14:18:38 PM
Griel geeft 49V..87740, waarbij de puntjes automatisch worden aangevuld. Betekent dat dat ik nog twee cijfers mis?

Nee hoor, heb je goed ingevuld...  ...je kunt dus verder gaan met de velden invullen. Nadat je je gegevens bij de laatste stap heb gecheckt druk je op verzend en zie je een bevestiging dat de melding is opgeslagen
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)