Hoofdmenu

Zwarte Rat ?

Gestart door remkoandeweg, september 12, 2014, 15:31:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

remkoandeweg


Ik heb zojuist een onbekende "rat"op waarneming gezet. Het beest is onvolledig maar we komen uit op een zwarte rat. Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

http://waarneming.nl/waarneming/view/87921153


Remko Andeweg

Rob Koelman

Een exemplaar van de donkere (melanistische) vorm van de woelrat. Deze wordt vaak aangezien voor zwarte rat, maar bijvoorbeeld de staart is niet lang genoeg voor een echte rat (genus Rattus).
Met vriendelijke groet, Rob

Carolien

Volgens mij komt Melanisme nog redelijk vaak voor bij (woel)ratten en muizen, of niet?  Komt dit ook nog wel eens bij andere diersoorten voor? En hoe ontstaat het eigenlijk, is het het tegenovergestelde van Albinisme? En komt het ook voor bij mensen?

Met vriendelijke groet,
Carolien

tekenaar

Melanisme is niet het tegenovergestelde van albinisme, bijde zijn wel verookzaakt door een mutatie, plat gezegd een foutje in het DNA. Een dier kan tegelijkertijd zowel de mutaties voor melanisme (= meer eumelanine dan normaal of phaeomelanine vervangen door eumelanine) hebben als de mutatie voor albinisme (ontbreken van pigment). In dat geval is het dier pigmentloos/albino (wit, rode ogen) en alleen uit de kleur van de nakomelingen blijkt dat hij ook melanistisch is.

(phaeomelanine = oranje/gele/bruine pigmentatie
eumelanine= grijs-zwarte pigmentatie
Bij de meeste diersoorten is de kleur opgebouwd uit deze twee pigmenten).

Albinisme komt bij mensen voor, voor melanisme ben ik niet zeker. Ik denk niet dat je een donkere huidkleur van mensen zonder meer melanisme kan noemen wat het is gebaseerd op een combinatie van genen, m.i. niet op een enkele mutatie.

Zowel albinisme als melanisme komen bij heel veel diersoorten voor, door natuurlijke selectie (predatie van afwijkend gekleurde exemplaren) zijn zulke dieren in de natuur zeldzaam. Albino's hebben bovendien problemen met UV-licht (pigment is een bescherming tegen zonnebrand ...) en met hun ogen (slechtziend) waardoor ze in de natuur zelden overleven.

Voorbeelden van melanistische huisdieren: zwarte kat, zwartwitte koe (die heeft naast melanisme ook een andere mutatie voor gedeeltelijk leucisme = ontbreken van alle pigment in een deel van de huid) ... 
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Citaat van: Carolien op september 13, 2014, 00:47:44 AMVolgens mij komt Melanisme nog redelijk vaak voor bij (woel)ratten en muizen, of niet?

Bij woelrat komt de zwarte vorm relatief vaak voor. Deze is in ieder geval niet zeldzaam. Bij andere muizen (in de breedste zin: dus spitsmuizen, woelmuizen en ware muizen) komen - al dan niet geheel - donkere exemplaren zeldzaam voor. In lokale populaties worden soms hogere aantallen afwijkend gekleurde dieren gevonden. Van de meeste (alle?) soorten muizen in ons land zijn wel kleurafwijkingen bekend.
Met vriendelijke groet, Rob