vleermuis rondvliegend, tjik-jik-tjik ca. 3x/sec.

Gestart door Vincent Martens, september 10, 2014, 21:54:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Martens

Vanavond om 20.45 (late avondschemering) zag ik op de Zuidelijke Vechtdijk bij Dalfsen een middelgrote vleermuis rondvliegen met een regelmatige tjik tjik tjik roep van circa 3x per seconde. De vleermuis was voor mij duidelijk hoorbaar zonder batdetector. Zijn er naast de Tweekleurige vleermuis nog andere soorten die  een dergelijk geluid kunnen maken in deze tijd van het jaar?

Vincent
groeten, Vincent

Rob Koelman

#1
Sociale roep van rosse vleermuis zou ook nog kunnen (diverse typen; meest simpele klinkt op een batdetector als tjuup), maar die roept meestal vanaf vaste plek. Soms ook rondvliegend, maar dan in de directe nabijheid van de verblijfplaats (boomholte).

Overigens vindt ik op grond van de beschrijving de sociale roep van een dwergvleermuis (zowel gewone als ruige) een betere kandidaat voor de door jouw waargenomen vleermuis. Klopt ook beter met de tijd van het jaar. Is wel voor de 'ouderen' onder ons (ja, ik ook) niet meer met blote oor hoorbaar.

Een time expansion opname zou alles direct kunnen ophelderen, maar dan moet je natuurlijk wel de juiste apparatuur bij je hebben...
Met vriendelijke groet, Rob

Vincent Martens

OK bedankt Rob, Ik heb nog een oude QMC mini liggen en ga er morgenavond nog wel een keer langs. De typische raspende social call van dwergvleermuis en ruige dwergvleermuis ken ik wel, maar die heb ik daar vanavond niet gehoord. 
groeten, Vincent

Vincent Martens

Ik heb gisteravond op dezelfde plek met de vleermuisdetector het hoorbaar rondvliegende dier niet meer gehoord, maar wel de echolocatie van meerdere rosse vleermuizen. Dat zal het dan waarschijnlijk wel geweest zijn.
groeten, Vincent