Gonocerus juniperi ??

Gestart door bruinekikker, september 11, 2014, 21:46:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruinekikker

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/87908805
Gonocerus juniperi gezien op 2014-09-11 Sallandse Heuvelrug - Noetselerberg
Foto's:


Toelichting:
Gebied met veel jeneverbes bomen
bij voorbaat dank Petra Tenge
Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

harry60

Ik heb ook al zitten kijken ik ken weinig vinden over juniperi... via google kwam ik 1 foto tegen van een nimf wat
word gezegd dat het een G juniperi is maar het www is niet zo erg betrouwbaar, daarvoor aanbevolen om toch even hier
te vragen, zou mooi zijn voor waarneming de eerste nimf waarneming met foto ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Het imago van dezelfde vindplaats/datum is natuurlijk een probleemloze acuteangulatus en ik denk eerlijk gezegd dat deze nimf ook gewoon G.a. is. Maar Gonocerus nimfjes uit elkaar houden zal niet heel triviaal zijn. Voor zover ik er ooit mee heb zitten puzzelen lijkt me dat de schouderpuntjes van nimfen juniperi iets krachtiger, verder uitstaand zijn dan van acut. (bij insidator-nimfen is het nog duidelijke, maar die dus niet in NL). Maat veel meer dan dat heb ik eigenlijk niet als "kenmerk".

Weet iemand betere kenmerken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

op deze site onderaan staat volgens de waarnemer ook een juniperi, http://www.weidevogelbescherming-weerselo.nl/Natuurkalender/September%202010.htm ?
Maar heb hier ook twijfels bij.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Ja, duh ...
CiteerBij de familie Coreidae vond ik na enige tijd wat ik zocht.
Iemand die moet zoeken om te weten dat het een Gonocerus is en dan beslist dat het juniperi moet zijn. Need I say more?

Op galerie-insecte.org staan er een paar die ik meer vertrouw :)

Adulte juniperi hebben behalve het opvallende connexivium, zwart lengtestreepje etc. ook vaak groen poten (vaker dan niet). In elk geval de nimfen op insorg hebben dat ook. Dat lijkt me een bruikbare "indicator" al zal die ook niet keihard zijn :) (en dus die schouderpunten en waarschijnlijk het zwarte-streepje-in-aanleg over de rug)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

We wachten af wat Berend ons hier over kan vertellen.....

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#6
Citaat van: Arp op september 11, 2014, 22:52:23 PM
Adulte juniperi hebben behalve het opvallende connexivium, zwart lengtestreepje etc. ook vaak groen poten (vaker dan niet). In elk geval de nimfen op insorg hebben dat ook. Dat lijkt me een bruikbare "indicator" ...
Snel weer vergeten - kan best zijn dat juniperi meestal groene pootjes zullen hebben, maar acuteangulatus-nimfjes natuurlijk ook  :rolleyes:

Wel meen ik speciaal bij 5e stadium G.a. ook al wat meer connexiviumkleur te herkennen? (spikkels)

P.S. Nou ja .... als G.j. doorgaans groen pootjes hebben dan zijn bruine pootjes natuurlijk nog wel een hint dat het waarschijnlijk geen G.j. zal zijn - alleen groene pootjes zeggen dus helemaal nix  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

De adulten zijn inderdaad iets makkelijker denk ik, Petra kwam al met deze link met de verschillen van de 3 soorten.

http://www.insecte.org/IMG/jpg/Gonocerus.jpg
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Berend Aukema

Wachmann et al. (2007) geven mooie foto's van de nimfen van G. acuteangulatus en G. juniperi. Dit is zonder meer G. acuteangulatus vlak voor de laatste vervelling!

Arp

#9
Citaat van: harry60 op september 12, 2014, 09:05:21 AM
http://www.insecte.org/IMG/jpg/Gonocerus.jpg
Ja, dat is een mooie collage :) Iets zuidelijker ook nog rekening houden met Plinachtus imitator die errug op G. insidator lijkt  :police:

Wachmann et al. hebben er inderdaad mooie platen van, maar verder op internet relatief weinig te vinden en ook geen formulering van eventuele "kenmerken" - optisch valt vooral op dat de oudere juniperi wat contrastrijker/bonter zijn, mja ... kleur ...   :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

bruinekikker

Heren dank voor het determineren van deze wants. Ik zal de waarneming aanpassen. Berend kan je mij de link geven van de foto's van deze nimfen. Alvast dank, Groet Petra
Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

thijsdegraaf

#11
Wachmann. Dat zijn de boeken over wantsen Petra. Ze bestaan uit verschillende delen. http://www.vermandel.com/productlist.php?action=cat&cid=55 Ik hoop ze ooit nog eens in handen te krijgen. M'n volgende verjaardag  :)

Berend Aukema

Kan ze voor je scannen, maar niet op waarneming zetten ...

Arp

Voor de volledigheid: De reeks van Wachmann et al. zijn prachtige "fotoboeken" met goede foto's van bijna alle soorten en met de aanvulling in deel 5 ook voor heel veel nimfen. Naast de foto's zijn er voor elke soort informatieve stukjes over de biologie, fenologie en verspreiding etc. maar dus nadrukkelijk geen determinatie-info. De boeken zullen uitermate geschikt zijn naast (moderne) determinatiewerken als aanvulling om een betere indruk te krijgen van het hele beest en de levenswijze, wat op zijn beurt vaak weer ontbreekt in determinatieliteratuur, met typisch alleen een tekeningetje van het genitaal of een ander obscuur detail, maar geen indruk van het hele beest.

Ik heb geen noemenswaardige determinatieliteratuur voor wantsen, maar vermoedelijk is de serie van Faune de France het meest actuele en complete wat je ervoor vinden kunt. Een aantal volumes daarvan wordt ook online aangeboden in hun Bibliothèque virtuelle numérique.

Zie verder voor wat links in ons eigen overzicht (beslist niet compleet!!)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

bruinekikker

Heren bedankt voor alle aanvullende informatie en literatuur verwijzingen. :duim:
Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

harry60

ik heb deel 3 + 4 van Wachmann maar had daar niet in gekeken  :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)